Selasa, 19 Mac 2019

Puji-Pujian Kepada Imam al-Bukhari


1 - "Tidak keluar dari Khurasan orang semisal Muhammad bin Isma'il - yakni al-Bukhari-."
- Imam Ahmad bin Hanbal, guru Imam al-Bukhari -
2 - "Al-Bukhari tidak akan pernah melihat orang semisal dirinya."
- Imam 'Ali bin al-Madini, guru Imam al-Bukhari -
3 - "Tidak ada yang membencimu melainkan orang yang dengki. Aku bersaksi bahawa tiada di dunia ini orang semisal engkau."
- Imam Muslim, murid Imam al-Bukhari -
4 - "Tidak ada orang di bawah naungan langit ini yang mengetahui tentang hadis Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam lebih daripada Muhammad bin Isma'il."
- Imam Ibnu Khuzaimah, murid Imam al-Bukhari. Dalam masa yang sama Imam al-Bukhari turut meriwayatkan hadis daripada beliau -
5 - "Syeikh al-Islam. Imam sekalian huffaz. Kemuncak dalam kebijaksanaan. Kemuncak dalam ilmu. Kemuncak dalam kewarakan dan ibadat. Aku tulis manaqibnya dalam satu juzuk kitab yang tebal yang di dalamnya ada perkara yang menakjubkan."
- Imam al-Zahabi -
6 - "Jikalau dibuka pintu puji-pujian kepadanya oleh orang yang datang kemudian daripada zamannya nescaya akan habislah kertas-kertas dan penatlah jiwa-jiwa (untuk mengungkapkannya) kerana ia ibarat lautan yang tidak bertepi."
- Al-Hafiz Ibnu Hajar al-'Asqalani -
7 - Muhammad bin Yusuf al-Farabri (perawi Sahih al-Bukhari) berkata:
"Aku melihat Nabi sallahu 'alaihi wasallam di dalam mimpi. Baginda bertanya keadaku: Ke mana kamu hendak pergi? Aku menjawab: Aku hendak bertemu dengan Muhammad bin Isma'il. Baginda bersabda: Sampaikan kepadanya salam daripadaku."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan