Isnin, 19 Julai 2021

Takhrij Hadis Kitab Al-Durr al-Thamin oleh Syeikh Daud al-Fathani (Siri 2)

Syeikh Daud al-Fathani rahimahullah dalam kitab al-Durr al-Thamin (ms. 5, baris ke-8 dari bawah) menyebutkan hadis:

كَانَ اللَّهُ وَلَا شَيْءَ مَعَهُ وَهُوَ الْآنَ عَلَى مَا عَلَيْهِ كَانَ.

“Adalah Allah maujud dan tiada ada sertanya itu suatu dan iaitu sekarang seperti barang yang ada dahulu atasnya.”

Takhrij:

1 - Hadis dengan lafaz ini tidak ditemui dalam mana-mana kitab hadis. Bahagian awal hadis tersebut (كَانَ اللَّهُ وَلَا شَيْءَ مَعَهُ) diulas oleh Syeikh Dr Salahuddin al-Idlibi dalam risalah beliau berkenaan hadis كَانَ اللَّهُ وَلَا شَيْءَ غَيْرُهُ sebagaimana berikut:

“Saya tidak temuinya dalam mana-mana jalur hadis tersebut. Tidak dalam Sahih al-Bukhari dan tidak selainnya meskipun saya telah mentakhrijnya daripada lebih 20 buah sumber daripada sumber-sumber Sunnah Nabawiyyah.”

Menurut beliau lagi, sesiapa yang menyandarkannya kepada Sahih al-Bukhari maka dia telah keliru.

2 - Adapun lafaz yang diriwayatkan dalam Sahih al-Bukhari, ada dua:

Pertama (hadis no. 3191):

 كَانَ اللَّهُ وَلَمْ يَكُنْ شَيْءٌ غَيْرُهُ

“Allah wujud dan tidak ada sesuatu selainNya.”

Kedua (hadis no. 7418):

كَانَ اللَّهُ وَلَمْ يَكُنْ شَيْءٌ قَبْلَهُ

“Allah wujud dan tidak ada sesuatu sebelumNya.”

3 - Ibnu Taimiyyah dalam Naqd Maratib al-Ijma’ terkeliru apabila mengatakan al-Bukhari meriwayatkan hadis ini dengan tiga lafaz:

a - كَانَ اللَّهُ وَلَمْ يَكُنْ شَيْءٌ قَبْلَهُ

b - كَانَ اللَّهُ وَلَمْ يَكُنْ شَيْءٌ غَيْرُه

c - كَانَ اللَّهُ وَلَا شَيْءَ مَعَهُ

Sedangkan al-Bukhari hanya meriwayatkan dengan dua lafaz sahaja sebagaimana yang saya sebutkan sebelum ini.

4 - Bahagian kedua hadis tersebut iaitu وَهُوَ الْآنَ عَلَى مَا عَلَيْهِ كَانَ, menurut Ibnu Hajar dalam Fath al-Bari, ia tidak ada dalam mana-mana kitab hadis sebagaimana yang dimaklumkan oleh Ibnu Taimiyyah. Menurut Mulla Ali al-Qari dalam al-Masnu’ Fi Ma’rifah al-Hadith al-Maudhu’ pula, ia adalah daripada kalam ahli sufi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan