Sabtu, 3 Jun 2023

Ringkasan Kisah Nabi Idris

1 – Nasab baginda: Idris bin Yard bin Mahlayil bin Qainan bin Yanish bin Syith bin Adam. Nama baginda dalam bahasa Ibrani ialah Khanukh atau Akhnukh.

2 – Baginda sempat bertemu dengan nabi Adam ketika nabi Adam berusia 308 tahun.

3 – Baginda telah disebutkan sebanyak dua kali dalam al-Quran. Pertama: Surah al-Anbiya’, ayat 85-86 dan Surah Maryam, ayat 56-57.

4 – Tempat kelahiran: Baginda dilahirkan di Babylon (Iraq) dan tinggal di Mesir.

5 – Dakwahnya: Baginda dilantik menjadi nabi selepas nabi Syith. Al-Quran mensifatkan baginda sebagai seorang yang benar (tutur katanya dan keimanannya). Baginda menyeru kepada kebenaran dan melawan kemungkaran serta mengimarahkan bumi. Baginda sangat mengambil berat untuk membina tamadun dan bandar-bandar baru. Dikatakan telah dibina sebanyak 188 bandar-bandar baru sewaktu zaman baginda.

Beberapa fakta menarik:

6 – Baginda adalah orang yang pertama menulis dengan pena.

7 – Baginda juga adalah orang yang pertama yang menjahit dan memakai pakaian berjahit. Sebelum itu manusia memakai pakaian daripada kulit.

8 – Baginda adalah orang yang pertama menyusun ilmu berkaitan bintang (nujum) dan matematik dan baginda terkenal sebagai seorang yang mempunyai kebijaksanaan.

9 – Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam telah berjumpa dengan nabi Idris di langit ke-4 sewaktu malam Israk dan Mikraj sebagaimana yang disebutkan dalam hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim.

10 – Menurut Syeikh Dr Muhammad Bakar Ismail, al-Quran mensifatkan baginda sebagai seorang yang sabar. Ini menunjukkan bahawa dakwah baginda juga menghadapi tentangan daripada kaumnya lalu baginda menghadapinya dengan sifat syukur dan reda.

Menurut beliau lagi, berkemungkinan nabi Idris tidaklah berumur panjang dan baginda tidak mempunyai syariat tersendiri yang mengandungi hukum-hakam yang banyak. Kisah baginda juga tidak terdapat banyak pengajaran sebagaimana kisah-kisah nabi yang lain. Oleh kerana itu Allah tidak menyebutkannya.

12 – Para ulama berbeza pendapat sama ada nabi Idris masih hidup ataupun sudah wafat. Ketika menafsirkan ayat 57 daripada surah Maryam, ‘dan Kami telah mengangkatnya ke tempat yang tinggi darjatnya’, Mujahid berpendapat bahawa baginda tidak wafat dan diangkat sebagaimana diangkat nabi Isa dan baginda berada di langit ke-4.

Ibnu ‘Abbas dan al-Dhahhak pula berpendapat baginda diangkat ke langit ke-6 dan wafat di sana.

Namun pendapat yang menyatakan bahawa baginda berada di langit ke-4 lebih kuat berdasarkan hadis Israk dan Mikraj yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim. Cuma tidak dapat dipastikan sama ada baginda sudah wafat atau tidak.

Syeikh Solah Abdul Fattah al-Khalidi cenderung mengatakan bahawa nabi Idris tidaklah diangkat secara hakiki dengan ruh dan jasad sebagaimana nabi Isa. Sebaliknya nabi Idris diangkat secara maknawi iaitu diangkat kedudukan dan darjat baginda. Menurut beliau, nabi Idris wafat di bumi sebagaimana kewafatan para nabi yang lain.

13 – Begitu juga terdapat perbezaan pendapat tentang zaman diutuskan nabi Idris. Jumhur ulama berpendapat bahawa baginda diutuskan selepas nabi Adam dan sebelum nabi Nuh.

Syeikh Solah Abdul Fattah al-Khalidi berpendapat bahawa baginda diutuskan agak terkemudian dan baginda tergolong daripada nabi-nabi yang diutuskan kepada Bani Israel serta berkemungkinan selepas nabi Daud dan nabi Sulaiman.

Imam Ibnu al-‘Arabi al-Maliki juga antara yang berpendapat nabi Idris diutuskan di zaman terkemudian dan bukan sebelum nabi Nuh.

Dalil kepada pendapat tersebut adalah al-Quran menyebutkan tentang nabi Idris dalam surah Maryam selepas nabi Ibrahim, Musa dan Ismail. Begitu juga dalam surah al-Anbiya’, baginda disebutkan selepas nabi Ibrahim, Lut, Daud, Sulaiman dan Ayub. Selepas disebutkan baginda barulah disebutkan nabi Yunus, Zakariya, Yahya dan ‘Isa.

Ayat yang menyebutkan tentang baginda disekalikan bersama nabi Ismail dan nabi Zulkifli. Ini menunjukkan baginda diutuskan selepas nabi Ismail dan sebelum nabi Zulkifli.

Dalil kedua ialah hadis Israk dan Mikraj. Apabila Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bertemu dengan para nabi dan memberi salam kepada mereka, hanya nabi Adam dan nabi Ibrahim yang membalas semula dengan berkata: Selamat datang nabi yang soleh dan anak yang soleh. Manakala nabi-nabi yang lain (Isa, Yusuf, Idris, Harun, Musa) membalas: Selamat datang nabi yang soleh dan saudara yang soleh.

Hanya nabi Adam dan nabi Ibrahim yang membalas ‘anak yang soleh’ kerana Adam adalah bapa manusia manakala nabi Ibrahim adalah bapa para nabi.

Lima nabi yang lain (termasuk nabi Idris) membalas ‘saudara yang soleh’. Ini menunjukkan nabi Idris diutuskan pada zaman yang terkemudian. Kalau baginda diutuskan selepas nabi Adam dan sebelum nabi Ibrahim nescaya baginda juga akan memanggil Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam sebagai ‘anak yang soleh’.

Wallahu a’lam.

Rujukan:

Al-Bidayah Wa al-Nihayah karangan Imam Ibnu Kathir.

Al-Qasas al-Qurani karangan Dr Solah Abdul Fattah al-Khalidi.

Khulasah al-Anba’ Fi Qasas al-Anbiya’ karangan Syeikh Dr Hisyam al-Kamil Hamid al-Syafi’e al-Azhari.

Qasas al-Quran karangan Dr Muhammad Bakar Ismail.

Tafsir al-Tabari karangan Imam al-Tabari 

Baca juga: 

Ringkasan Kisah Nabi Adam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan