Sabtu, 8 Julai 2023

Hadis Jariah - Pandangan Syeikh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari

Matan Hadis Jariah

عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ الْحَكَمِ السُّلَمِيِّ، قَالَ:

كَانَتْ لِي جَارِيَةٌ تَرْعَى غَنَمًا لِي قِبَلَ أُحُدٍ وَالْجَوَّانِيَّةِ، فَاطَّلَعْتُ ذَاتَ يَوْمٍ فَإِذَا الذِّيبُ قَدْ ذَهَبَ بِشَاةٍ مِنْ غَنَمِهَا، وَأَنَا رَجُلٌ مِنْ بَنِي آدَمَ، آسَفُ كَمَا يَأْسَفُونَ، لَكِنِّي صَكَكْتُهَا صَكَّةً، فَأَتَيْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَعَظَّمَ ذَلِكَ عَلَيَّ، قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ أَفَلَا أُعْتِقُهَا؟ قَالَ: ائْتِنِي بِهَا. فَأَتَيْتُهُ بِهَا، فَقَالَ لَهَا: أَيْنَ اللهُ؟ قَالَتْ: فِي السَّمَاءِ، قَالَ: مَنْ أَنَا؟ قَالَتْ: أَنْتَ رَسُولُ اللهِ، قَالَ: أَعْتِقْهَا، فَإِنَّهَا مُؤْمِنَةٌ.

Mu'awiyah bin al-Hakam al-Sulami berkata:

Aku mempunyai seorang hamba perempuan (jariah) yang menggembala kambingku di kawasan sekitar bukit Uhud dan al-Jawwaniyyah.

Pada suatu hari aku datang menjenguknya, tiba-tiba ada seekor serigala melarikan seekor kambing yang digembalanya.

Aku sebagai seorang manusia biasa menjadi marah sebagaimana manusia lainnya, lalu aku menampar mukanya sekali.

Kemudian aku datang kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan baginda menganggap perbuatanku itu sebagai dosa besar.

Aku bertanya kepada baginda: Wahai Rasulullah, adakah aku perlu merdekakannya? (untuk menebus kesilapaku menamparnya tadi).

Baginda bersabda: Bawakan dia kepadaku.

Lalu aku pun membawanya berjumpa baginda.

Baginda bertanya kepadanya: Di manakah Allah?

Jariah tersebut menjawab: Di langit.

Baginda bertanya lagi: Siapakah aku?

Jariyah tersebut menjawab: Engkau adalah utusan Allah (Rasulullah).

Baginda bersabda: Merdekakanlah dia. Sesungguhnya dia seorang yang beriman.”

Riwayat Muslim (no. 537).

Pendapat Syeikh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari

Syeikh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari dalam kitab al-Fawaid al-Maqsudah Fi Bayan al-Ahadith al-Syazah al-Mardudah menjelaskan pendapat beliau tentang hadis ini:

Menurut beliau, hadis ini syaz dan tidak harus beramal dengannya. Syaznya hadis ini dapat dijelaskan dari beberapa sudut:

Sudut Pertama: Hadis ini bercanggah dengan riwayat yang mutawatir daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bahawa apabila datang kepada baginda seseorang yang ingin memeluk Islam, baginda akan bertanya kepadanya tentang dua kalimah syahadah. Apabila dia menerima dua kalimah syahadah maka baginda akan menganggapnya sebagai seorang muslim.

Misalnya dalam hadis-hadis berikut:

Hadis Pertama

Dalam Muwatta’ Imam Malik diriwayatkan daripada Ubaidillah Bin Abdullah Bin Utbah Bin Mas’ud:

“Seorang laki-laki dari kalangan Ansar datang kepada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam. Dia memiliki seorang hamba perempuan berkulit hitam.

Dia berkata: Wahai Rasulullah. Sesungguhnya aku wajib membebaskan seorang hamba yang beriman. Jika engkau melihatnya sebagai seorang yang beriman, maka aku akan bebaskan dia.

Maka Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bertanya kepadanya (hamba perempuan):

"Adakah engkau bersaksi bahawa tidak ada tuhan selain Allah?"

Dia menjawab: Ya.

Baginda bertanya lagi: Adakah engkau bersaksi bahawa Muhammad adalah utusan Allah?

Dia menjawab: Ya.

Baginda bertanya lagi: Adakah engkau meyakini adanya kebangkitan setelah kematian?

Ia menjawab: Ya.

Baginda kemudian bersabda: Bebaskanlah dia.”

Hadis Kedua

Al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra meriwayatkan daripada ‘Utbah bin Mas’ud, beliau berkata:

“Seorang wanita datang kepada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersama hamba perempuan berkulit hitam.

Dia berkata: Wahai Rasulullah, aku perlu membebaskan hamba yang beriman. Adakah memadai bagiku membebaskan hamba ini?

Rasulullah bertanya kepada hamba itu: Siapakah tuhanmu?

Dia menjawab: Allah adalah tuhanku.

Baginda bertanya lagi: Apakah agamamu?

Dia menjawab: Islam.

Baginda bertanya lagi: Siapakah aku?

Dia menjawab: Engkau adalah utusan Allah.

Baginda bertanya lagi: Adakah engkau solat lima waktu dan dan membaca apa yang aku bawakan daripada Allah (yakni al-Quran)?

Dia menjawab: Ya.

Baginda lalu menampar (perlahan) di belakangnya dan bersabda: Bebaskan dia.”

Al-Baihaqi juga meriwayatkan daripada al-Syarid bin Suwaid (dengan lafaz berbeza), dia berkata:

“Wanita itu berkata: Wahai Rasulullah, ibuku mewasiatkan kepadaku supaya membebaskan hamba sebagai wakil kepadanya. Aku mempunyai hamba perempuan Nubia (berkulit hitam).

Baginda bersabda: Bawakan dia.

Baginda bertanya kepadanya: Siapakah tuhanmu?

Dia menjawab: Allah.

Baginda bertanya lagi: Siapakah aku?

Dia menjawab: Utusan Allah.

Baginda bersabda: Bebaskan dia. Sesungguhnya dia beriman.”

Hadis Ketiga

Imam Ahmad meriwayatkan:

“Seorang lelaki Ansar datang bersama seorang hamba perempuan. Dia berkata: Wahai Rasulullah, aku perlu membebaskan hamba yang beriman. Jika engkau melihat bahawa dia seorang yang beriman maka aku akan membebaskannya.

Maka baginda bertanya kepadanya: Adakah engkau bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah?

Dia menjawab: Ya.

Baginda bertanya lagi: Adakah engkau bersaksi bahawa aku adalah utusan Allah?

Dia menjawab: Ya.

Baginda bertanya lagi: Adakah engkau beriman dengan kebangkitan selepas kematian?

Dia menjawab: Ya.

Baginda bersabda: Bebaskan dia.”

Hadis Keempat: 

Al-Bazzar meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas, beliau berkata:

“Seorang lelaki datang kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan berkata: Ibuku perlu membebaskan hamba. Aku mempunyai seorang hamba perempuan.

Baginda bersabda: Bawakan dia kepadaku.

Baginda bertanya kepadanya: Adakah engkau bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan aku adalah utusan Allah?

Dia menjawab: Ya.

Baginda bersabda: Bebaskan dia.”

Sudut Kedua: Dalam hadis Jibril, baginda menerangkan tentang rukun iman. Baginda bersabda: “Iman itu adalah engkau beriman dengan Allah, malaikatNya, kitab-kitabNya, Rasul-RasulNya, hari akhirat dan engkau beriman dengan qadar, sama ada baik ataupun buruk.”

Baginda langsung tidak menyebutkan tentang akidah ‘Allah di langit’.

Sudut Ketiga:  Akidah ‘Allah di langit’ tidak mensabitkan/membuktikan ketauhidan dan menafikan kesyirikan. Lalu bagaimana baginda boleh mensifatkan pemilik akidah berkenaan sebagai seorang yang beriman?

Orang-orang musyrik berkeyakinan bahawa Allah di langit dan dalam masa yang sama mereka mensyirikkan/menyekutukan Allah dengan tuhan-tuhan di bumi.

Dalam satu riwayat menceritakan bahawa Husain bin ‘Utbah atau Husain bin ‘Ubaid (bapa Imran bin Husain) datang kepada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam. Baginda bertanya kepadanya: “Berapakah tuhan yang engkau sembah?” Beliau menjawab: “Enam di bumi dan satu di langit.”

Dalam surah al-Qasas ayat ke 38 menceritakan bahawa Firaun berkata kepada Haman: Wahai Haman, bakarkanlah untukku batu-bata, serta binalah untukku bangunan yang tinggi, supaya aku naik melihat Tuhan Musa.”

Firaun meminta agar dibinakan bangunan yang tinggi kerana dia percaya bahawa Allah itu di langit. Dan dalam masa yang sama dia mengaku sebagai tuhan, sebagaimana yang disebutkan dalam surah al-Nazi’at ayat 24:  "Akulah tuhan kamu, yang tertinggi." dan dalam surah al-Qasas ayat 38:  “Aku tidak mengetahui ada bagi kamu sebarang tuhan yang lain daripadaku.”

Sudut Keempat: Sebagaimana yang diketahui, ‘Allah di langit’ itu tidak (difahami) berdasarkan hakikatnya di sisi sekumpulan ulama, bahkan ia ditakwil di sisi mereka dengan makna ketinggian (‘uluw) yang maknawi (abstrak atau tidak bersifat kebendaan).

Imam al-Baji mengulas tentang ucapan Jariah (Allah di langit): “Mungkin dia ingin mensifatkan Allah dengan ketinggian (‘uluw). Dan kerana itu disifatkan bagi orang yang mempunyai kedudukan/darjat yang tinggi dengan dikatakan: Tempat si fulan itu di langit, iaitu tinggi status, martabat dan kedudukannya.”

Imam al-Subki menyebutkan dalam Tabaqat al-Syafi’eyyah bait syair yang disandarkan kepada Abdullah bin Rawahah:

Aku bersaksi bahawa janji Allah itu benar,

Sesungguhnya neraka itu adalah tempat tinggal bagi orang kafir,

Sesungguhnya Arasy itu mengapung di atas air,

Di atas Arasy itu Tuhan sekalian alam.

Selepas itu Imam al-Subki berkata:

“Alangkah indahnya ucapan Imam al-Rafi’e dalam kitab al-Amali selepas menyebutkan bait syair ini: Atas (dalam syair) ini adalah atas (yang bermaksud) keagungan/kemuliaan (al-‘azamah) dan tidak perlu kepada yang lain (al-istighna’). (Sifat) ini berlawanan dengan dengan sifat sesuatu yang lemah dan binasa (fana’) (yakni makhluk).”



Tiada ulasan:

Catat Ulasan