Khamis, 11 September 2025

Hukum Baca al-Quran Di Kubur dan Sedekah Pahala Kepada Si Mati


Soalan: Adakah pembacaan al-Quran di atas kubur memberi faedah kepada si mati? Adakah sabit bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam atau salah seorang sahabat pernah membaca surah daripada al-Quran dan menghadiahkan pahalanya kepada si mati? Bagaimanakah ini selari dengan firman-Nya Taala: “Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi manusia melainkan apa yang diusahakannya (An-Najm: 39)?

Jawapan Syeikh Abdullah bin al-Siddiq al-Ghumari:

Al-Quran dibacakan kepada si mati kerana dua perkara:

Pertama: Mengharapkan turunnya rahmat ke atas si mati, kerana apabila al-Quran dibacakan di sesuatu tempat, nescaya rahmat akan turun di tempat itu sepertimana yang sabit dalam hadis, maka ia meliputi mereka yang hadir (termasuk si mati).

Perkara kedua: Si mati mendapat manfaat daripada pahala bacaan jika si pembaca menghadiahkannya kepadanya.

Isu manfaat si mati dengan bacaan al-Quran ini banyak berlaku perselisihan padanya. Yang benar, yang tidak syak padanya, adalah pahala bacaan itu sampai kepada si mati jika si pembaca menghadiahkannya kepadanya.

Dalilnya ialah telah sabit dengan nas dan ijmak bahawa si mati mendapat manfaat daripada doa.

Telah sabit dengan hadis sahih, (sampainya pahala) haji bagi pihak si mati, dan puasa bagi pihaknya.

Oleh itu, para ulama mazhab al-Syafi’i dan majoriti ulama berpendapat bahawa apabila seseorang itumeninggal dunia dan  sedangkan ke atasnya (ada hutang) haji atau puasa fardu, maka walinya boleh mengerjakan haji dan berpuasa bagi pihaknya, dan si mati mendapat manfaat daripadanya, serta gugurlah daripadanya kewajipan haji dan puasa.

Bahkan, mazhab Zahiriyyah berpendapat bahawa wali si mati wajib berpuasa bagi pihak si mati jika dia berhutang puasa fardu, dan mereka berpegang pada sabda Baginda sallahu ‘alaihi wasallam: "Sesiapa yang meninggal dunia dan dia mempunyai tanggungan puasa, maka walinya berpuasa bagi pihaknya." Hadis ini sahih.

Maka, jika telah sabit sampainya (pahala) doa, haji, dan puasa, maka sabitlah juga sampainya (pahala) bacaan al-Quran tanpa syak, kerana kesemuanya adalah ibadah. Nembezakan antara ini dan itu adalah satu dakwaan tanpa dalil.

Bahkan, dalam hadis mengenai haji, terdapat pemberitahuan tentang sampainya (pahala) al-Quran kepada si mati, kerana ibadah haji merangkumi solat sunat tawaf dua rakaat, dan ia sudah tentu mengandungi bacaan al-Quran. Hadis tersebut telah memberitahu tentang sampainya (pahala) haji kepada si mati, maka padanya terdapat pemberitahuan secara tersirat tentang sampainya (pahala) bacaan kepadanya.

Dan juga, telah sabit daripada al-Sya'bi, seorang Tabi'I, bahawa kaum Ansar, apabila ada kematian dalam kalangan mereka, mereka akan berulang-alik ke kuburnya membaca al-Quran untuknya.

Bahkan, telah sabit riwayat yang lebih tinggi (martabatnya) daripada ini, iaitu al-Lajlaj telah berwasiat kepada anaknya, al-'Ala', apabila dia meninggal dunia dan dikebumikan, agar membaca di atas kuburnya penghujung Surah al-Baqarah. Beliau berkata: "Sesungguhnya aku mendengar Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda demikian." Ini adalah hadis yang hasan, yang mana al-Hafiz al-Haythami berkata tentangnya: “Para perawinya adalah orang yang dipercayai.”

Terdapat athar-athar lain yang tidak cukup ruang untuk disebutkan.

Adapun firman Allah Taala: Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi manusia melainkan apa yang diusahakannya, maka ia tidak menafikan sampainya pahala bacaan kepada si mati berdasarkan dalil bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam telah memberitahu tentang sampainya pahala haji dan puasa kepada si mati, dan berdasarkan dalil ijmak yang telah sepakat tentang sampainya doa kepada si mati.

Doa, puasa, dan haji adalah usaha orang yang hidup, bukan usaha si mati, maka bagaimana ia sampai kepadanya?

Penjelasan mengenai ayat yang mulia ini adalah ia memberitahu kita tentang kesempurnaan keadilan Allah, dan bahawa Allah Subahanahu wa Ta’ala, kerana keadilan-Nya, tidak mensia-siakan sedikit pun amalan manusia. Maka, apa sahaja amalan yang dilakukan manusia, baik atau buruk, dia akan mendapatinya di hadapannya tanpa ditambah atau dikurangkan, dan Tuhanmu tidak menzalimi sesiapa pun.

Adapun menghadiahkan amalan kepada orang lain atas dasar kasih sayang, maka tiada dalam ayat itu petunjuk yang menafikannya sama sekali. Bahkan dalil menunjukkan sampainya amalan yang dihadiahkan itu kepada si mati, iaitu hadis-hadis sahih yang telah kami sebutkan.

Ibn al-Qayyim berpendapat bahawa pahala bacaan sampai kepada si mati, dan beliau menukilkannya daripada nas Imam Ahmad, dan beliau telah menghuraikannya dengan panjang lebar dalam menetapkan dan berdalilkan dengannya dalam kitab Ar-Ruh, maka bolehlah dirujuk.

Sumber:

Al-Hawi Fi Fatawa Abdullah al-Ghumari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan