Soalan: Adakah terdapat dalil yang mensabitkan amalan sesetengah orang selepas solat jenazah, iaitu memberikan kesaksian yang baik untuk si mati atau (menyatakan) bahawa dia termasuk dalam kalangan orang baik?
Jawapan Syeikh Abdullah bin al-Siddiq al-Ghumari:
Dalam Sahih al-Bukhari, daripada Abu al-Aswad, beliau
berkata: “Aku datang ke Madinah lalu duduk bersama Umar. Kemudian, sebuah
jenazah diusung melintas, maka orang ramai memujinya dengan kebaikan.
Lalu beliau (Umar) berkata: Telah wajib.
Kemudian, sebuah jenazah lain diusung melintas, maka mereka
mencelanya dengan keburukan.
Lalu beliau berkata: Telah wajib.
Maka aku bertanya: Wahai Amirul Mukminin! Apa yang telah
wajib?
Beliau menjawab: Aku berkata sebagaimana yang telah
disabdakan oleh Rasulullah Sallahu ‘alaihi
wasallam: Mana-mana orang Islam yang disaksikan oleh empat orang
dengan kebaikan, nescaya Allah akan memasukkannya ke dalam Syurga.
Beliau (Abu al-Aswad) berkata: Maka kami bertanya: Bagaimana
jika tiga orang?
Beliau menjawab: Dan tiga orang juga.
Kami bertanya lagi: Bagaimana jika dua orang?
Beliau menjawab: Dan dua orang juga.
Kemudian, kami tidak bertanya kepadanya tentang (kesaksian)
seorang.”
Dalam Sahih Ibn Hibban dan Musnad Abi Ya'la,
daripada Anas, beliau berkata: Rasulullah Sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Tidak ada seorang
Muslim yang meninggal dunia lalu empat buah keluarga daripada jiran terdekatnya
menyaksikan bahawa mereka tidak mengetahui (tentang si mati) melainkan
kebaikan, melainkan Allah akan berfirman: 'Sungguh, Aku telah menerima
pengetahuan kamu tentangnya dan Aku telah mengampunkan baginya apa yang tidak
kamu ketahui."
Berdasarkan ini, para ulama berkata: “Sewajarnya si mati
dipuji dengan kebaikan dan didiamkan tentang keburukannya. Akan tetapi, dalam
memberikan pujian, seseorang itu tidak sewajarnya memastikan bahawa si mati itu
termasuk dalam kalangan ahli kebaikan. Sebaliknya, hendaklah dia berkata sebagaimana
dalam hadis: ‘Aku tidak mengetahui melainkan kebaikan’, atau ‘aku berharap dia
termasuk dalam kalangan ahli kebaikan’, dan menyerahkan urusan batin dan
keadaan tersembunyi si mati kepada Penciptanya yang mengetahui segala rahsia
dan apa yang lebih tersembunyi.”
Dan Allah lebih mengetahui.
Sumber:
Al-Hawi Fi Fatawa Abdullah al-Ghumari.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan