Rabu, 2 April 2014

Cara menghafal di Mauritania


Serorang ulama dan ahli bahasa yang tersohor dari negara Mauritania iaitu Syeikh Muhammad Salim al-‘Udud telah menghadiri satu perjumpaan di antara para ulama di peringkat antarabangsa di Kaherah, Mesir. Setelah perjumpaan selesai, Syeikh Muhammad Salim telah keluar bersama dengan seorang ulama Mesir untuk makan malam  dan saling berbual-bual. Dalam perbualan tersebut, mereka saling berbual mengenai perbezaan antara negara Mauritania, sebuah negara yang miskin yang terletak di Gurun Sahara dengan negara Mesir, sebuah negara yang moden. Kedua-dua ulama tersebut berbincang mengenai cara menuntut ilmu di kedua-dua buah negara tersebut dan ini menyebabkan ulama Mesir tersebut berseloroh dengan bertanya kepada ulama Mauritania tersebut: “Antara ulama Mauritania dengan ulama Mesir, yang mana satukah yang lebih alim?”

Sebagai menjawab soalan tersebut, Syeikh Muhammad Salim menjawab: “Ulama kamu lebih alim sewaktu siang hari dan ulama kami lebih alim di malam hari.”

Oleh kerana mencabarnya kehidupan di Gurun Sahara dan sukarnya untuk mendapatkan buku kerana sering dilanda ribut pasir, para ulama Mauritania telah mengamalkan satu tradisi iaitu menghafal segala pelajaran yang dipelajari. Apabila anda melawat madrasah-madrasah yang terdapat di Mauritania, anda akan mendapati di sana tidak terdapat perpustakaan yang besar di mana para pelajar melakukan kajian dan menekuni ilmu. Apabila anda membaca buku-buku bahasa Arab yang membincangkan mengenai cara-cara menuntut ilmu, anda akan mendapati bahawa terdapat dua cara menuntut ilmu yang biasa diamalkan di dalam dunia Islam iaitu :

1.    Cara tanqih dan mutala’ah iaitu dengan cara membaca dengan teliti kitab-kitab turath yang muktabar selepas menguasai ilmu-ilmu asas Islam di bawah bimbingan para ulama. Cara ini banyak dipakai di dunia Islam seperti di negara Mesir, Syiria, Jordan, Lubnan, Hijaz, India dan Indonesia. Kebanyakkan para pelajar di negara tersebut menggunakan cara ini.

2.   Cara hafiz dan itqan iaitu dengan cara menghafal dan menguasai setiap matapelajaran yang dipelajari. Cara yang kurang terkenal ini, kebanyakkannya digunakan di negara Mauritania, Senegal, Mali dan negara-negara utara Afrika. 

Kelebihan dan kekurangan

Kedua-dua cara ini mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Cara tanqih dan mutala’ah

Kelebihan

1.    Para pelajar dapat mengetahui banyak perkara secara teliti kerana dapat membaca banyak karya para ulama.

2.   Cara ini membolehkan para pelajar dan ulama mengkaji perkara-perkara tertentu dan dapat mengetahui hujah dan pandangan ulama silam.

3.   Cara ini dapat menghubungkan para pelajar dengan ulama silam.

 Kekurangan

1. Tanpa cara yang betul, para pelajar tidak dapat mengambil manfaat daripada buku yang dibaca.

2. Ramai orang yang membaca buku tanpa menguasai ilmu-ilmu asas yang akhirnya membuatkan mereka mempunyai kefahaman yang salah.

3. Kewujudan buku menyebabkan daya hafalan seseorang menjadi lemah. Para ulama yang alim pada waktu siang adalah ulama yang perlu merujuk pada bukunya dan jika tanpa buku, contohnya pada malam hari, mereka tidak dapat merujuk pada bukunya,

4. Dengan cara ini, para pelajar kurang menghafal pelajaran yang dipelajarinya. Jadi para pelajar memerlukan masa yang banyak untutk melakukan ulangkaji setiap pelajaran yang dipelajarinya kerana pelajaran tersebut tidak disimpan di ingatan jangka panjangnya.

Kaedah hafiz dan itqan

Kelebihan

1. Para pelajar dapat menumpukan perhatian dengan menguasai ilmu-ilmu asas dengan cara menghafal matan-matan ilmu berbanding dengan cara mengkaji berpuluh-puluh buah buku. Ini membolehkan pelajar tersebut dapat mengajar orang lain pada bila-bila masa sahaja kerana pelajaran yang dipelajarinya tersimpan di ingatan jangka panjangnya,

2. Cara ini membuatkan para pelajar mempunyai masa untuk menumpukan perhatian dan fokus pada pelajarannya.

3. Para pelajar dapat menjimatkan masa kerana tidak perlu mengulang kaji kerana segalanya telah tersimpan di ingatannya.

Kekurangan

 1. Cara ini memerlukan masa yang banyak dan membosankan.

2. Para pelajar terpaksa juga bergantung kepada kitab-kitab yang mensyarah matan-matan tersebut untuk mendapat kefahaman yang lebih mendalam.

3. Kebanyakan orang terlalu lemah untuk menggunakan cara ini dalam tempoh yang lama.

Kesimpulannya, para pelajar perlu mengabungkan kedua-dua cara ini untuk mendapat manfaat yang lebih banyak.

Bagaimana cara menghafal?

Secara ringkas, kita akan menerangkan cara menghafal yang biasa digunakan di negara Mauritania supaya kita dapat mengambil manfaat.

Cara menghafal yang terdapat di Mauritania terbahagi kepada tiga bahagian, iaitu:

1. Cara menghafal al-Quran

2. Cara menghafal matan-matan ilmu

3. Mengulangkaji secara berkumpulan sebagai bantuan untuk mengingat

Oleh kerana cara menghafal al-Quran dan matan-matan ilmu mempunyai persamaan, maka kita jelaskan dalam satu bahagian.

Bagaimana untuk mula menghafal?

Sebelum kita menerangkan cara untuk menghafal, terdapat beberapa perkara yang ingin digariskan :

1. Menghafal sebenarnya mudah. Cabaran yang sebenar ialah untuk mengingat kembali setiap perkara yang kita hafal.

2. Matlamat kita adalah untuk membolehkan kita memasukkan setiap perkara yang kita hafal, samaada ayat al-Quran mahupun matan-matan ilmu kedalam ingatan jangka panjang. Dalam bahasa yang mudah, kita mahu menghafal segalanya dan dapat mengingat segalanya dengan mudah sebagaimana kita mengingat surah al-Fatihah.

3. Kebiasaanya di Mauritania dan Afrika Utara, mereka menghafal dengan menggunakan sekeping papan kayu yang dipanggil lahwah. Jika kamu menghafal dengan cara ini, kamu akan lebih mudah untuk menghafal. Malah warna coklat papan kayu tersebut lebih membuatkan mata kita lebih rilek.

4. Cuba dapatkan kertas yang berwarna coklat dan tulis apa yang anda ingin hafal di atas kertas tersebut.

5. Anda juga memerlukan tasbih untuk memudahkan anda mengira bilangan ulangan.

Selepas anda menyediakan semuanya, maka anda sudah bersedia untuk memulakan hafalan.

Bagaimana cara untutk melakukannya

1. Tulis tiga atau empat ayat al-Quran yang anda ingin hafal di atas kertas dengan tulisan yang anda dapat baca dengan baik. Jika anda ingin menghafal matan seperti Arbain Nawawiyah(iaitu dalam bentuk hadith), maka anda hanya perlu menghafal satu hadith dalam masa sehari dan jika anda ingin menghafal matan-matan lain berkenaan fiqh atau nahu yang dalam bentuk syair, maka anda hanya perlu menghafal empat bait syair sahaja dalam  masa sehari. Untuk menghafal al-Quran dengan menggunakan kaedah ini, maka sebelum anda mula menghafal, anda perlu membaca ayat yang anda ingin hafal tersebut di hadapan seorang guru bagi mengelakkan berlakunya kesilapan.

2. Baca ayat-ayat al-Quran atau syair tersebut dengan suara yang kuat sambil anda melihat kepada tulisan tersebut. Baca dan baca sehingga anda mampu membaca tanpa melihat kepada tulisan tersebut.

3. Selepas menghafal syair tersebut, teruskan mengulang-gulang apa yang telah anda hafal tersebut sebanyak 300 kali dengan mengunakan bantuan alat pengira. Jika anda menghafal ayat-ayat al-Quran, maka anda perlu mengulangnya sebanyak 500 kali. Di Mauritania, mereka akan mengulang-gulang setiap muka surat al-Quran sebanyak 500 kali. Anda boleh mengulang-gulang ayat-ayat tersebut kurang dari 500 kali tetapi anda akan memerlukan masa yang lebih untuk mengulang kembali ayat tersebut pada masa yang lain untuk mengelakkan anda melupakan ayat tersebut.

4. Baca bait syair tersebut sambil melihat kertas tersebut beberapa kali untuk memastikan tidak ada perkataan yang anda tertinggal dan untuk mengelak berlakunya kesilapan.

5. Anda tidak perlu membaca syair tersebut sebanyak 300 kali dalam satu-satu masa. Mungkin anda boleh mengulang-gulang membaca syair tersebut sebanyak 100 kali dan anda berhenti untuk berehat kemudian sambung mengulang-gulang semula syair tersebut sehingga mencukupi bilangan 300 kali. Kebiasaanya anda memerlukan 3 jam untuk mengulang bait-bait syair tersebut sebanyak 300 kali dan anda memerlukan 4 jam setengah untuk mengulang satu muka al-Quran sebanyak 500 kali.

6. Setelah berjaya mengulang sebanyak 300 kali, anda bolehlah berehat. Anda sudah berjaya untuk hari pertama.

7. Untuk hari yang kedua, anda akan menghafal bait syair yang baru yang anda perlu ulang sebanyak 300 kali. Walaubagaimanapun, setelah anda selesai mengulang bait syair yang baru sebanyak 300 kali, anda masih perlu mengulang bait syair yang dihafal semalam sebanyak 150 kali.

8. Pada hari ketiga, anda akan menghafal bait syair yang baru sebanyak 300 kali dan anda perlu mengulang bait syair semalam(hari kedua) sebanyak 150 kali dan baik syair pada hari pertama sebanyak 50 atau 75 kali.

9. Pada hari keempat, anda akan menghafal bait syair yang baru sebanyak 300 kali dan anda juga perlu mengulang bait syair semalam(hari ketiga) sebanyak 150 kali, bait syari hari kedua sebanyak 50 atau 75 kali dan bait syair hari pertama sebanyak 10 kali.

Dengan cara ini, anda hanya memerlukan masa yang singkat untuk mengingati segala yang anda telah hafal kerana segalanya telah masuk ke dalam memori jangka panjang. Anda juga dikehendaki membaca dari awal syair sehingga ke akhir sebanyak 5 atau 10 kali untuk membolehkan anda mengaitkan antara bait syair yang anda hafal secara terpisah.

Seterusnya?

Setelah selesai menghafal, para pelajar akan duduk di hadapan syeikh untuk mendengar penerangan bagi bait syair yang telah dihafal. Kemudian, pelajar tersebut akan menulis penerangan yang telah diberikan oleh syeikh dan penerangan tersebut akan turut dihafal.

Bagaimana?

Para pelajar akan cuba memahami penerangan yang telah diberikan oleh syeikh berkenaan dengan bait-bait syair yang telah dihafal. Kemudian pelajar tersebut akan menerangkan kembali maksud bait-bait syair tersebut berdasarkan pemahamannya sendiri. Pada hari kedua, para pelajar akan mengulang bait syair yang telah dihafal pada hari yang pertama sebanyak 150 kali. Setiap kali selesai mengulang bait syair tersebut sebanyak 10 kali, pelajar tersebut akan menerangkan maksud bait syair tersebut berdasarkan pemahamannya sendiri. Cara ini akan berterusan untuk setiap syair yang telah dihafal pada hari pertama, kedua, ketiga dan keempat.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan