Selasa, 26 Disember 2017

Hadis Palsu: "Sesiapa yang menziarahi orang alim seolah-olah dia menziarahiku.."

Soalan:

Assalamualaikum asatizah sekalian. Mohon diberi penjelasan mengenai hadith ini:

وقال النبي صلى الله عليه وسلم: مَنْ زَارَ عَالِمًا فَكَأَنَمَّا زَارَنِي، وَمَنْ صَافَحَ عَالِمًا فَكَأَنَّما صَافَحَنِي، وَمَنْ جَالَسَ عَالِمًا فَكَأَنَّما جَالَسَنِي في الدُّنْيَا، وَمَنْ جَالَسَنِي في الدُّنْيَا أَجْلَسْتُهُ مَعِيْ يَوْمَ القِيَامَةِ

Jawapan:

مَنْ زَارَ عَالِمًا فَكَأَنَمَّا زَارَنِي، وَمَنْ صَافَحَ عَالِمًا فَكَأَنَّما صَافَحَنِي، وَمَنْ جَالَسَ عَالِمًا فَكَأَنَّما جَالَسَنِي في الدُّنْيَا، وَمَنْ جَالَسَنِي في الدُّنْيَا أَجْلَسْتُهُ مَعِيْ يَوْمَ القِيَامَةِ

"Sesiapa yang menziarahi orang alim seolah-olah dia menziarahiku. Sesiapa yang bersalam dengan orang alim seolah-olah dia bersalam denganku. Sesiapa yang duduk bersama dengan orang alim seolah-olah dia duduk bersamaku di dunia. Sesiapa yang duduk bersamaku di dunia, aku akan mendudukkan dia bersamaku di hari kiamat." 

Diriwayatkan oleh al-Sahmi (m. 427H) dalam Tarikh Jurjan, Abu Nu'aim (m. 430H) dalam Tarikh Asbahan dan al-Dailami (m. 558H) dalam Musnad al-Firdaus daripada hadis Ibnu 'Abbas.

Hadis ini dinilai sebagai palsu oleh al-Hafiz al-Sayuthi (m. 911H) dalam Zail al-Laali al-Masnu'ah [(1/159), no. 172, c: Maktabah al-Ma'arif].  

Hukum beliau terhadap hadis ini diikuti oleh beberapa ulama yang lain seperti Ibnu 'Arraq (m. 963H) dalam Tanzih al-Syari'ah al-Marfu'ah (1/272), Mulla 'Ali al-Qari (m. 1014H) dalam al-Masnu' (no. 335) dan al-Asrar al-Marfu'ah (no. 490), al-Qawuqji (m. 1305H) dalam al-Lu'lu' al-Marsu' (no. 568) dan lain-lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan