Jumaat, 22 Februari 2019

Istilah Ilmu Hadis 29: Mutawatir (المُتَوَتِرُ)

Definisinya:

Dari segi bahasa:

Ia adalah kata nama pelaku (isim fa'il) yang diambil daripada perkataan al-Tawatur, iaitu berturut-turut. Contohnya: Tawatara al-matar, iaitu hujan turun berturut-turut.

Disebutkan di dalam al-Qamus: Al-Tawatur ialah berturut-turut atau dengan sela masa.

Al-Raghib berkata: Al-Tawatur ialah sesuatu yang datang berturut-turut secara satu-satu.

Antara contohnya ialah firman Allah Taala:

 ثُمَّ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَا.

"Kemudian Kami mengutus Rasul-rasul Kami silih berganti.” (Surah al-Mu’minun: 44)

Iaitu seorang demi seorang dengan sela masa antara mereka.

Tawatur al-Khabar ialah kedatangan para penyampainya seorang demi seorang tanpa bersambungan.

Dari segi istilah:

Sesuatu yang diriwayatkan oleh sekumpulan perawi yang ramai, yang mana menurut adat adalah mustahil untuk mereka bersepakat untuk berdusta, daripada (kumpulan) yang sama seperti mereka pada setiap peringkat (tabaqat) sanadnya dan sumber akhir riwayat mereka mestilah berdasarkan pancaindera, serta perkhabaran mereka itu dengan sendirinya memberikan ilmu (keyakinan) kepada pendengarnya.

Maksud Takrifnya:

Iaitu hadis yang diriwayatkan pada setiap peringkat (tabaqat) sanadnya oleh perawi yang ramai, yang mana menurut kebiasaan akal adalah mustahil bahawa para perawi tersebut telah bersepakat untuk mereka-reka berita ini dan bahawa sumber mereka berakhir dengan perkhabaran tentang perkara yang dapat dikesan melalui salah satu daripada lima pancaindera zahir.

Syarat-Syaratnya:

Daripada penjelasan takrif ini, jelaslah kepada kita syarat-syarat hadis Mutawatir, iaitu:

(1) Ia diriwayatkan oleh sekumpulan perawi yang ramai.

Terdapat perbezaan pendapat mengenai jumlah ramai ini yang dengannya terhasil Mutawatir, sama ada ia ditentukan dengan bilangan tertentu atau tidak?

Maka, sebahagian ulama berpendapat: Ia ditentukan dengan bilangan tertentu, kemudian mereka berselisih pula selepas itu dalam menentukan bilangan tersebut:

A - Sebahagian daripada mereka berkata: Ia adalah empat orang atau lebih dan mereka berhujah bahawa empat adalah bilangan pertama yang melebihi had minimum jamak, maka ia dianggap sebagai kumpulan yang ramai.

Namun, ia dibantah dengan hujah bahawa empat orang tidak mencukupi untuk (status) Mutawatir sesuatu khabar, kerana mereka memerlukan orang lain untuk mengesahkan keadilan mereka sekiranya mereka menjadi saksi ke atas seseorang atas tuduhan zina.

B - Sebahagian ulama berkata: Ia adalah lima orang atau lebih dan mereka berhujah bahawa ia adalah bilangan pertama yang digunakan sebagai kiasan untuk menunjukkan banyak dalam percakapan orang Arab.

C - Sebahagian ulama berkata: Ia adalah sepuluh orang atau lebih dan mereka berhujah bahawa ia adalah permulaan angka puluhan dan jamak pertama yang menunjukkan banyak.

D - Sebahagian mereka berpendapat bahawa ia adalah dua belas orang atau lebih dan mereka berhujah bahawa ini adalah bilangan para Naqib (ketua) yang diutuskan oleh Bani Israel kepada orang Kanaan di Syam untuk menjadi peninjau bagi mereka, yang meninjau untuk mereka dan mengetahui keadaan mereka, sebagaimana yang ditunjukkan oleh firman-Nya Taala:

 وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ أثْنَىْ عَشَرَ نَقِيبًا

“Kami telah utuskan dari kalangan mereka dua belas ketua (untuk memimpin golongan masing-masing).” (Surah al-Maidah: 12)

Aspek pendalilan dengan ayat ini ialah bahawa pemilihan bilangan ini untuk diutuskan kepada orang Kanaan supaya mereka mengetahui keadaan (orang Kanaan) untuk mereka khabarkan kepada kaum mereka lalu kaum mereka mempercayai mereka. Ini adalah dalil bahawa bilangan ini memberikan ilmu (keyakinan) kepada pendengarnya dan tidak mencukupi bilangan yang kurang daripadanya.

E - Sebahagian ulama berpendapat bahawa ia adalah dua puluh orang atau lebih, dengan berdalilkan firman Allah Taala:

إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَبِرُونَ يَغْلِبُواْ مِاتَنَيّنِ

“Jika ada di antara kamu dua puluh yang sabar, nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang (dari pihak musuh yang kafir itu).” (Surah al-Anfal: 65)

Aspek pendalilan daripada ayat itu ialah bahawa Allah Taala memberitahu kita dalam ayat ini bahawa dua puluh orang daripada kalangan orang mukmin boleh memerangi dua ratus orang daripada kalangan orang kafir dan mengalahkan mereka sekiranya mereka sabar. Pengetahuan tentang kesabaran mereka hanyalah diketahui daripada mereka dan bergantung kepada pemberitahuan mereka kepada kita mengenainya. Maka ini menunjukkan bahawa perkhabaran dua puluh orang itu mencukupi untuk memberikan kita ilmu (keyakinan) tentang apa yang mereka khabarkan.

F - Sebahagian ulama berpendapat bahawa ia adalah empat puluh orang atau lebih, dengan berdalilkan firman Allah Taala:

يَأَيُّهَا النَّبىُ حَسْبُكَ اَللهُ وَمَنِ أَتَبَّعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ

“Wahai Nabi, cukuplah Allah menjadi Penolongmu, dan juga pengikut-pengikutmu dari orang-orang yang beriman.” (Surah al-Anfal: 64)

Aspek pendalilan daripada ayat ini ialah bahawa Allah Taala ingin mengukuhkan (menetapkan hati) Rasul-Nya dengan ayat ini dan (sebagai tanda) kasih kepada kekasih-Nya, serta menenangkan hati baginda dengannya. Maka Dia memberitahunya bahawa sesiapa yang mengikutinya daripada kalangan orang mukmin sudah mencukupi baginya. Orang-orang yang mengikutinya daripada kalangan orang mukmin pada hari itu sebagaimana kata para ahli tafisr adalah seramai empat puluh orang.

Kemudian, sesungguhnya penetapan dan ketenangan hati baginda menghendaki agar baginda mengetahui bahawa mereka mengikut kepadanya. Itu hanyalah berlaku melalui pemberitahuan mereka (para pengikut) kepada baginda bahawa mereka mengikutinya. Maka ini menunjukkan bahawa perkhabaran bilangan ini kepada baginda adalah mencukupi untuk memberikan baginda ilmu (keyakinan) tentang hal itu.

G - Sebahagian ulama berpendapat bahawa ia adalah tujuh puluh orang atau lebih dan mereka berdalilkan firman Allah Taala:

وَاخْتَارَ مُوسَى قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِمِيقَاتِنَا

"Dan Nabi Musa memilih tujuh puluh orang lelaki dari kaumnya (untuk di bawa bersama ke Gunung Tursina) pada waktu yang telah kami tentukan." (Surah al-A’raf: 155)

Aspek pendalilan dengan ayat ini ialah bahawa Nabi Musa ‘alaihis salam memilih bilangan ini secara khusus daripada kaumnya untuk mereka memohon ampun kepada Allah Taala atas apa yang telah berlaku daripada kaum mereka iaitu penyembahan anak lembu dan supaya mereka mendengar Kalam Allah Taala berupa perintah dan larangan, lalu mereka memberitahu kaum mereka apabila mereka kembali tentang apa yang mereka dengar daripada Kalam Tuhan mereka, maka terhasillah bagi kaum mereka ilmu (pengetahuan yang pasti) tentang hal itu dan hati mereka menjadi tenteram.

Ini menunjukkan bahawa bilangan khusus ini yang dipilih oleh Nabi Musa ‘alaihis salam adalah mencukupi untuk memberikan mereka ilmu yang diperlukan tentang apa yang Tuhan mereka firmankan kepada mereka.

H - Sebahagian ulama berpendapat bahawa ia adalah tiga ratus dan belas-belas dan mereka berdalilkan dengan bilangan tentera Talut dan bilangan Ahli Badar, semoga Allah meredhai mereka.

Aspek pendalilan daripada perkara itu ialah bahawa orang Islam beriman bahawa Ahli Badar telah diampunkan oleh Allah Taala sebagaimana yang terdapat dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh al-Syaikhan (al-Bukhari dan Muslim): “Apakah yang engkau tahu, barangkali Allah telah melihat (keadaan) Ahli Badar lalu Dia berfirman: Lakukanlah apa sahaja yang kamu kehendaki, sesungguhnya Aku telah mengampunkan kamu.”

Keimanan ini menuntut daripada orang Islam mengetahui tentang (siapakah) Ahli Badar itu demi menghormati mereka dan mengetahui kedudukan mereka di sisi Tuhan mereka. Kemudian, sesungguhnya pengetahuan orang Islam tentang mereka bergantung kepada pemberitahuan mereka sendiri kepada kita bahawa mereka adalah Ahli Badar. Maka, pemberitahuan mereka kepada kita tentang diri mereka sendiri memberikan kita ilmu (pengetahuan yang pasti) tentang mereka. Ini menunjukkan bahawa bilangan khusus ini adalah yang mencukupi untuk memberikan ilmu (pengetahuan yang pasti).

Ada di antara ulama yang berpendapat selain daripada bilangan itu.

I – Ulama yang lain berpendapat bahawa bilangan yang ramai itu tidak ditentukan dengan bilangan tertentu kerana yang diambil kira dalam menentukan Mutawatir sesuatu perkhabaran bukanlah penetapan bilangan perawi tertentu pada setiap peringkat sanadnya, sebaliknya yang diambil kira ialah para perawi pada setiap peringkat sanadnya adalah begitu ramai sehingga menurut adat adalah mustahil untuk mereka bersepakat untuk berdusta atau pembohongan itu terbit daripada mereka tanpa sengaja, walau berapa pun bilangan mereka. Maka, pembatasan bilangan dan penentuannya bukanlah syarat dalam Mutawatirnya sesuatu khabar.

Mereka berhujah bahawa kemampuan manusia pada hakikatnya terbatas daripada menetapkan bilangan tertentu yang mana dengannya secara khusus dapat dipastikan terhasilnya ilmu (pengetahuan pasti) kepada para pendengarnya.

Mereka menyanggah para pendokong pandangan pertama (yang menetapkan bilangan tertentu) seperti berikut:

Pertama: Sesuatu bilangan yang disebut itu, yang menghasilkan ilmu yang diperlukan dalam konteks asalnya, tetapi bilangan yang sama tidak semestinya menghasilkan ilmu tersebut dalam konteks lain.

Kedua: Tidak wujud kaitan yang munasabah antara dakwaan yang dibuat dengan dalil yang mereka kemukakan untuk menyokongnya, sekalipun dalil itu merupakan ayat al-Quran atau hadis yang sahih.

Pandangan yang tidak menetapkan bilangan tertentu ialah pandangan yang benar yang dipegang oleh para muhaqqiq.

(2) Akal menganggap mustahil para perawi hadis bersepakat untuk berdusta. Kemustahilan ini berasaskan adat dan kebiasaan. Begitu juga mustahilnya mereka berdusta walaupun secara tidak sengaja, sama ada kerana terlupa atau tersilap.

Maka, syarat ini ditetapkan kerana jumlah yang ramai semata-mata tidak mencukupi untuk menjadikan sesuatu khabar itu Mutawatir kerana boleh jadi para perawi hadis itu ramai, namun begitu akal masih menganggap ada kemungkinan mereka berpakat untuk berdusta.

(3) Hendaklah riwayat itu diambil daripada bilangan yang ramai oleh bilangan yang sama ramainya, di mana akal menganggap mustahil persepakatan mereka untuk berdusta atau ia berlaku daripada mereka secara tidak sengaja dan keadaan ini berterusan dalam setiap peringkat sanad dari permulaan hingga ke penghujungnya.

(4) Hendaklah sumber akhir riwayat mereka berasaskan pancaindera, iaitu khabar para perawi hadis itu berakhir pada sesuatu yang dapat dikesan oleh pancaindera, seperti perkataan mereka: “Kami telah melihat”, “kami telah mendengar”, atau “kami telah menyentuh”… dan sebagainya.

Adapun jika sumber khabar mereka adalah akal, seperti pandangan tentang kebaharuan alam, maka ia tidak dikira sebagai Mutawatir kerana persoalan-persoalan yang berasaskan akal boleh mengandungi kesilapan.

(5) Hendaklah khabar itu sendiri yang memberikan ilmu (keyakinan) bagi pendengarnya, yakni ia menghasilkan ilmu daripada zat khabar itu sendiri, bukan daripada petunjuk-petunjuk (qarinah) luaran yang mengiringinya.

Contohnya, apabila sekumpulan besar orang meriwayatkan daripada sekumpulan besar orang yang lain tentang kematian seseorang, sehingga akal menganggap mustahil mereka berpakat untuk berdusta, namun khabar tersebut diiringi oleh petunjuk-petunjuk luaran seperti (perbuatan) mengoyakkan baju dan menampar pipi. Maka khabar itu, walaupun ia meyakinkan pendengarnya tentang kematian orang tersebut, ia tidak dianggap Mutawatir kerana pengetahuan tentang kematian itu tidak terhasil daripada khabar itu semata-mata, tetapi daripada petunjuk-petunjuk yang mengiringinya.

Bahagian-bahagian Mutawatir:

Khabar Mutawatir terbahagi kepada dua bahagian:

Pertama: Mutawatir Lafzi.

Kedua: Mutawatir Ma'nawi.

Mutawatir Lafzi: ialah apa yang Mutawatir pada lafaz dan maknanya, bermaksud ia diriwayatkan oleh sekumpulan yang ramai yang mana akal menganggap mustahil persepakatan mereka untuk berdusta secara kebiasaannya atau ia terhasil daripada mereka secara kebetulan, daripada (kumpulan) yang seumpama mereka dalam setiap peringkat sanadnya, sumber akhir mereka hendaklah berasaskan pancaindera, khabar itu sendiri memberikan ilmu kepada pendengarnya dan lafaz yang diriwayatkan oleh setiap seorang dalam kumpulan ramai itu pada setiap peringkatnya adalah sama dengan lafaz yang diriwayatkan oleh yang lain, maka dengan itu, lafaz hadis yang diriwayatkan adalah sama bagi semua perawi dalam setiap peringkat.

Ia dinamakan Mutawatir Lafzi kerana Mutawatir itu berlaku pada lafaz yang sama yang disebut dalam semua riwayat.

Contohnya:

Contoh terbaik bagi Mutawatir Lafzi ialah hadis: “Sesiapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja, maka hendaklah dia menempah tempat duduknya di dalam neraka.”

Hadis ini telah diriwayatkan dengan lafaz ini oleh lebih tujuh puluh orang sahabat dan ini adalah satu kumpulan yang ramai yang mustahil untuk mereka berpakat untuk berdusta serta dalam kalangan mereka terdapat sepuluh orang yang dijamin syurga.

Kemudian, ia diriwayatkan daripada mereka oleh sekumpulan yang ramai daripada kalangan Tabi'in yang juga mustahil untuk mereka berpakat untuk berdusta.

Begitulah seterusnya bilangan perawi dalam setiap peringkat terus bertambah sehinggalah ia sampai kepada para ulama yang merekodkannya di dalam kitab-kitab induk hadis seperti al-al-Bukhari, Muslim dan selainnya.

Mutawatir Ma'nawi: ialah apa yang Mutawatir maknanya sahaja tanpa lafaznya, bermaksud ia diriwayatkan oleh sekumpulan yang ramai, yang akal menganggap mustahil persepakatan mereka untuk berdusta secara kebiasaannya atau ia terhasil daripada mereka secara kebetulan, daripada (kumpulan) yang seumpama mereka dalam setiap peringkat sanadnya, dan sumber akhir mereka hendaklah berasaskan pancaindera, khabar itu sendiri memberikan ilmu kepada pendengarnya, akan tetapi apa yang diriwayatkan oleh setiap seorang daripada kumpulan yang ramai itu pada setiap peringkatnya bukanlah lafaz yang sama dengan yang diriwayatkan oleh yang lain.

Maka berbezalah lafaz hadis itu antara sebahagian perawi, tetapi lafaz-lafaz mereka bertemu pada satu makna umum yang dikongsi bersama, yang mana semua riwayat sepakat untuk menyampaikannya.

Ia dinamakan Mutawatir Ma'nawi kerana Mutawatir itu berlaku pada makna umum yang dikongsi bersama yang difahami daripada kesemua lafaz para perawi.

Contohnya:

Hadis-hadis mengangkat kedua-dua belah tangan ketika berdoa. maka telah sahih daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam lebih kurang seratus hadis. Setiap satu hadis daripadanya menunjukkan perbuatan baginda mengangkat kedua-dua tangannya ketika berdoa, tetapi dalam peristiwa-peristiwa yang berbeza.

Maka, setiap peristiwa itu tidak mencapai taraf Mutawatir, tetapi unsur yang dikongsi bersama antara kesemuanya — iaitu mengangkat tangan ketika berdoa — mencapai taraf Mutawatir apabila diambil kira himpunan semua jalur riwayatnya.

Kewujudan Mutawatir:

Para ulama berbeza pendapat tentang sama ada Mutawatir wujud atau tidak, kepada tiga pandangan:

Pertama: Sekumpulan berpendapat bahawa hadis Mutawatir dalam Sunnah yang memenuhi syarat-syaratnya tidak wujud sama sekali dan yang wujud hanyalah hadis Ahad yang mungkin mencapai darjat istifadhah (meluas) dan syuhrah (terkenal).

Kedua: Sekumpulan lain berpendapat bahawa hadis Mutawatir dalam Sunnah adalah jarang dan sedikit sehingga sukar ditemui. Antara mereka ialah Ibnu al-Salah, di mana beliau berkata dalam Mukadimahnya: "Dan sesiapa yang diminta untuk mengemukakan contoh yang demikian daripada hadis yang diriwayatkan, nescaya akan kepayahan untuk menemuinya."

Ketiga: Kumpulan ketiga berpendapat bahawa hadis Mutawatir dalam Sunnah wujud dalam jumlah yang banyak. Mereka menyokong pandangan itu dengan hujah bahawa sememangnya wujud banyak hadis Mutawatir di dalam kitab-kitab Sunnah yang masyhur.

Pendapat yang benar ialah terdapat sebilangan hadis Mutawatir yang tidak sedikit jumlahnya, tetapi jika kita melihat kepada bilangan hadis Ahad, nescaya kita akan dapati hadis Mutawatir amatlah sedikit berbanding dengan hadis Ahad.

Ketiga-tiga pendapat ini dapat diselaraskan bahawa mereka yang berpendapat tentang ketiadaan hadis Mutawatir sebenarnya hanyalah bertujuan untuk menekankan (mubalaghah) tentang bilangannya yang sedikit dan jarangnya ia wujud.

Mereka yang berpendapat bahawa hadis Mutawatir itu sukar ditemui dan jarang, sebenarnya merujuk kepada hadis-hadis Mutawatir Lafzi.

Mereka yang berpendapat ia wujud dengan banyak, sebenarnya merujuk kepada hadis-hadis Mutawatir Ma'nawi.

Pendapat ini adalah benar kerana Mutawatir Lafzi adalah sedikit dan para ahli hadis hampir tidak bersepakat kecuali pada sebilangan kecil daripadanya. Adapun Mutawatir Ma'nawi, ia adalah banyak.

Hukumnya:

Para ulama telah bersepakat bahawa khabar Mutawatir memberikan ilmu iaitu kepercayaan yang pasti yang bersesuaian dengan realiti, ilmu yang bersifat pasti (daruri) dan meyakinkan, yang memaksa manusia untuk mempercayainya dengan kepercayaan yang pasti, seumpama orang yang menyaksikan perkara itu sendiri.

Mereka juga bersepakat bahawa khabar Mutawatir daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam kesemuanya diterima dan tidak perlu untuk menyelidik tentang keadaan para perawinya serta wajib beramal dengannya kerana ia memberikan kepastian tentang sabitnya penisbahan hadis tersebut kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam secara pasti dan kerana para perawi di dalamnya telah mencapai jumlah yang begitu ramai sehingga akal menurut kebiasaannya tidak dapat menerima bahawa mereka berdusta.

Oleh itu, dikatakan: Sesiapa yang mengingkari hadis Mutawatir yang telah disepakati ijmak akan kemutawatirannya, maka dia keluar daripada golongan Muslimin. Jika ijmak tidak tercapai mengenai kemutawatirannya – bahkan berlaku perselisihan padanya – maka orang yang mengingkarinya tergolong dalam kalangan orang-orang fasik.

Beberapa Keraguan Tentang Mutawatir dan Jawapannya

Telah ditimbulkan beberapa keraguan mengenai Mutawatir yang bertujuan untuk mengingkarinya dan menafikan ia tidak memberikan ilmu, malah menafikan kewujudannya sama sekali. Berikut adalah keraguan-keraguan yang paling utama dan jawapan terhadapnya:

Keraguan pertama: Khabar Mutawatir tidak memberikan ilmu. Sekiranya ia memberikan ilmu, nescaya khabar daripada orang Yahudi dan sebahagian Nasrani mengenai pembunuhan al-Masih dan penyalibannya juga akan memberikan ilmu. Sedangkan natijah ini adalah batil, kerana kita mengetahui bahawa mereka tidak membunuhnya dan tidak menyalibnya, tetapi diserupakan bagi mereka. Apabila natijahnya batil, maka batillah juga mukadimahnya, iaitu khabar Mutawatir memberikan ilmu kepada pendengarnya.

Jawapan terhadap keraguan ini: Dijawab bahawa khabar orang Yahudi mengenai pembunuhan al-Masih dan penyalibannya bukanlah Mutawatir kerana para perawi di awal sanad dan pertengahannya tidak mencapai jumlah yang begitu ramai sehingga mustahil pada akal secara adatnya mereka bersepakat untuk berdusta atau ia terbit daripada mereka secara kebetulan.

Sesungguhnya, mereka yang meriwayatkannya di awal sanad adalah seramai empat atau enam atau tujuh orang – terdapat perbezaan pendapat mengenai jumlah ini – dan mereka yang meriwayatkannya di pertengahan sanad juga demikian. Ini adalah jumlah yang tidak mencapai had Mutawatir.

Keraguan kedua: Sebahagian berpendapat bahawa tidak dapat dibayangkan berhimpunnya sejumlah besar orang untuk memberitakan satu khabar yang sama. Ini kerana manusia berbeza-beza tujuan, tabiat, dan perangai mereka, serta berlainan pula matlamat, pandangan, dan tujuan mereka. Maka, ada antara mereka yang berkata benar, dan ada pula yang cenderung kepada pendustaan dan begitulah seterusnya. Oleh itu, tidak mungkin semua mereka bersepakat atas kebenaran dalam sesuatu khabar. Maka, Mutawatir dalam bentuk ini tidak dapat dibayangkan kewujudannya.

Jawapan terhadap keraguan ini: Dakwaan ini adalah batil dan ia merupakan pengingkaran terhadap sesuatu yang dapat disaksikan dan nyata. Sesungguhnya, perbezaan tabiat dan perangai manusia tidak semestinya menyebabkan ia tidak memberikan ilmu.

Antara yang dapat kita saksikan ialah kita melihat kesepakatan sejumlah besar manusia dalam memberitakan banyak perkara, walaupun berbeza perangai dan tabiat serta berjauhan tempat tinggal. Ilmu mengenainya tetap terhasil walaupun wujud perbezaan yang disebutkan, seperti kepercayaan kepada para Rasul dan Nabi, Baitullah al-Haram berada di Mekah, Baitul Maqdis di Palestin, bahawa Muhammad sallahu ‘alaihi wasallam diutuskan dalam kalangan kaum yang ummi, memerangi kaum Musyrikin, berhijrah ke Madinah dan dimakamkan di sana serta banyak lagi perkara lain yang disepakati oleh manusia. Maka, pengingkaran terhadap perkara tersebut adalah satu kesombongan dan kedegilan.

Keraguan ketiga: Boleh jadi setiap perawi daripada perawi-perawi Mutawatir itu berdusta dalam keadaan bersendiriannya, sebagaimana boleh jadi juga dia berkata benar. Maka, sekiranya pendustaan itu boleh berlaku dalam keadaan bersendirian, maka ia juga boleh berlaku dalam keadaan berhimpun dan dengan itu, jadilah khabar Mutawatir itu mungkin padanya terdapat pendustaan.

Jawapan terhadap keraguan ini: Tidak mesti daripada mungkin berlaku pendustaan dalam khabar seorang individu bererti kemungkinannya berlaku dalam khabar secara kumpulan jika mereka terdiri daripada jumlah yang begitu ramai sehingga mustahil pada akal bagi mereka untuk berdusta secara kebiasaannya, sama ada dengan sengaja atau tanpa sengaja.

Maka yang dipastikan kebenarannya hanyalah secara keseluruhan (kumpulan itu), bukan setiap seorang secara berasingan. Maka bagi keseluruhan (kumpulan itu) ada (kekuatan/sifat) yang tidak ada pada setiap seorang secara individu.

Contohnya, daripada apa yang dapat disaksikan dan dirasai ialah tali. Ia terdiri daripada beberapa helai benang yang banyak dan setiap helai benang secara berasingan tidak mempunyai kekuatan untuk menampung sesuatu, tetapi sehelai benang bersama yang lain dan begitulah seterusnya, ia membawa kepada kekuatan tali sehingga ia menjadi begitu kukuh dan dengannya dapat diangkat benda-benda yang berat.

Keraguan keempat: Khabar Mutawatir boleh berlaku padanya percanggahan. Boleh jadi para perawinya memberitakan suatu khabar tertentu dan boleh jadi khabar Mutawatir yang lain pula, para perawinya memberitakan khabar lain yang tertentu yang bercanggah dengan yang pertama. Ini akan membawa kepada berlakunya percanggahan padanya.

Jawapan terhadap keraguan ini: Andaian wujudnya percanggahan antara khabar-khabar Mutawatir adalah batil kerana mustahil berlakunya percanggahan antara dua khabar Mutawatir secara adat kerana jika telah terhasil ilmu dengan salah satunya setelah memenuhi kesemua syaratnya, maka mustahil terhasil ilmu dengan yang kedua.

Karangan-Karangan Terkenal Mengenainya:

Ramai ulama telah memberi perhatian untuk mengumpulkan hadis-hadis Mutawatir dan meletakkannya dalam karangan tersendiri untuk memudahkan penuntut ilmu merujuknya. Antara karangan-karangan tersebut:

1 - Al-Fawa'id al-Mutakathirah fi al-Akhbar al-Mutawatirah oleh al-Suyuti. Disusun mengikut bab-bab.

2 - Al-Azhar al-Mutanathirah fi al-Akhbar al-Mutawatirah oleh al-Suyuti. Merupakan ringkasan kitab sebelumnya.

3 - Qatf al-Azhar oleh al-Suyuti juga. Merupakan ringkasan kepada ringkasan tersebut.

4 - Nazm al-Mutanathir min al-Hadith al-Mutawatir oleh Muhammad bin Ja'far al-Kattani.

5 - Laqt al-La'ali' al-Mutanathirah fi al-Ahadith al-Mutawatirah oleh al-Zabidi.

6 - Ithaf Zawi al-Fada'il al-Mushtahirah bima Waqa'a min al-Ziyadat fi Nazm al-Mutanathir min al-Hadith al-Mutawatir oleh Abdul Aziz al-Siddiq al-Ghumari.

7 - Al-La'ali' al-Mutanathirah fi al-Ahadith al-Mutawatirah oleh Ibn Tulun.

Sumber:

Bulugh al-Amal Min Mustholah al-Hadith Wa al-Rijal oleh Dr Muhammad Mahmud Ahmad Bakkar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan