Rabu, 6 Februari 2019

Kedudukan kata-kata al-Imam al-Haithami dalam kitab beliau Majma’ al-Zawaid: ‘Perawi-perawinya thiqah’ - Bahagian 1


- Tulisan ringkas (12 muka surat) Prof Dr Hamid Qaufi, pensyarah hadis di Universiti al-Amir Abdul Qadir, Algeria ini membincangkan kedudukan kata-kata al-Imam al-Haithami dalam kitab Majma’ al-Zawaid ketika menghukum hadis seperti:

1 - Perawi-perawinya thiqah (رجاله ثقات).

2 - Perawi-perawinya dithiqahkan (رجاله موثقون atau وثقوا).

3 - Perawi-perawinya perawi kitab al-sahih (Sahih al-Bukhari/Sahih Muslim) (رجال الصحيحرجاله ).

- Penulis ini menjelaskan kedudukan kata-kata al-Haithami tersebut memandangkan kitab Majma’ al-Zawaid merupakan antara rujukan utama untuk mentakhrij hadis di sisi kebanyakan pelajar dan pengkaji.

- Sebagaimana yang dimaklumi, menghukum status perawi yang berada dalam sanad semata-mata tidak mencukupi untuk meletakan hukum yang sempurna bagi matan hadis.

- Kesahihan sanad adalah salah satu syarat sahihnya matan hadis, tetapi sahihnya sanad semata-mata tidak menjamin kesahihan matan hadis.

- Kata Ibnu al-Qayim dalam al-Furusiyyah:

“Sudah sedia dimaklumi bahawa kesahihan sanad adalah salah satu syarat kesahihan hadis, tetapi ia bukan semata-mata syarat kesahihan hadis. Ini kerana sahihnya hadis adalah dengan terkumpulnya beberapa syarat antaranya sahih sanadnya, tidak mempunyai syuzuz dan nakarah dan para perawinya tidak menyelisihi para perawi thiqah yang lain dan tidak meriwayatkan sesuatu yang syaz.”

- Untuk menghukum hadis secara sempurna, pertamanya kita perlu melihat kepada riwayat (matan) terlebih dahulu, sama ada ia tepat atau berlaku kesilapan. Jika riwayatnya tepat barulah kita melihat kepada para perawinya. Jika mereka semua thiqah dan bersambung sanadnya, kita akan katakan bahawa hadis tersebut sahih. Jika para perawinya daif atau salah seorang daripada mereka daif atau sanadnya tidak bersambung, maka kita akan katakan hadis tersebut daif.

- Apa yang kita temui dalam kitab para nuqqad hadis tatkala mereka menolak kesahihan hadis dengan berbicara tentang kedudukan perawinya, maka itu hanya dari segi zahir sahaja. Hakikatnya mereka menolak hadis tersebut disebabkan wujud ketidaktepatan pada matan yang diriwayatkan oleh perawi tersebut. Tetapi mereka sekadar berbicara tentang kedaifan perawi tersebut sahaja. Ini adalah pada kebiasaannya.

- Kata Syeikh Abdul Rahman bin Yahya al-Mu’allimi dalam al-Anwar al-Kasyifah:

“Lihatlah kitab Maudhu’at Ibnu al-Jauzi dan perhatikanlah. Kamu akan dapati beliau sebenarnya memberi tumpuan kepada matan yang beliau berpandangan padanya ada nakarah (kecacatan). Tetapi beliau sangat jarang menjelaskan perkara tersebut bahkan beliau pada kebiasaannya sekadar mengkritik pada sanad. Begitu juga dalam kitab-kitab ‘ilal. Hadis-hadis yang dilemahkan dalam kitab tersebut kamu akan dapati kebiasaannya ada nakarah pada matannya.Tetapi para imam tidak menjelaskan perkata tersebut. Mereka sekadar mengatakan hadis tersebut mungkar dan seumpanyannya atau mereka akan berbicara tentang perawinya atau mereka menjelaskan kecacatan pada sanad seperti kata mereka: Si fulan tidak bertemu dengan si fulan, perawi tersebut tidak mendengar hadis daripadanya (gurunya), perawi tersebut tidak menyatakan dia mendengar hadis, berlaku itthirab padanya, tidak ada sokongan padanya, dia menyalahi perawi yang lain, hadis ini diriwayatkan secara mauquf dan ia lebih tepat dan sebagainya.”

- Perkataan al-Haithami ‘perawi-perawinya thiqah’ sama kedudukannya dengan kata beliau ‘para perawinya adalah perawi kitab al-Sahih’ yang tidak menunjukkan kesahihan hadis. Ini kerana boleh jadi perawi tersebut adalah perawi Sahihain yang mereka berdua (al-Bukhari dan Muslim) meriwayatkan daripada perawi tersebut tetapi dalam keadaan tertentu sahaja. Contohnya perawi Husyaim bin Basyir dan al-Zuhri. Kedua-dua mereka adalah perawi Sahihain tetapi tidak ada dalam Sahihain riwayat Husyaim daripada al-Zuhri kerana riwayat Husyaim daripada al-Zuhri adalah lemah. Riwayat Husyaim daripada al-Zuhri bukanlah berada dalam syarat al-Bukhari dan Muslim walaupun beberapa riwayat Husyaim dan al-Zuhri  (secara berasingan) telah dikeluarkan oleh al-Bukhari dan Muslim. Ini kerana Husyaim meriwayatkan 20 buah hadis daripada al-Zuhri. Kemudian datang sahabat Husyaim menanyakan tentang riwayatnya itu. Lalu datang angin kuat yang menerbangkan helaian kertas yang tertulis padanya riwayat-riwayatnya daripada al-Zuhri. Jadi Husyaim meriwayatkan hadis-hadis tersebut berdasarkan hafalannya dan hafalan beliau tidak mantap sehingga berlaku kekeliruan. Disebabkan itu riwayat beliau daripada al-Zuhri daif.

Bersambung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan