Isnin, 25 Februari 2019

Istilah Ilmu Hadis 32: ‘Aziz (العَزِيزُ)


Sesuatu hadis yang tidak kurang perawinya daripada dua pada setiap tabaqat, walaupun terdapat perawi yang lebih daripada dua orang pada sebahagian tabaqat yang lain dan bukan pada semua tabaqat.

Ini kerana sekiranya dalam setiap tabaqat bilangan perawi lebih daripada dua orang, maka hadis tersebut akan menjadi masyhur.

Dinamakan hadis ini sebagai hadis ‘aziz, sama ada kerana kewujudan hadis ‘aziz ini amat sedikit (iaitu berdasarkan makna dari segi bahasa yang pertama), atau kerana ianya kuat disebabkan ia disokong dengan jalan yang lain (iaitu berdasarkan makna dari segi bahasa yang kedua).

Sebagai contoh hadis:

“Tidak sempurna iman seseorang kamu sehinggalah dia menjadikan diriku lebih disayanginya daripada dirinya, hartanya, anaknya dan manusia keseluruhannya.”

[Riwayat al-Bukhari]

Hadis ini hanya diriwayatkan oleh dua orang sahabat, iaitu Anas radiallahu ‘anhu dan Abu Hurairah radiallahu ‘anhu, dan diriwayatkan daripada setiap mereka ini oleh sebilangan Tabi’in.

Hadis Anas tersebut diriwayatkan oleh dua orang, iaitu ‘Abdul ‘Aziz bin Suhaib dan Qatadah.

Manakala yang mengambil hadis ini daripada ‘Abdul ‘Aziz juga dua orang sahaja, iaitu ‘Abdul Warith bin Sa’id dan Isma’il bin ‘Ulaiyyah.

Manakala yang mengambil hadis ini daripada Qatadah juga dua orang, iaitu Syu’bah dan Husain al-Mu’allim.

Kemudian daripada setiap mereka itu barulah hadis ini diriwayatkan oleh perawi yang ramai.

Jadi jelaslah daripada contoh di atas, bahawa hadis ini diriwayatkan oleh dua orang sahabat, kemudia diriwayatkan daripada mereka oleh dua orang tabi’in dan begitulah seterusnya. Inilah bilangan yang paling sedikit dalam peringkat-peringkat sanadnya.

Hukumnya:

Tidak semestinya hadis ‘aziz itu adalah hadis yang sahih. Terdapat kebarangkalian bahawa ianya sahih, hasan ataupun daif. Semua tersebut bergantung kepada kesempurnaan syarat sahih yang ada padanya.

Begitu juga sebaliknya, hadis yang sahih itu tidak semestinya hadis ‘aziz, barangkali hadis gharib juga boleh menjadi hadis sahih.

[Kamus Istilah Hadis, Sayyid Abdul Majid al-Ghauri, hlm. 357]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan