Isnin, 8 Julai 2019

Manhaj Kitab Musnad Ahmad

Pengenalan Musnad Ahmad

Musnad Ahmad merupakan karya Imam Abu Abdullah, Ahmad bin Hanbal al-Syaibani (meninggal dunia tahun 241 Hijrah).

Ia merupakan kitab musnad terbesar yang sampai kepada kita, dan juga yang paling masyhur secara mutlak.

Jumlah Hadis dan Sumber Riwayat

Musnad ini menghimpunkan hampir empat puluh ribu hadis, sepuluh ribu daripadanya adalah hadis yang berulang. Beliau telah memilihnya daripada 750,000 buah hadis, iaitu dengan mengambil kira kepelbagaian sanad (turuq) dan menganggap setiap sanad sebagai satu hadis, yang diriwayatkan daripada 283 orang guru (syeikh) daripada kalangan guru-gurunya.

Adapun dalam naskhah yang dicetak di Mesir pada tahun 1313 Hijrah, jumlah hadisnya mencecah 28,141 hadis termasuk yang berulang, serta penambahan-penambahan (ziyadat) oleh Abdullah daripada ayahnya yang diriwayatkannya secara wijadah. Abdullah juga mempunyai penambahan-penambahan yang diriwayatkannya daripada guru-gurunya yang utama, dan bilangan mereka mencecah 173 orang guru.

Rantai Riwayat Musnad Ahmad

Musnad ini telah sampai kepada kita melalui riwayat Abu al-Qasim Hibatullah bin Muhammad bin Abdul Wahid bin al-Husain al-Syaibani al-Baghdadi (meninggal dunia tahun 525 Hijrah) daripada Abu Ali al-Hasan bin Ali - Ibn al-Muzhib - (meninggal dunia tahun 444 Hijrah) daripada Abu Bakar Ahmad bin Ja'far bin Hamdan al-Qati'i (meninggal dunia tahun 368 Hijrah) daripada Abdullah bin al-Imam Ahmad daripada al-Imam Ahmad bin Muhammad bin Hanbal.

Kaedah Susunan Musnad

Imam Ahmad telah menyusun Musnad ini berdasarkan urutan para sahabat mengikut beberapa pertimbangan, antaranya: keutamaan (al-afdaliyyah), tempoh awal memeluk Islam, kemuliaan nasab, dan kekerapan meriwayatkan hadis.

Beliau memulakannya dengan musnad Khulafa al-Rasyidin yang empat, kemudian musnad baki sepuluh orang yang dijamin syurga, kemudian musnad Ahlul Bait, kemudian musnad para sahabat yang paling banyak meriwayatkan hadis seperti al-‘Abadilah al-Arba‘ah (empat orang Abdullah): Ibn ‘Abbas, Ibn Mas‘ud, Ibn ‘Umar, dan Ibn ‘Amr. Kemudian musnad penduduk Basrah (al-Basriyyin), kemudian musnad kaum Ansar, kemudian musnad kaum wanita.

Cara Penulisan dan Penyemakan

Beliau pada mulanya telah menulisnya pada helaian-helaian kertas yang berasingan, dan membahagikannya kepada beberapa juzuk secara berasingan, seumpama sebuah draf (al-musawwadah). Beliau meriwayatkannya kepada anaknya, Abdullah, dalam bentuk salinan dan juzuk-juzuk, dan beliau akan mengarahkannya: “Letakkan ini dalam musnad fulan, dan yang ini dalam musnad fulan.”

Beliau telah memperdengarkannya kepada kedua-dua orang anaknya, Abdullah dan Salih, serta sepupunya, Hanbal bin Ishaq, semenjak tahun 227 Hijrah.

Beliau sentiasa menyemaknya kembali dan mengarahkan Abdullah untuk membuang hadis yang mempunyai kecacatan (`illah), dan beliau berterusan menyemak dan memperbaikinya sehinggalah beliau meninggal dunia.

Darjat Hadis-Hadis dalam Musnad

Adapun mengenai darjat hadis-hadis di dalam Musnad, ia mengandungi hadis-hadis sahih yang banyak, dan sebahagiannya adalah tambahan kepada apa yang terdapat di dalam Kutub al-Sittah. Sebagaimana di dalamnya juga terdapat hadis Hasan, Daif dan Munkar, serta sebahagian hadis Mawdu‘ (palsu), tetapi ia jarang ditemui. Kebanyakannya berpunca daripada penambahan oleh anaknya, Abdullah, atau penambahan oleh Abu Bakar al-Qati'i (periwayat daripada Abdullah) ke atas Musnad tersebut. Sebahagiannya juga berlaku – dan ini lebih jarang – kerana Imam Ahmad telah menghimpunkan sejumlah besar hadis yang masyhur, dan beliau sentiasa menyemaknya serta mengarahkan agar sebahagiannya dibuang. Namun, beliau telah wafat sebelum sempat menyempurnakan semakan Musnad tersebut. Oleh itu, terdapat di dalamnya belasan hadis yang telah dihukum oleh para pengkritik hadis sebagai palsu.

Akan tetapi, al-Hafiz Ibn Hajar telah memberikan jawapan mengenainya, dan beliau berpendapat bahawa hadis-hadis dalam Musnad Ahmad yang tidak mempunyai asal usul tidak lebih daripada tiga atau empat hadis. Ibn Hajar telah menyebutkan bahawa kebanyakan hadisnya adalah baik (jiyad), dan hadis-hadis yang lemah di dalamnya hanyalah dikemukakan sebagai sokongan (mutaba`at). Manakala sebilangan kecil hadis yang lemah, gharib dan fard yang beliau riwayatkan, kemudiannya beliau mula membuangnya sedikit demi sedikit, dan masih terdapat sebahagian baki daripadanya selepas kewafatannya. Hal ini tidak mengurangkan kedudukan Musnad Ahmad di antara himpunan-himpunan hadis yang komprehensif dan penting.

Pandangan terhadap Hadis Lemah dalam Musnad

Para pentahqiq Musnad Ahmad berkata: “Banyaknya hadis-hadis lemah di dalamnya tidaklah merendahkan nilai Musnad, kerana sebilangan besar daripadanya boleh dinaik taraf kepada status Hasan li-Ghairihi dan Sahih li-Ghairihi, berdasarkan sokongan (mutaba`at) dan penguat (syawahid) yang ditemui untuknya, sebagaimana yang jelas daripada hasil takhrij kami terhadap hadis-hadis tersebut dan penjelasan mengenai darjatnya. Adapun hadis-hadis yang selebihnya, ia tergolong dalam kategori lemah yang kelemahannya ringan, kecuali sebilangan kecil hadis yang telah dikritik ke atasnya. Kerana sesungguhnya beliau – semoga Allah merahmatinya – berpendapat untuk mengambilnya (sebagai hujah), beramal dengan kandungannya, dan mendahulukannya berbanding qiyas.”

Imam Ahmad berkata kepada anaknya, Abdullah: “Saya sengaja memasukkan hadis yang masyhur ke dalam Musnad dan membiarkan manusia di bawah lindungan Allah. Kalaulah saya berhasrat untuk hanya memasukkan apa yang sahih menurut saya, nescaya saya tidak akan meriwayatkan Musnad ini melainkan sedikit demi sedikit. Akan tetapi, wahai anakku! Kamu mengetahui metodologi saya dalam hadis, saya tidak menolak hadis yang lemah selagi tidak ada dalam bab tersebut sesuatu yang menyanggahnya.”

Metodologi Imam Ahmad dalam Menggunakan Hadis Lemah

Ibn al-Qayyim berkata – sambil menjelaskan mazhab Ahmad –: “Apabila dalam sesuatu persoalan tidak terdapat hadis yang sahih, tetapi terdapat hadis yang lemah, dan tidak ada dalam bab tersebut sesuatu yang menyanggahnya, maka beliau akan beramal dengannya. Namun, jika ia bercanggah dengan sesuatu yang lebih kuat daripadanya, beliau akan meninggalkannya kerana ada dalil yang lebih kuat. Apabila dalam sesuatu persoalan terdapat hadis yang lemah dan juga qiyas, maka beliau akan mendahulukan hadis yang lemah berbanding qiyas.”

Kelemahan dalam Susunan Musnad

Disebabkan Musnad ini tidak disemak sepenuhnya oleh Imam Ahmad, maka musnad sebahagian sahabat berulang-ulang di dalamnya, sebagaimana naskhah-naskhah Musnad juga berbeza antara satu sama lain dari segi penambahan dan pengurangan pada musnad dan hadis.

Hal ini dapat dilihat apabila membandingkan Musnad yang dicetak dengan atraf (indeks pangkal sanad) dalam al-Musnad al-Mu'tali yang disusun oleh al-Hafiz Ibn Hajar yang menyusun atraf Musnad Ahmad. Perbezaan ini juga dapat dilihat apabila membandingkannya dengan sanad-sanad Musnad Ahmad yang dikemukakan oleh Ibn Hajar dalam kitabnya Itḥāf al-Maharah bi Aṭrāf al-Masānīd al-‘Asyarah, dan begitu juga apabila membandingkan Musnad Ahmad dengan karya yang disusun oleh al-Hafiz Ibn ‘Asakir.

Abdullah bin al-Imam dan al-Qati'i juga tidak menyunting susunannya, justeru ia sampai kepada kita dalam bentuk sebegini, yang lebih menyerupai sebuah draf (al-musawwadah). Oleh sebab itu, terdapat kecacatan di beberapa tempat di dalamnya yang tidak menjejaskan inti pati kitab tersebut, seperti kemasukan sebilangan perawi yang banyak meriwayatkan hadis (al-mukthirin) bukan pada musnad mereka, pengulangan hadis yang sama dengan sanad dan matannya tanpa faedah, pemisahan hadis-hadis seorang sahabat di lebih dari satu tempat dalam Musnad, percampuran antara hadis penduduk Syam (al-Syamiyyin) dan Madinah (al-Madaniyyin), ketiadaan pembezaan antara riwayat penduduk Kufah (al-Kufiyyin) dan Basrah (al-Basriyyin), pertindihan sebahagian hadis kaum lelaki dengan hadis kaum wanita, dan percampuran antara musnad kabilah-kabilah dengan musnad penduduk negeri-negeri.

Harapan al-Zahabi dalam Penyusunan Semula Musnad

Al-Hafiz al-Zahabi (meninggal dunia tahun 748 Hijrah) pernah berharap agar ia disusun mengikut kaedah tertentu. Beliau berkata: “Semoga Allah mentakdirkan untuk himpunan agung ini seseorang yang akan menyusunnya, memperkemaskannya, membuang apa yang berulang di dalamnya, dan membetulkan apa yang tersalah tulis, serta menjelaskan keadaan ramai perawinya, memberi peringatan tentang hadis-hadis mursalnya, dan menjelaskan hadis-hadis munkarnya yang perlu diperhatikan. (Semoga ada yang) menyusun para sahabat mengikut abjad, dan begitu juga para sahabat mereka (tabi'in) mengikut abjad, serta meletakkan simbol pada permulaan setiap hadis dengan nama-nama Kutub al-Sittah. Jika dia menyusunnya mengikut bab-bab (fiqh), maka itu adalah sesuatu yang baik dan indah. Kalaulah bukan kerana aku telah uzur untuk melakukannya disebabkan penglihatan yang lemah, kekurangan semangat, dan dekatnya pemergian (kematian), nescaya aku akan melakukannya.”

Para Perawi Musnad:

Walaupun Musnad ini masyhur dan mendapat perhatian umat, ia tidak diriwayatkan melainkan melalui jalan Abdullah bin Ahmad. Penjelasan bagi perkara ini adalah kerana Imam Ahmad telah berhenti meriwayatkan hadis tiga belas tahun sebelum kewafatannya, dan sebelum beliau sempat menyemak dan memperkemaskan Musnad tersebut. Oleh sebab itu, tiada yang mendengarnya melainkan ahli keluarganya, sebagaimana yang dikatakan oleh Hanbal bin Ishaq - sepupu Imam Ahmad -: “Imam Ahmad telah menghimpunkan kami: saya, Salih, dan Abdullah, lalu beliau membacakan Musnad kepada kami, dan tiada sesiapa pun yang mendengarnya daripada beliau selain kami.”

Musnad ini telah sampai kepada kita melalui jalan:

(i) Abdullah Abu Abdul Rahman bin al-Imam Ahmad (meninggal dunia tahun 290 Hijrah).

(ii) Abu Bakar Ahmad bin Ja'far bin Hamdan bin Malik al-Qati'i (meninggal dunia tahun 368 Hijrah).

(iii) Dan Abu Muhammad al-Hasan bin Ali bin al-Hasan al-Baghdadi al-Jauhari al-Muqan’i (meninggal dunia tahun 454 Hijrah).

Perhatian Para Ulama terhadap Musnad Imam Ahmad:

Para ulama telah memberikan perhatian yang besar terhadapnya dari segi syarahan, penyusunan, dan tahqiq (penelitian). Antara usaha-usaha yang paling masyhur ialah:

1 – Tartib Asma’ al-Sahabah Allazi Akhraja Hadithahum Ahmad bin Hanbal Fi al-Musnad karya al-Hafiz Abu al-Qasim Ali bin Hibatullah bin ‘Asakir al-Dimasyqi (meninggal dunia tahun 571 Hijrah).

2 - Tartib al-Musnad karya al-Hafiz Abu Bakar Muhammad bin Abdullah bin al-Muhibb al-Samit (meninggal dunia tahun 789 Hijrah).

Beliau menyusun para sahabat di dalamnya mengikut urutan abjad, dan begitu juga para perawi daripada mereka dari kalangan Tabi'in dan generasi selepasnya.

3 - Jami' al-Masanid wa al-Sunan al-Hadi li Aqwam Sunan karya al-Hafiz Isma'il bin Kathir al-Dimasyqi (meninggal dunia tahun 774 Hijrah).

Ibn Kathir mengambil kitab susunan Ibn al-Muhibb al-Samit, dan menggabungkannya dengan Kutub al-Sittah, Musnad al-Bazzar, Musnad Abu Ya'la al-Mawsili, dan Mu'jam al-Tabarani al-Kabir. Beliau menyusun kesemuanya di dalam kitab ini mengikut susunan yang sama seperti yang dilakukan oleh al-Muhibb terhadap Musnad.

4 - Itraf al-Musnad al-Mu'tali bi Atraf al-Musnad al-Hanbali karya al-Hafiz Abu al-Fadl Ahmad bin Hajar al-'Asqalani (meninggal dunia tahun 852 Hijrah).

Beliau menyusunnya berdasarkan al-atraf (indeks pangkal sanad), kemudian beliau turut menggabungkannya bersama sepuluh kitab lain dalam kitabnya Ithaf al-Sadah al-Maharah al-Khiyarah bi Atraf al-Kutub al-‘Asyarah.

5 - Al-Ikmal fi zikr man lahu riwayah fi Musnad Ahmad siwa man zukira fi Tahzib al-Kamal li al-Mizzi karya al-Hafiz Syamsuddin al-Husaini (meninggal dunia tahun 765 Hijrah).

Di dalamnya, beliau menyusun biografi para perawi (rijal) Musnad Ahmad.

6 - Ta'jil al-Manfa'ah bi Zawa'id Rijal al-A'immah al-Arba'ah karya al-Hafiz Ibn Hajar.

Di dalamnya, beliau menyusun biografi para perawi Musnad Ahmad, dengan bersandarkan kepada kitab al-Husaini dan selainnya.

7 - Al-Fath al-Rabbani bi Tartib Musnad al-Imam Ahmad bin Hanbal al-Syaibani karya Syeikh Ahmad bin Abdul Rahman al-Banna al-Sa'ati (meninggal dunia tahun 1373 Hijrah).

Beliau menyusunnya mengikut kitab-kitab (bab besar) dan bab-bab (kecil), yang dengan itu memudahkan para penuntut ilmu untuk mendapat manfaat daripada Musnad tersebut. Kemudian, beliau mensyarahkannya dan melakukan takhrij terhadap hadis-hadisnya dalam sebuah kitab yang dinamakannya: Bulugh al-Amani min Asrar al-Fath al-Rabbani. Beliau mencetaknya pada nota kaki (hasyiah) kitab al-Fath al-Rabbani.

Yang pertama memberikan perhatian untuk mentahqiq Musnad Ahmad ialah Syeikh Ahmad Muhammad Syakir (meninggal dunia tahun 1378 Hijrah). Beliau mensyarahkan perkataan-perkataan asingnya (gharib), melakukan takhrij terhadap hadis-hadisnya, dan menghukumnya sama ada sahih atau daif. Kemudian, beliau menyusun indeks-indeks ilmiah untuknya yang mendedahkan kandungan matan dan sanad. Beliau telah wafat sebelum sempat menyempurnakannya, di mana beliau hanya sempat menyiapkannya sekitar suku bahagian.

Kemudian, Syeikh Syu'aib al-Arna'ut dan para ulama lain telah melakukan tahqiq terhadap Musnad tersebut berdasarkan banyak naskhah, dengan sebuah tahqiq ilmiah yang cemerlang. Hasilnya telah diterbitkan dalam kira-kira tiga puluh jilid oleh Mu'assasah al-Risalah di Beirut. 

Sumber: 

Masadir al-Hadith Wa Maraji'uhu oleh Dr Sayyid Abdul Majid al-Ghauri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan