Isnin, 8 Julai 2019

Manhaj Kitab Sunan Ibnu Majah

Sunan Ibn Majah merupakan karya Imam Abu Abdullah, Muhammad bin Yazid bin Majah al-Riba'i al-Qazwini (meninggal dunia pada tahun 273 atau 275 Hijrah).

Kitab ini mengandungi sebuah mukadimah yang memuatkan sejumlah hadis berkaitan ilmu hadis. Ia juga mengandungi Kitab Adab, Kitab al-Fitan (Fitnah-fitnah), dan Kitab Zuhud. Pada hakikatnya, topik-topik ini adalah ciri-ciri kitab jenis Jami', dan bukan kitab jenis Sunan.

Nampaknya, Ibn Majah menamakannya as-Sunan atas pertimbangan bahawa ini adalah tema yang dominan di dalamnya, kerana nisbah topik-topik lain adalah sangat sedikit. Walau bagaimanapun, para ulama telah bersepakat untuk menamakannya Sunan Ibn Majah, dengan suatu kesepakatan yang hampir menjadi ijmak mengenai perkara itu.

Topik kitab ini boleh ditentukan melalui dua perkara:

Pertama: Penamaan kitab ini sebagai as-Sunan.

Seolah-olah beliau berhasrat agar kitabnya merangkumi hadis-hadis yang berkaitan dengan hukum-hukum syarak. Tujuannya adalah untuk memudahkan pengambilan dalil daripadanya, dan agar ia tersedia di hadapan para penyelidik dan ahli fiqh.

Oleh sebab itu, perhatian beliau sangat besar terhadap hadis-hadis tambahan (zawa'id) yang tidak terdapat dalam kitab-kitab hadis utama yang lain. Hadis-hadis tambahan dalam Sunan Ibn Majah melebihi jumlah hadis tambahan dalam mana-mana kitab lain daripada Kutub al-Sittah berbanding kitab-kitab yang lain. Sejumlah ulama telah menyusun karya mengenai hadis-hadis tambahan ini.

Kedua: Realiti kitab ini dari sudut penyusunan babnya, di mana ia disusun mengikut bab-bab fiqh, berdasarkan tajuk-tajuk utama permasalahan fiqh dan hukum-hakam.

Beliau juga memberi perhatian kepada perbezaan lafaz matan hadis dan menunjukkan faedah-faedah fiqh yang terkandung di dalamnya. Para ulama telah memuji aspek ini pada karya Ibn Majah.

Ibn Kathir berkata: “Sesungguhnya, penyusunan babnya dalam fiqh sangat kemas dan mantap.”

Syeikh Jamaluddin al-Qasimi berkata: “Demi sesungguhnya, sesiapa yang meneliti kitab Ibn Majah, nescaya dia akan mengetahui kedudukan penulisnya melalui keindahan susunannya, banyaknya bab-bab, sedikitnya hadis-hadis (yang dimuatkan dalam satu bab), dan ketiadaan pengulangan.”

Ibn Hajar berkata: “Ia adalah sebuah kitab Jami' yang baik, mempunyai banyak bab dan hadis-hadis yang gharib.”

Ibn al-Athir berkata: “Kitabnya adalah sebuah kitab yang bermanfaat dan sangat besar faedahnya dalam bidang fiqh.”

Dengan ini, jelaslah kepada kita bahawa kitab Ibn Majah adalah sebuah kitab yang penting dari sudut penekanannya terhadap fiqh. Aspek ini lebih dominan berbanding perhatiannya terhadap seni periwayatan sanad, penelitian terhadap kesahihan hadis, dan penerimaannya sebagai hujah.

Susunan Kitab, Bilangan Kitab, Bab dan Hadisnya:

Ibn Majah telah menyusun kitab Sunannya mengikut bab-bab fiqh. Namun, beliau menyediakan sebuah mukadimah untuk kitabnya, di mana beliau meletakkan: Kitab Ilmu, Kitab Berpegang Teguh (dengan Sunnah), Kitab Keutamaan-keutamaan (Fadhail), dan Kitab Iman. Seolah-olah dengan tindakan ini, beliau menganggap topik-topik ini berada di luar skop perbahasan Sunan yang menjadi tajuk utama kitabnya.

Bilangan kitab (tajuk besar) dalam Sunan ini adalah sebanyak 37 buah kitab, kitab yang pertama ialah Kitab as-Sunnah dan yang terakhir ialah Kitab az-Zuhd.

Adapun bilangan babnya, ia mencecah sebanyak 1515 bab.

Manakala bilangan hadisnya pula mencecah 4341 buah hadis.

Kedudukannya di antara Kitab-kitab Hadis:

Yang masyhur di kalangan orang ramai ialah bahawa Sunan Ibn Majah adalah kitab keenam daripada Kutub al-Sittah yang terkenal. Namun, perkara ini bukanlah suatu ijmak, bahkan sebahagian ulama telah mendahulukan kitab lain berbandingnya.

Al-Nabulusi berkata: “Dan telah berlaku perselisihan mengenai kitab yang keenam. Menurut ulama Masyariqah (Timur), ia adalah kitab as-Sunan karya Abu Abdullah Muhammad bin Majah al-Qazwini, manakala menurut ulama Magharibah (Barat), kitab al-Muwatta’ karya Imam Malik bin Anas al-Asbahi.”

Orang pertama yang menambahkan Sunan Ibn Majah ke dalam Kutub al-Sittah ialah al-Hafiz Muhammad bin Tahir al-Maqdisi (meninggal dunia pada tahun 507 Hijrah) dalam kitabnya Syurut al-A'immah al-Sittah, kemudian dalam kitabnya Atraf al-Kutub al-Sittah.

Terdapat juga ulama yang menjadikan Sunan ad-Darimi sebagai kitab keenam menggantikan Ibn Majah. As-San'ani berkata: “Sepatutnya Musnad ad-Darimi dijadikan sebagai kitab keenam kepada lima kitab (utama) menggantikan Ibn Majah, kerana ia mempunyai sedikit perawi yang lemah, jarang terdapat hadis munkar dan syaz. Walaupun di dalamnya terdapat hadis-hadis mursal dan mauquf, ia dengan itu lebih utama daripada Sunan Ibn Majah.”

Demikian juga pandangan Ibn Hajar, di mana beliau berkata ketika membicarakan tentang kitab ad-Darimi: “Kedudukannya tidak lebih rendah daripada kitab-kitab Sunan, bahkan jika ia digabungkan dengan lima kitab (utama), nescaya ia lebih utama daripada Ibn Majah, kerana ia jauh lebih baik daripadanya.”

Dr. Muhammad 'Uwaidah telah mengemukakan satu kajian mengenai topik ini, lalu berkata: “Ketahuilah bahawa kemasyhuran dari segi kesahihan bagi al-Muwatta' adalah lebih besar daripada kemasyhuran Ibn Majah. Sesungguhnya sekumpulan ulama telah menyifatkannya sebagai sahih, dan menjadikannya kitab kelima daripada enam kitab utama.”

Kemudian beliau berkata: “Maka Musnad ad-Darimi dari segi kedudukannya, kesahihan hadis-hadisnya, kekuatan perawi-perawinya, kelebihan penulisnya yang hidup lebih awal, dan banyaknya faedah yang terkandung di dalamnya adalah lebih utama daripada Sunan Ibn Majah untuk menjadi kitab yang keenam, dan ia lebih baik daripadanya seperti kata Ibn Hajar. Sesungguhnya, tindakan Abu al-Fadhl al-Maqdisi menambahkan Sunan Ibn Majah kepada lima kitab (utama) hanyalah untuk tujuan pengelasan semata-mata, dan tidak mempunyai kaitan dengan martabat kitab tersebut dan kedudukannya dalam bidang hadis.”

Kesimpulannya, adalah jelas bahawa al-Muwatta' kemudian Sunan ad-Darimi, kedua-duanya mempunyai kedudukan yang lebih baik daripada Sunan Ibn Majah dari segi seni sanad (periwayatan), kesahihan hadis, dan martabat para perawi. Akan tetapi, Sunan Ibn Majah telah mengatasi kedua-duanya dari segi topik-topik, penyusunan bab, dan banyaknya hadis-hadis tambahan (zawa'id) berbanding lima kitab utama yang lain. Dari sinilah as-Sindi berkata: “Sesungguhnya majoriti ulama terkemudian (muta'akhirin) berpendapat bahawa Ibn Majah adalah yang keenam daripada enam kitab utama.”

Hukum Hadis-hadis Sunan Ibn Majah:

Ramai ulama telah mengkaji Sunan Ibn Majah dan mengkritik sejumlah hadisnya. Antaranya adalah kata-kata al-Zahabi: “Adapun hadis-hadis yang tidak boleh dijadikan hujah, ia sangat banyak, mungkin sekitar seribu...”

Kemudian beliau berkata: “Sesungguhnya yang merendahkan martabat Sunannya adalah apa yang terkandung di dalamnya daripada hadis-hadis munkar, dan sedikit hadis-hadis maudhu' (palsu).”

Ibn Hajar berkata: “Telah sampai kepadaku bahawa al-Mizzi pernah berkata: Setiap kali Ibn Majah bersendirian dalam meriwayatkan sesuatu khabar (hadis), maka padanya terdapat kelemahan.”

Kemudian Ibn Hajar berkata: “Perkara itu tidaklah mutlak sedemikian berdasarkan kajianku, dan secara keseluruhannya, di dalamnya terdapat banyak hadis munkar.”

Al-Suyuti juga menyebutkan perkara yang seumpama ini, lalu berkata: “Kitab Ibn Majah, beliau telah bersendirian di dalamnya dalam meriwayatkan hadis-hadis daripada perawi-perawi yang dituduh berdusta dan mencuri hadis.”

Ibn al-Jawzi telah memilih sejumlah hadis daripada Ibn Majah dan memasukkannya ke dalam kitabnya, al-Maudhu'at, sebanyak 34 buah hadis.

Syeikh Nasiruddin al-Albani pula telah membuat semakan terhadap kajian Ibn al-Jawzi, lalu bersetuju dengannya pada sebahagiannya, dan hasil kajian beliau terhadap keseluruhan Sunan adalah seperti berikut:

Hadis-hadis sahih: 3503 buah hadis.

Hadis-hadis da'if dan munkar: 909 buah hadis.

Hadis-hadis maudhu': 39 buah hadis.

Kajian Syeikh Nasir - walaupun mungkin sebahagian ulama kontemporari tidak bersetuju dengan kesemua hasilnya - namun ia boleh memberikan satu petunjuk anggaran mengenai perkara ini.

Syarat-syarat Ibn Majah dalam Sunannya:

Nampaknya, Ibn Majah tidak mempunyai syarat-syarat yang jelas, sepertimana halnya bagi penulis kebanyakan kitab hadis yang lain. Sehinggakan al-Maqdisi dalam kitabnya yang terkenal Syurut al-A'immah al-Sittah tidak menyebutkan apa-apa mengenai syarat-syarat Ibn Majah.

Bahkan Ibn al-Mulaqqin telah menyatakan perkara ini dengan jelas, dengan berkata: “Adapun Sunan Abu Abdullah Ibn Majah al-Qazwini, maka aku tidak mengetahui beliau mempunyai sebarang syarat.”

Syeikh Abdul Rashid al-Nu'mani berkata: “Sesungguhnya kitab-kitab Sunan - terutamanya Ibn Majah - apabila mengumpulkan (hadis), penyusunnya tidak mensyaratkan kesahihan mahupun hadis hasan secara khusus.”

Nampaknya, beliau bermatlamat untuk mengumpulkan hadis yang boleh dijadikan hujah walaupun ia (diperkuat) melalui kepelbagaian sanad. Perkara ini difahami daripada kata-katanya ketika beliau membentangkan Sunannya kepada al-Hafiz Abu Zur'ah al-Razi, di mana Ibn Majah berkata: “Aku telah membentangkan Sunan ini kepada Abu Zur'ah al-Razi, lalu beliau menelitinya dan berkata: Aku menyangka jika (kitab ini) sampai ke tangan orang ramai, nescaya akan terabailah kitab-kitab Jami' ini, atau kebanyakannya.” Hingga beliau berkata: “Mungkin tidak terdapat di dalamnya genap 30 buah hadis yang pada sanadnya terdapat kelemahan, atau seumpamanya.”

Maka dengan ini, Ibn Majah sangat mementingkan untuk meriwayatkan hadis yang maqbul (diterima), bahkan beliau kadangkala bertolak ansur dalam meriwayatkan sebahagian hadis da'if dan wahi (sangat lemah), kerana adanya riwayat lain yang menyokong maknanya melalui sanad yang berbeza.

Dengan ini, syarat beliau lebih longgar berbanding lima Imam yang lain. Oleh sebab itulah, kitabnya menjadi yang terakhir dalam kedudukan Kutub al-Sittah. Bahkan ramai ulama telah mengkritik beliau kerana meriwayatkan hadis-hadis yang sangat lemah dan palsu dalam kitabnya.

Metodologinya dalam Seni Periwayatan Hadis:

Adalah jelas bahawa Ibn Majah sangat terpengaruh dengan imam-imam yang mendahuluinya. Maka, dalam kebanyakan metodologinya dalam bidang ini, beliau mengikut sebahagian penulis Kutub al-Sittah. Kadangkala, beliau menyimpang daripada itu kerana menurut satu metodologi yang teliti yang dipegangnya dalam kitabnya.

Metodologinya dalam Menyusun Hadis:

Ibn Majah menyusun hadis-hadis dalam satu bab – jika hadis-hadis itu banyak – mengikut tahap kesahihan atau kekuatannya. Sekiranya beliau mendapati hadis yang sahih dalam sesuatu bab, beliau akan memulakan bab tersebut dengannya, kemudian diikuti dengan hadis-hadis lain yang mungkin lebih rendah martabatnya.

Sekiranya beliau tidak menemui hadis yang sahih, beliau akan memulakan dengan hadis hasan, atau dengan hadis da'if, sekiranya beliau tidak menemui hadis hasan.

Contohnya, hadis yang diriwayatkan dalam Kitab Jenazah, Bab Mengenai Orang yang Ditimpa (Kematian Anak Akibat) Keguguran, beliau telah meriwayatkan tiga hadis dalam bab ini, kesemuanya telah dilemahkan oleh para ulama.

Kemudian, apabila Ibn Majah ingin mengulangi sesuatu hadis, beliau hanya akan mengulanginya dalam bab yang sama. Dalam hal ini, beliau mengikut metodologi Imam Muslim mengenai pengulangan dalam kitab Sahihnya.

Hadis-hadis yang Tidak Bersambung Sanadnya di sisi Ibn Majah:

Antara ciri-ciri yang menonjol dalam Sunan Ibn Majah ialah banyaknya hadis-hadis yang tidak bersambung sanadnya dalam kitab Sunannya, di mana beliau meriwayatkan hadis-hadis mursal, atau mu'allaq, atau munqati', atau yang dalam kalangan perawinya terdapat sebahagian mudallisin.

Tidak dapat dinafikan bahawa fenomena ini merendahkan kedudukan kitab tersebut dan mengurangkan kepentingannya dari segi boleh dijadikan sebagai hujah. Namun, orang yang meneliti akan mendapati bahawa kebanyakan hadis jenis ini dikemukakan oleh beliau dalam konteks sebagai riwayat sokongan (mutaba’at) dan bukti penguat (syawahid), ini kerana di dalamnya terdapat beberapa faedah dari sudut sanad atau fiqh yang merupakan tambahan kepada apa yang ada dalam hadis-hadis yang bersambung sanadnya. Maka seolah-olah beliau meriwayatkannya untuk melengkapkan faedah, dan bukan atas dasar bahawa ia adalah hadis-hadis utama yang menjadi sandaran dalam bab tersebut.

Maka dari sudut ini, ia menyerupai mu'allaqat al-Bukhari, yang diriwayatkan oleh beliau untuk pelbagai faedah, walaupun ia tidak termasuk dalam topik asal kitab tersebut.

Metodologinya dalam Fiqh dan Matan Hadis:

Sudah disebutkan sebelum ini bahawa matlamat utama Ibn Majah ialah mengumpulkan hadis-hadis yang boleh dijadikan hujah. Oleh sebab itu, perhatian beliau terhadap fiqh adalah suatu perhatian yang jelas, yang telah menarik perhatian para ulama dan mendapat pujian serta penerimaan di sisi mereka.

Maka, dengan ini kita dapati kitab ini menonjol dalam bidang fiqh, khususnya dalam penyusunan bab dan tajuk-tajuknya. Dan perkara ini dapat diperhatikan pada karyanya melalui perkara-perkara berikut:

a - Tajuk-tajuk Bab (Tarajim):

Dapat diperhatikan bahawa Ibn Majah telah mengikut pendekatan al-Bukhari, al-Tirmizi, dan Abu Dawud dalam penyusunan tajuk-tajuk bab, dengan perbezaan yang fundamental dari segi jenisnya. Antara perbezaan-perbezaan yang terpenting ini ialah:

- Ibn Majah tidak memasukkan tarajim mursalah (tajuk-tajuk bab tanpa hadis) dalam Sunannya sepertimana halnya al-Bukhari dan al-Tirmizi.

- Kebanyakan tajuk bab Ibn Majah adalah tajuk-tajuk yang jelas dan selalunya ia membawa tajuk-tajuk utama permasalahan fiqh dan topik-topiknya.

- Ibn Majah tidak mencapai, dalam tajuk-tajuk babnya yang jelas, tahap seperti tajuk-tajuk bab al-Bukhari dari sudut seni penyusunannya, terutamanya dalam kepelbagaian pendekatan dan kehebatan seni al-Bukhari dalam menggunakannya.

- Tajuk-tajuk bab Ibn Majah menyerlah dengan ketepatan, keringkasan, dan kejelasan. Beliau banyak menggunakan ungkapan seperti: “Bab Larangan Mengenai Sesuatu” atau “Bab Mengenai Apa yang Diriwayatkan Tentang Sesuatu”.

Walau bagaimanapun, tajuk-tajuk bab Sunan Ibn Majah sangat kaya dengan faedah dan besar manfaatnya sepertimana yang dikatakan oleh para ulama mengenainya maka seorang penyelidik mungkin akan mendapati di dalamnya faedah-faedah fiqh yang tidak ditemuinya pada karya yang lain.

b - Menyebutkan komentar-komentar sebahagian ulama:

Ibn Majah kadangkala mengemukakan komentar sebahagian ulama mengenai sesuatu hadis, yang melaluinya beliau menjelaskan suatu hukum syarak, atau pandangan ilmiah mengenai permasalahan bab tersebut, atau tafsiran bagi perkataan yang ganjil, atau selainnya. Tidak dapat dinafikan faedah-faedah fiqh dan ilmiah yang terkandung dalam perkara ini.

Antara contohnya ialah: apa yang diriwayatkan oleh beliau dalam Kitab Jual Beli, beliau berkata: Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Rumh, telah memberitahu kami al-Laith bin Sa'd, daripada Yahya bin Sa'id, daripada Nafi', daripada Ibn 'Umar: bahawa beliau berkata: Telah menceritakan kepadaku Zaid bin Thabit: bahawa Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam telah memberikan rukhsah (keringanan) dalam jual beli al-'Ariyyah dengan anggaran tamar keringnya.”

Yahya berkata: Al-'Ariyyah ialah seseorang membeli buah daripada pokok-pokok kurma untuk makanan keluarganya dalam bentuk kurma basah (ruthab) dengan (membayar menggunakan) anggaran tamar keringnya.

Kesimpulannya, sesungguhnya Sunan Ibn Majah telah mengumpulkan sejumlah besar hadis, dan menyusunnya dalam 1515 bab. Cukuplah untuk kita ketahui: bahawa bilangan hadis-hadis tambahan (zawa'id) Ibn Majah berbanding Lima Kitab Utama mencecah 747 buah hadis yang diterima (maqbul). Maka sesungguhnya hadis-hadis ini - tanpa syak lagi - telah merangkumi sejumlah permasalahan fiqh yang sangat banyak di mana seorang penyelidik dan ahli fiqh dapat menemukan apa yang dicarinya. 

Sumber: 

Masadir al-Hadith Wa Maraji'uhu oleh Dr Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.

Baca juga:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan