Pengenalan Kitab Sunan al-Tirmizi
Sunan al-Tirmizi merupakan karya Imam al-Hafiz Abu Isa,
Muhammad bin Isa bin Saurah al-Tirmizi (meninggal dunia pada tahun 279 Hijrah).
Beliau menyusunnya mengikut bab-bab fiqh, dan ia merupakan
antara kitab hadis yang paling lengkap dan paling kaya dari segi ilmu dan kesenian
ilmu hadis.
Kandungan dan Perbahasan Ilmu Hadis dalam Sunan
al-Tirmizi
Imam al-Tirmizi telah meriwayatkan dalam kitabnya hadis sahih,
hasan, da'if, gharib, dan mu'allal, serta
mendedahkan 'illahnya (kecacatan tersembunyi). Beliau juga menyebut
hadis munkar dan menjelaskan aspek kemungkarannya. Beliau turut
membahaskan tentang fiqh hadis, mazhab-mazhab salaf, para perawi, dan lain-lain
perkara yang berkaitan dengan hadis dan ilmu-ilmunya.
Metodologi Imam
al-Tirmizi Berbanding al-Bukhari dan Muslim
Di dalamnya, Imam al-Tirmizi telah menggabungkan metodologi
gurunya, al-Bukhari, dari sudut perhatiannya terhadap fiqh dan istinbat hukum,
serta metodologi Muslim dengan meletakkan hadis di tempatnya yang sesuai walau
berapa banyak pun riwayat dan sanadnya, kerana beliau berusaha untuk
mengumpulkan riwayat-riwayat bersanad di satu tempat. Akan tetapi, Imam
al-Tirmizi mempunyai keistimewaan tersendiri berbanding al-Bukhari dan Muslim
dengan meletakkan istilah-istilahnya sendiri dan menyentuh isu-isu fiqh yang
tidak dibincangkan oleh mereka berdua.
Penilaian Hadis dan
Kritikan Perawi
Di samping itu, beliau mengulas hadis-hadis yang
diriwayatkannya, dengan menyatakan darjat setiap hadis selepasnya sama ada sahih,
hasan, atau da'if, serta jalan-jalan periwayatannya yang berbeza,
dan para perawinya dari sudut al-jarh wa al-ta'dil (kritikan dan
pujian), sambil memberi peringatan tentang 'illah (kecacatan
tersembunyi) yang terdapat pada sanad-sanad.
Tema dan Skop Hadis
dalam Sunan al-Tirmizi
Kebanyakan hadis dalam kitab ini bersifat sahih, dan
terdapat juga sebilangan hadis hasan, dan sedikit hadis da'if.
Tema-tema hadisnya tidak terhad kepada hadis-hadis hukum sahaja, malah ia juga
merangkumi hadis-hadis berkaitan adab, nasihat, manaqib (keutamaan), dan
tafsir. Jumlah hadis-hadis hukum dalam kitab ini mencapai sekitar separuh
daripada keseluruhan hadis di dalamnya.
Sebab Dinamakan
al-Sunan
Imam al-Tirmizi mengambil kira dalam susunan hadis-hadis
hukum agar ia dikemukakan secara tersusun mengikut bab-bab fiqh, dan oleh sebab
itu, kitabnya dinamakan sebagai 'al-Sunan'.
Kaedah Imam
al-Tirmizi dalam Menyusun Hadis Hukum
Dalam periwayatannya bagi setiap hadis hukum, beliau akan
mengemukakan hadis tersebut serta hadis-hadis lain yang bersesuaian, kemudian
menghuraikan pandangan-pandangan para ahli fiqh dalam isu fiqh yang dibahaskan
oleh hadis tersebut, dan menunjukkan amalan mereka berdasarkan hadis ini.
Syarat al-Tirmizi dalam kitab Jami'nya:
Al-Tirmizi telah menyatakan syarat-syaratnya dalam kitab al-'Ilal
di akhir kitab Jami'nya. Syarat-syarat ini boleh diringkaskan kepada dua
syarat berikut:
Syarat Pertama:
Berdasarkan Amalan Ulama terhadap Hadis
Kitab Jami' al-Tirmizi dibina atas dasar amalan para
ulama terhadap hadis.
Al-Tirmizi berkata di awal kitab al-'Ilal pada akhir Jami'nya:
“Kesemua hadis dalam kitab ini diamalkan, dan telah diambil (sebagai hujah)
oleh sebahagian ahli ilmu, kecuali dua hadis: hadis Ibn Abbas: ‘Nabi sallahu ‘alaihi wasallam telah
menjamakkan solat Zohor dan Asar di Madinah, serta Maghrib dan Isyak, tanpa
sebab takut atau hujan.’ Dan hadis Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bahawa Baginda bersabda: ‘Apabila
seseorang meminum arak, sebatlah dia. Jika dia mengulanginya bagi kali keempat,
maka bunuhlah dia.’ Kami telah menjelaskan 'illah (kecacatan) kedua-dua
hadis ini di dalam kitab ini.”
Al-Hafiz Ibn Rajab al-Hanbali berkata: “Sesungguhnya beliau
hanya menjelaskan apa yang boleh dijadikan dalil untuk nasakh (pembatalan
hukum), bukan menjelaskan kelemahan sanad kedua-dua hadis tersebut.”
Ini tidaklah bermaksud bahawa al-Tirmizi rahimahullah
Ta'ala telah merangkumkan kesemua hadis yang diamalkan, kerana beliau tidak
beriltizam untuk menyebut setiap hadis yang diamalkan, kerana beliau menyusun
kitabnya secara ringkas sepertimana katanya: “Kami telah menyusun kitab ini
secara ringkas, demi manfaat yang kami harapkan daripadanya.”
Akan tetapi, beliau tidak menyebutkan sesuatu hadis
melainkan ia diamalkan, selain daripada apa yang telah dikecualikannya, dan
selain hadis-hadis yang mempunyai 'illah (kecacatan) yang disebutkannya
bagi tujuan menjelaskan 'illahnya, dan mendedahkan sebab-sebab ia
ditolak, atau hadis-hadis yang sangat da'if yang beliau riwayatkan
sebagai perbandingan, atau kerana ia menyempurnakan pemahaman hadis yang sahih,
atau dikuatkan oleh hadis yang sahih, atau dikuatkan dengan amalan yang
diwarisi, dan fiqhnya, atau dengan qarinah-qarinah (petunjuk) lain, atau kerana
pada pandangannya, ia lebih kuat daripada ijtihad para ulama, kerana
kemungkinan berlakunya kesilapan dalam ijtihad para ulama boleh jadi lebih
besar berbanding kesilapan dalam hadis yang da'if.
Syarat Kedua:
Penilaian Terhadap Para Perawi
Al-Tirmizi tidak berhujah dengan hadis-hadis daripada perawi
yang sangat da'if. Jika beliau meriwayatkan hadis daripadanya, maka
beliau akan menjelaskannya menurut ijtihadnya. Al-Tirmizi berkata: “Maka
sesiapa yang diriwayatkan hadis daripadanya, dari kalangan orang yang dituduh (berdusta
atau memalsukan hadis), atau dilemahkan kerana kelalaiannya dan banyaknya
kesilapannya, dan hadis itu tidak diketahui melainkan daripada riwayatnya, maka
ia tidak dijadikan hujah.”
Kedudukan Syarat
Imam al-Tirmizi Berbanding Abu Dawud
Dengan merujuk kepada pembahagian al-Hazimi mengenai para
perawi daripada kalangan al-Mukthirin (perawi yang banyak meriwayatkan
hadis), kita dapati beliau berkata: “Kategori keempat ialah sekumpulan perawi
yang berkongsi dengan ahli kategori ketiga dari segi al-jarh wa al-ta'dil
(kritikan dan pujian), dan mereka berbeza kerana kurangnya penglibatan mereka
dengan hadis al-Zuhri, kerana mereka tidak banyak mendampingi al-Zuhri. Ini
adalah sebahagian daripada syarat Abu Isa al-Tirmizi. Pada hakikatnya, syarat
al-Tirmizi adalah lebih tinggi daripada syarat Abu Dawud, kerana apabila
sesuatu hadis itu da'if, atau puncanya adalah daripada hadis ahli
kategori keempat, maka beliau akan menjelaskan kelemahannya, dan memberi
peringatan tentangnya, maka hadis itu di sisinya menjadi sebahagian daripada
bab al-syawahid dan al-mutaba'at (riwayat sokongan dan penguat), dan
sandarannya adalah pada hadis yang sahih di sisi jamaah (ulama hadis). Secara
keseluruhannya: kitabnya merangkumi bidang ini, maka kerana inilah kami
meletakkan syaratnya di bawah syarat Abu Dawud.”
Syarat al-Tirmizi bukanlah di bawah syarat Abu Dawud, kerana
kedua-duanya meriwayatkan hadis-hadis ahli kategori keempat sebagai i'tibar
(untuk pertimbangan). Ibn Rajab al-Hanbali berkata: “Hadis-hadis gharib
yang beliau riwayatkan, di dalamnya terdapat sebahagian hadis munkar –
terutamanya dalam kitab al-Fadha'il (Keutamaan-keutamaan) – akan tetapi
beliau menjelaskannya pada kebiasaannya, dan tidak mendiamkan diri tentangnya. Saya
tidak mengetahui beliau meriwayatkan daripada seorang yang dituduh berdusta
yang disepakati tuduhannya, sebuah hadis dengan sanad yang bersendirian (tararrud),
melainkan beliau mungkin meriwayatkan sebuah hadis yang diriwayatkan melalui
beberapa jalan, atau yang terdapat perbezaan pendapat pada sanadnya dan pada
sebahagian jalannya terdapat perawi yang dituduh (berdusta atau memalsukan
hadis)...Benar, beliau kadangkala meriwayatkan daripada perawi yang buruk
hafalannya, dan daripada orang yang hadisnya dikuasai oleh al-wahm
(kesilapan/kekeliruan), dan beliau menjelaskannya pada kebiasaannya, dan tidak
mendiamkan diri tentangnya. Abu Dawud telah berkongsi dengannya dalam
meriwayatkan daripada kebanyakan perawi dari kategori ini, berserta sikap
mendiamkan diri tentang hadis mereka, seperti Ishaq bin Abi Farwah, dan
lain-lain.”
Dr. Nuruddin 'Itr berkata: “Kedua-dua kitab ini adalah
setara dari sudut periwayatan daripada para perawi, dan kekallah keistimewaan
al-Tirmizi dengan apa yang disebutkan oleh al-Hazimi tentang syaratnya yang
lebih tinggi, dan kelebihannya berbanding Abu Dawud, kerana beliau memberi
peringatan tentang para perawi da'if ini, dan tidak mendiamkan diri
tentang mereka.”
Susunan Jami' al-Tirmizi:
Imam al-Tirmizi menyusun kitab ini berasaskan bab-bab,
dengan menggunakan tajuk “Abwab” bagi hadis-hadis yang berkaitan dengan
isu-isu yang pelbagai yang merangkumi beberapa cabang, dan menggunakan tajuk “Bab”
bagi hadis-hadis yang berkaitan dengan satu isu tertentu. Contohnya ialah
perkataannya: “Bab-bab (abwab) Bersuci daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, dan “Bab
Yang Datang Bahawa Kunci Solat adalah Bersuci”.
Istilah-Istilah al-Tirmizi Dalam Menghukum Hadis:
Telah sedia maklum: bahawa para ulama hadis telah menetapkan
definisi bagi istilah-istilah mereka, yang telah menjadi kebiasaan dan
disepakati penggunaannya di kalangan mereka.
Imam al-Tirmiz telah membicarakan di penutup kitabnya, al-Jami'
dalam kitab al-'Ilal tentang definisinya bagi hadis hasan dan hadis
gharib. Akan tetapi, kewujudan istilah-istilah gabungan yang banyak
digunakan oleh al-Tirmizi, seperti perkataannya: “Hasan sahih”, “hasan
sahih gharib”, dan “hasan gharib” telah menyebabkan pandangan para
ulama berbeza-beza mengenainya dengan perbezaan yang ketara. Hal ini memerlukan
kajian, penelitian, dan penelaahan mendalam terhadap kitab al-Tirmizi untuk
mengetahui maksud beliau.
1 - Hadis Hasan:
Ia adalah hadis yang bersambung sanadnya melalui periwayatan
seorang yang ‘adil, yang kurang sedikit dhabit (hafalan dan ketepatannya),
serta tidak syaz dan tidak mu'allal (mempunyai kecacatan
tersembunyi).
Inilah definisi di sisi ahli hadis bagi hadis hasan li-zatihi,
maka ia adalah seperti hadis sahih tetapi dengan satu perbezaan, iaitu dhabit
kurang sedikit, yakni ia memenuhi syarat dhabit yang diterima pada tahap
minimum.
Adapun definisi al-Tirmizi bagi hasan dalam kitabnya al-Jami',
maka beliau mempunyai istilah khusus mengenainya yang telah didefinisikan di
akhir kitabnya al-Jami' dalam kitab al-'Ilal, di mana beliau
berkata: “Apa yang kami sebutkan dalam kitab ini sebagai: 'hadis hasan', maka
sesungguhnya yang kami maksudkan dengannya ialah sanadnya hasan di sisi kami:
setiap hadis yang diriwayatkan yang mana pada sanadnya tidak terdapat perawi
yang dituduh berdusta, dan hadis itu tidak syaz, serta diriwayatkan
melalui jalan lain yang seumpamanya, maka ia di sisi kami adalah hadis hasan.”
Al-Hafiz Ibn Rajab al-Hanbali telah menjelaskan maksud
al-Tirmizi dengan definisi itu, lalu beliau berkata: “Maka berdasarkan (definisi)
ini, hadis yang diriwayatkan oleh perawi thiqah yang ‘adil, dan
orang yang banyak kesilapannya, dan orang yang hadisnya dikuasai oleh al-wahm
(kekeliruan), apabila tiada seorang pun daripada mereka yang dituduh
(berdusta), kesemuanya adalah hasan, dengan syarat ia tidak syaz yang
menyalahi hadis-hadis sahih, dan dengan syarat maknanya telah diriwayatkan
melalui beberapa jalan yang berbeza.”
Jika para ahli hadis telah menetapkan satu lagi kategori
bagi hadis hasan, iaitu hadis hasan li-ghayrihi, yang merupakan hadis
da'if yang jalan-jalannya berbilang-bilang dan banyak sehingga dapat
menampung kelemahan dan kedaifannya, maka sesungguhnya inilah yang dinamakan
oleh al-Tirmizi rahimahullah sebagai hasan. Maka, dengan itu
al-Tirmizi bersepakat dengan para ahli hadis dalam penamaan hasan,
tetapi berbeza dengan mereka dalam membezakan antara kedua-dua jenisnya.
Apabila beliau menggunakan perkataan hasan tanpa sifat atau qarinah
(petunjuk) lain, maka maksudnya ialah hasan li-ghayrihi.
Adapun perkataan al-Tirmizi: Hasan gharib, maka
al-Tirmizi telah menggunakannya bagi merujuk kepada hasan li-zatihi,
seperti yang dikatakan oleh al-Biqa'i.
Adalah jelas daripada definisi al-Tirmizi bagi hadis hasan,
dan pembatasannya, bahawa ia merupakan istilah khusus bagi beliau dalam Jami'-nya,
yang berbeza daripada apa yang telah diistilahkan oleh ulama Mustalah
al-Hadith dalam definisinya dari segi syarat-syarat, iaitu: bersambungnya
sanad, tidak syaz, tidak mu'allal (mempunyai kecacatan
tersembunyi), dan kurang sedikit dhabitnya.
Daripada itu, kita dapat simpulkan: bahawa perkataan
sesetengah orang yang berkecimpung dalam bidang hadis: “Diriwayatkan oleh
al-Tirmizi”, dan beliau berkata: “Ini adalah hadis hasan, dan ia adalah
seperti yang dikatakannya”, menunjukkan dia tidak mengetahui maksud Imam
al-Tirmizi daripada istilah ini. Atau dia berkata: “Bahkan ia da'if”
sebagai tanda tidak bersetuju dengan penilaian hasan oleh al-Tirmizi,
dan dia tidak sedar bahawa perkataan al-Tirmidhi itu merujuk kepada penilaian hasannya
melalui jalan-jalan riwayatnya, kerana al-Tirmidhi telah berkata dalam
definisinya: “dan diriwayatkan melalui jalan-jalan lain.”
Bagi melengkapkan faedah, disebutkan di sini ringkasan
dapatan yang telah dicapai oleh al-Ustaz Abdul Rahman bin Saleh Muhyiddin dalam
tesisnya ‘Hadis-hadis yang Dinilai Hasan oleh Abu Isa al-Tirmizi dan
Beliau Bersendirian Meriwayatkannya Berbanding Para Penyusun Kutub al-Sittah’:
- Telah jelas baginya bahawa hukum Abu Isa ke atas hadis hasan
ialah hadis da'if yang dikuatkan oleh riwayat lain, dan menjadi hasan
li-ghayrihi. Ini adalah pada kebanyakan keadaan. Ia mungkin didapati pada
apa yang dinamakan hasan li-zatihi, dan sahih li-ghayrihi, dan
sedikit sahaja di dalamnya hadis da'if yang tidak mempunyai penguat, dan
beliau tidak mendapati di dalamnya hadis mawdhu' (palsu).
- Telah jelas baginya bahawa perkataan al-Hafiz al-zahabi: “Sesungguhnya
kebanyakan hadis hasan Abu Isa adalah da'if” tidak boleh diterima
secara mutlak, kecuali jika beliau memaksudkan dengan da'if itu adalah
yang kelemahannya ditampung dan dikuatkan oleh riwayat lain, maka itu
berkemungkinan, tetapi tidak wajar menggunakannya secara mutlak tanpa batasan
kerana ia boleh menimbulkan salah faham bahawa yang dimaksudkan adalah da'if
yang ditolak, padahal tidak begitu, kerana kebanyakannya adalah hasan
dari jenis hasan li-ghayrihi, dan syarat yang telah ditetapkan oleh Abu
Isa telah pun dipenuhinya.
- Beliau mendapati melalui kajian ini bahawa hadis-hadis
yang dinilai hasan oleh Abu Isa, dan beliau bersendirian meriwayatkannya,
sedangkan ia da'if, dan beliau tidak menemui penguat baginya,
bilangannya mencapai empat buah hadis berdasarkan penelitiannya.
- Beliau mendapati bahawa hadis-hadis yang dinilai hasan
oleh Abu Isa, sedangkan ia adalah sahih li-zatihi atau li-ghayrihi,
bilangannya mencapai lima buah hadis.
- Selain daripada itu, maka baki hadis-hadisnya adalah hasan,
sepertimana yang telah beliau jelaskan pada tempatnya di dalam risalah
tersebut.
2 - Hadis Gharib:
Gharib dari segi bahasa, ialah yang bersendirian,
atau yang jauh daripada kaum kerabatnya. Di sisi para ahli hadis: ia adalah
hadis yang diriwayatkan secara bersendirian oleh perawinya, sama ada dia
bersendirian meriwayatkannya daripada seorang imam yang hadisnya dikumpulkan,
atau daripada seorang perawi selain imam.
Al-Hafiz Ibn Hajar berkata dalam definisinya: “Ia adalah hadis
yang diriwayatkan secara bersendirian oleh seorang sahaja pada mana-mana
bahagian sanad yang berlaku padanya periwayatan secara bersendirian.”
Al-Tirmizi telah mendefinisikannya dalam kitab al-'Ilal
di akhir kitabnya al-Jami', lalu beliau berkata: “Apa yang kami sebutkan
dalam kitab ini: “hadis gharib”, maka sesungguhnya ahli hadis menganggap
gharib sesuatu hadis itu kerana beberapa makna (sebab). Boleh jadi
sesuatu hadis itu gharib kerana ia tidak diriwayatkan melainkan melalui
satu jalan sahaja.”
Al-Hafiz Ibn Rajab berkata sambil menjelaskan maksud
al-Tirmizi: “Maka berdasarkan apa yang disebutkan oleh al-Tirmizi: setiap hadis
yang pada sanadnya terdapat (perawi) yang dituduh (berdusta) maka ia bukanlah hasan,
dan selainnya adalah hasan dengan syarat ia tidak syaz. Dan yang
zahir bahawa beliau memaksudkan dengan syaz itu apa yang dikatakan oleh
al-Syafi'i, iaitu: bahawa para perawi thiqah meriwayatkan daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam
(sesuatu) yang menyalahinya, dan dengan syarat diriwayatkan yang seumpamanya
melalui jalan lain, yakni: diriwayatkan makna hadis tersebut melalui
jalan-jalan lain daripada Nabi sallahu
‘alaihi wasallam dengan sanad yang berbeza itu.
Maka berdasarkan definisi ini, hadis yang diriwayatkan oleh
(perawi) thiqah yang adil, dan orang yang banyak kesilapannya,
dan orang yang hadisnya dikuasai oleh al-wahm (kekeliruan), apabila
tiada seorang pun daripada mereka yang dituduh (berdusta), kesemuanya adalah hasan
dengan syarat ia tidak syaz yang menyalahi hadis-hadis sahih, dan dengan
syarat maknanya telah diriwayatkan melalui beberapa jalan yang berbeza.”
Istilah-istilah Gabungan di sisi al-Tirmizi:
Iaitu seperti perkataannya: “Ini adalah hadis hasan sahih”,
“hasan sahih gharib”, “sahih hasan gharib”, maka dalam hal itu
terdapat perbincangan yang panjang untuk disebut disebabkan perselisihan ulama
yang meluas mengenainya dan penyebutan mereka tentang pandangan-pandangan yang
disanggah oleh sebahagian mereka. Oleh itu, ia memerlukan satu kajian yang
meluas dan khusus, dan itu hanya boleh dilakukan selepas kita mempunyai naskhah
yang disemak dan dibandingkan dengan naskhah-naskhah asal, yang dapat
menjelaskan kepada kita sifat yang betul yang diletakkan oleh al-Tirmizi bagi
setiap hadis, tanpa tahrif (perubahan) atau keguguran, sepertimana yang
berlaku pada semua cetakan.
3 - 'Qala Ashabuna' (Ulama-ulama kami berkata).
Penggunaan lafaz ini banyak di sisi al-Tirmizi dalam Jami'nya,
dan yang dimaksudkan dengannya ialah para ahli fiqh mujtahid dari kalangan ahli
hadis seperti Malik bin Anas, Muhammad bin Idris al-Syafi'i, Ahmad bin Hanbal,
Ishaq bin Rahwayh, dan lain-lain.
4 - 'Qala Ahl al-Kufah' (Ahli Kufah berkata).
Al-Tirmizi banyak menggunakan ungkapan ini dalam Jami'nya
dalam menjelaskan mazhab-mazhab, dan beliau menyebutkannya sebagai perbandingan
dengan tiga imam: Malik, al-Syafi'i, dan Ahmad pada kebanyakan masa, lalu
beliau berkata: “Ahli Kufah berkata” atau: “Sebahagian Ahli Kufah berkata” dan
ungkapan-ungkapan seumpamanya. Maka sebahagian mereka menyangka bahawa
maksudnya dengan ‘Ahli Kufah’ ialah Imam Abu Hanifah, dan bahawa beliau
mengabaikan penyebutan namanya kerana ta'assub (sikap fanatik)
menentangnya!
Akan tetapi, pandangan ini tidak benar, kerana penelitian
terhadap penggunaan lafaz ini oleh al-Tirmizi menunjukkan bahawa beliau tidak
mengkhususkannya kepada Abu Hanifah, bahkan beliau memaksudkan sesiapa sahaja
dari kalangan ahli fiqh yang berada di sana seperti Waki', dan dua Sufyan
(al-Thawri dan Ibn 'Uyaynah), seperti perkataannya dalam bab mengenai riwayat
bahawa baginda memulakan (membasuh kepala) dengan bahagian belakang kepala (ketika
berwujuk): “Sebahagian ahli Kufah telah berpegang kepada hadis ini, di antara
mereka ialah Waki' bin al-Jarrah.”
Ini menunjukkan bahawa beliau memaksudkan dengan
perkataannya ‘Ahli Kufah’ lebih umum daripada golongan Hanafiyyah. Jika tidak,
nescaya tidak sahlah perkataannya selepas itu: “di antara mereka ialah Waki'
bin al-Jarrah.” Itu adalah ungkapan yang lazim dalam kitab-kitab hadis
khususnya, bahkan di kalangan Hanafiyyah sendiri. Al-'Aini dalam kitabnya, 'Umdah
al-Qari Syarh Sahih al-Bukhari banyak menggunakan lafaz ini dengan
memaksudkan apa yang dimaksudkan oleh al-Tirmizi, yakni: para imam yang berada
di Kufah.
Kita tidak boleh memastikan bahawa tindakan al-Tirmizi
meninggalkan penyebutan nama al-Imam al-A'zham (Abu Hanifah) dalam konteks
menjelaskan mazhab-mazhab adalah kerana ta'assub, kerana mungkin sahaja
mazhabnya tidak sampai kepadanya melalui cara yang beliau yakini.
Pengulangan Hadis di Sisi al-Tirmizi:
Dr. Nuruddin 'Itr berkata: “Al-Tirmizi telah mengelakkan
pengulangan yang kita dapati dalam kitab-kitab hadis. Maka tidak berulang di
sisinya melainkan sedikit sahaja hadis, pada sedikit tempat, sehingga pembaca
tidak akan mengetahuinya melainkan selepas penelitian dan kajian.. Dan
al-Tirmidhi tidak mengulangi hadis di banyak tempat, sepertimana yang dilakukan
oleh al-Bukhari.. Dan sebanyak-banyaknya Abu Isa mengulanginya ialah dengan
meriwayatkannya di tiga tempat, dan jarang sekali ia berulang di empat tempat.
Sebagaimana beliau juga tidak beriltizam dan mengambil kira apa yang kita
dapati di sisi al-Bukhari dari segi faedah-faedah pada matan hadis, atau
sanadnya, kerana telah berulang di sisinya hadis-hadis dengan matan dan sanad
yang sama.
Begitulah kita dapati al-Tirmizi sangat sedikit mengulangi
hadis, dan bahawa dalam pengulangannya, beliau kadangkala mengambil kira
perbezaan dengan (mengemukakan) faedah baharu pada matan hadis atau sanadnya,
dan kadangkala beliau tidak mengambil kira perkara itu.”
Sejarah Cetakan dan Tahqiq
Kitab Jami' al-Tirmizi
Kitab ini dicetak pertama kalinya dengan tahqiq
(semakan dan penelitian) Syeikh Ahmad Muhammad Syakir, tetapi beliau tidak
menyempurnakannya, dan Ustaz Muhammad Fuad Abdul Baqi menyambung kerjanya, dan
sampai ke jilid ketiga, (tetapi) tidak menyiapkannya. Ia dicetak dengan tahqiq
dan ulasan al-Ustaz Izzat Ubaid al-Da'as, di Dar Ibn Kathir di Damsyik pada
tahun 1428 H - 2007 M dalam sepuluh jilid. Kemudian terbitlah banyak cetakan
baginya, tetapi ia tidak mengandungi tahqiq yang teliti sepertimana yang
selayaknya bagi kitab ini.
Rujukan:
Masadir al-Hadith Wa Maraji’uhu oleh Dr Sayyid Abdul
Majid al-Ghauri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan