Rabu, 17 Julai 2019

Manhaj Kitab Sunan al-Tirmizi

Pengenalan Kitab Sunan al-Tirmizi

Sunan al-Tirmizi merupakan karya Imam al-Hafiz Abu Isa, Muhammad bin Isa bin Saurah al-Tirmizi (meninggal dunia pada tahun 279 Hijrah).

Beliau menyusunnya mengikut bab-bab fiqh, dan ia merupakan antara kitab hadis yang paling lengkap dan paling kaya dari segi ilmu dan kesenian ilmu hadis.

Kandungan dan Perbahasan Ilmu Hadis dalam Sunan al-Tirmizi

Imam al-Tirmizi telah meriwayatkan dalam kitabnya hadis sahih, hasan, da'if, gharib, dan mu'allal, serta mendedahkan 'illahnya (kecacatan tersembunyi). Beliau juga menyebut hadis munkar dan menjelaskan aspek kemungkarannya. Beliau turut membahaskan tentang fiqh hadis, mazhab-mazhab salaf, para perawi, dan lain-lain perkara yang berkaitan dengan hadis dan ilmu-ilmunya.

Metodologi Imam al-Tirmizi Berbanding al-Bukhari dan Muslim

Di dalamnya, Imam al-Tirmizi telah menggabungkan metodologi gurunya, al-Bukhari, dari sudut perhatiannya terhadap fiqh dan istinbat hukum, serta metodologi Muslim dengan meletakkan hadis di tempatnya yang sesuai walau berapa banyak pun riwayat dan sanadnya, kerana beliau berusaha untuk mengumpulkan riwayat-riwayat bersanad di satu tempat. Akan tetapi, Imam al-Tirmizi mempunyai keistimewaan tersendiri berbanding al-Bukhari dan Muslim dengan meletakkan istilah-istilahnya sendiri dan menyentuh isu-isu fiqh yang tidak dibincangkan oleh mereka berdua.

Penilaian Hadis dan Kritikan Perawi

Di samping itu, beliau mengulas hadis-hadis yang diriwayatkannya, dengan menyatakan darjat setiap hadis selepasnya sama ada sahih, hasan, atau da'if, serta jalan-jalan periwayatannya yang berbeza, dan para perawinya dari sudut al-jarh wa al-ta'dil (kritikan dan pujian), sambil memberi peringatan tentang 'illah (kecacatan tersembunyi) yang terdapat pada sanad-sanad.

Tema dan Skop Hadis dalam Sunan al-Tirmizi

Kebanyakan hadis dalam kitab ini bersifat sahih, dan terdapat juga sebilangan hadis hasan, dan sedikit hadis da'if. Tema-tema hadisnya tidak terhad kepada hadis-hadis hukum sahaja, malah ia juga merangkumi hadis-hadis berkaitan adab, nasihat, manaqib (keutamaan), dan tafsir. Jumlah hadis-hadis hukum dalam kitab ini mencapai sekitar separuh daripada keseluruhan hadis di dalamnya.

Sebab Dinamakan al-Sunan

Imam al-Tirmizi mengambil kira dalam susunan hadis-hadis hukum agar ia dikemukakan secara tersusun mengikut bab-bab fiqh, dan oleh sebab itu, kitabnya dinamakan sebagai 'al-Sunan'.

Kaedah Imam al-Tirmizi dalam Menyusun Hadis Hukum

Dalam periwayatannya bagi setiap hadis hukum, beliau akan mengemukakan hadis tersebut serta hadis-hadis lain yang bersesuaian, kemudian menghuraikan pandangan-pandangan para ahli fiqh dalam isu fiqh yang dibahaskan oleh hadis tersebut, dan menunjukkan amalan mereka berdasarkan hadis ini.

Syarat al-Tirmizi dalam kitab Jami'nya:

Al-Tirmizi telah menyatakan syarat-syaratnya dalam kitab al-'Ilal di akhir kitab Jami'nya. Syarat-syarat ini boleh diringkaskan kepada dua syarat berikut:

Syarat Pertama: Berdasarkan Amalan Ulama terhadap Hadis

Kitab Jami' al-Tirmizi dibina atas dasar amalan para ulama terhadap hadis.

Al-Tirmizi berkata di awal kitab al-'Ilal pada akhir Jami'nya: “Kesemua hadis dalam kitab ini diamalkan, dan telah diambil (sebagai hujah) oleh sebahagian ahli ilmu, kecuali dua hadis: hadis Ibn Abbas: ‘Nabi sallahu ‘alaihi wasallam telah menjamakkan solat Zohor dan Asar di Madinah, serta Maghrib dan Isyak, tanpa sebab takut atau hujan.’ Dan hadis Nabi sallahu ‘alaihi wasallam bahawa Baginda bersabda: ‘Apabila seseorang meminum arak, sebatlah dia. Jika dia mengulanginya bagi kali keempat, maka bunuhlah dia.’ Kami telah menjelaskan 'illah (kecacatan) kedua-dua hadis ini di dalam kitab ini.”

Al-Hafiz Ibn Rajab al-Hanbali berkata: “Sesungguhnya beliau hanya menjelaskan apa yang boleh dijadikan dalil untuk nasakh (pembatalan hukum), bukan menjelaskan kelemahan sanad kedua-dua hadis tersebut.”

Ini tidaklah bermaksud bahawa al-Tirmizi rahimahullah Ta'ala telah merangkumkan kesemua hadis yang diamalkan, kerana beliau tidak beriltizam untuk menyebut setiap hadis yang diamalkan, kerana beliau menyusun kitabnya secara ringkas sepertimana katanya: “Kami telah menyusun kitab ini secara ringkas, demi manfaat yang kami harapkan daripadanya.”

Akan tetapi, beliau tidak menyebutkan sesuatu hadis melainkan ia diamalkan, selain daripada apa yang telah dikecualikannya, dan selain hadis-hadis yang mempunyai 'illah (kecacatan) yang disebutkannya bagi tujuan menjelaskan 'illahnya, dan mendedahkan sebab-sebab ia ditolak, atau hadis-hadis yang sangat da'if yang beliau riwayatkan sebagai perbandingan, atau kerana ia menyempurnakan pemahaman hadis yang sahih, atau dikuatkan oleh hadis yang sahih, atau dikuatkan dengan amalan yang diwarisi, dan fiqhnya, atau dengan qarinah-qarinah (petunjuk) lain, atau kerana pada pandangannya, ia lebih kuat daripada ijtihad para ulama, kerana kemungkinan berlakunya kesilapan dalam ijtihad para ulama boleh jadi lebih besar berbanding kesilapan dalam hadis yang da'if.

Syarat Kedua: Penilaian Terhadap Para Perawi

Al-Tirmizi tidak berhujah dengan hadis-hadis daripada perawi yang sangat da'if. Jika beliau meriwayatkan hadis daripadanya, maka beliau akan menjelaskannya menurut ijtihadnya. Al-Tirmizi berkata: “Maka sesiapa yang diriwayatkan hadis daripadanya, dari kalangan orang yang dituduh (berdusta atau memalsukan hadis), atau dilemahkan kerana kelalaiannya dan banyaknya kesilapannya, dan hadis itu tidak diketahui melainkan daripada riwayatnya, maka ia tidak dijadikan hujah.”

Kedudukan Syarat Imam al-Tirmizi Berbanding Abu Dawud

Dengan merujuk kepada pembahagian al-Hazimi mengenai para perawi daripada kalangan al-Mukthirin (perawi yang banyak meriwayatkan hadis), kita dapati beliau berkata: “Kategori keempat ialah sekumpulan perawi yang berkongsi dengan ahli kategori ketiga dari segi al-jarh wa al-ta'dil (kritikan dan pujian), dan mereka berbeza kerana kurangnya penglibatan mereka dengan hadis al-Zuhri, kerana mereka tidak banyak mendampingi al-Zuhri. Ini adalah sebahagian daripada syarat Abu Isa al-Tirmizi. Pada hakikatnya, syarat al-Tirmizi adalah lebih tinggi daripada syarat Abu Dawud, kerana apabila sesuatu hadis itu da'if, atau puncanya adalah daripada hadis ahli kategori keempat, maka beliau akan menjelaskan kelemahannya, dan memberi peringatan tentangnya, maka hadis itu di sisinya menjadi sebahagian daripada bab al-syawahid dan al-mutaba'at (riwayat sokongan dan penguat), dan sandarannya adalah pada hadis yang sahih di sisi jamaah (ulama hadis). Secara keseluruhannya: kitabnya merangkumi bidang ini, maka kerana inilah kami meletakkan syaratnya di bawah syarat Abu Dawud.”

Syarat al-Tirmizi bukanlah di bawah syarat Abu Dawud, kerana kedua-duanya meriwayatkan hadis-hadis ahli kategori keempat sebagai i'tibar (untuk pertimbangan). Ibn Rajab al-Hanbali berkata: “Hadis-hadis gharib yang beliau riwayatkan, di dalamnya terdapat sebahagian hadis munkar – terutamanya dalam kitab al-Fadha'il (Keutamaan-keutamaan) – akan tetapi beliau menjelaskannya pada kebiasaannya, dan tidak mendiamkan diri tentangnya. Saya tidak mengetahui beliau meriwayatkan daripada seorang yang dituduh berdusta yang disepakati tuduhannya, sebuah hadis dengan sanad yang bersendirian (tararrud), melainkan beliau mungkin meriwayatkan sebuah hadis yang diriwayatkan melalui beberapa jalan, atau yang terdapat perbezaan pendapat pada sanadnya dan pada sebahagian jalannya terdapat perawi yang dituduh (berdusta atau memalsukan hadis)...Benar, beliau kadangkala meriwayatkan daripada perawi yang buruk hafalannya, dan daripada orang yang hadisnya dikuasai oleh al-wahm (kesilapan/kekeliruan), dan beliau menjelaskannya pada kebiasaannya, dan tidak mendiamkan diri tentangnya. Abu Dawud telah berkongsi dengannya dalam meriwayatkan daripada kebanyakan perawi dari kategori ini, berserta sikap mendiamkan diri tentang hadis mereka, seperti Ishaq bin Abi Farwah, dan lain-lain.”

Dr. Nuruddin 'Itr berkata: “Kedua-dua kitab ini adalah setara dari sudut periwayatan daripada para perawi, dan kekallah keistimewaan al-Tirmizi dengan apa yang disebutkan oleh al-Hazimi tentang syaratnya yang lebih tinggi, dan kelebihannya berbanding Abu Dawud, kerana beliau memberi peringatan tentang para perawi da'if ini, dan tidak mendiamkan diri tentang mereka.”

Susunan Jami' al-Tirmizi:

Imam al-Tirmizi menyusun kitab ini berasaskan bab-bab, dengan menggunakan tajuk “Abwab” bagi hadis-hadis yang berkaitan dengan isu-isu yang pelbagai yang merangkumi beberapa cabang, dan menggunakan tajuk “Bab” bagi hadis-hadis yang berkaitan dengan satu isu tertentu. Contohnya ialah perkataannya: “Bab-bab (abwab) Bersuci daripada Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, dan “Bab Yang Datang Bahawa Kunci Solat adalah Bersuci”.

Istilah-Istilah al-Tirmizi Dalam Menghukum Hadis:

Telah sedia maklum: bahawa para ulama hadis telah menetapkan definisi bagi istilah-istilah mereka, yang telah menjadi kebiasaan dan disepakati penggunaannya di kalangan mereka.

Imam al-Tirmiz telah membicarakan di penutup kitabnya, al-Jami' dalam kitab al-'Ilal tentang definisinya bagi hadis hasan dan hadis gharib. Akan tetapi, kewujudan istilah-istilah gabungan yang banyak digunakan oleh al-Tirmizi, seperti perkataannya: “Hasan sahih”, “hasan sahih gharib”, dan “hasan gharib” telah menyebabkan pandangan para ulama berbeza-beza mengenainya dengan perbezaan yang ketara. Hal ini memerlukan kajian, penelitian, dan penelaahan mendalam terhadap kitab al-Tirmizi untuk mengetahui maksud beliau.

1 - Hadis Hasan:

Ia adalah hadis yang bersambung sanadnya melalui periwayatan seorang yang ‘adil, yang kurang sedikit dhabit (hafalan dan ketepatannya), serta tidak syaz dan tidak mu'allal (mempunyai kecacatan tersembunyi).

Inilah definisi di sisi ahli hadis bagi hadis hasan li-zatihi, maka ia adalah seperti hadis sahih tetapi dengan satu perbezaan, iaitu dhabit kurang sedikit, yakni ia memenuhi syarat dhabit yang diterima pada tahap minimum.

Adapun definisi al-Tirmizi bagi hasan dalam kitabnya al-Jami', maka beliau mempunyai istilah khusus mengenainya yang telah didefinisikan di akhir kitabnya al-Jami' dalam kitab al-'Ilal, di mana beliau berkata: “Apa yang kami sebutkan dalam kitab ini sebagai: 'hadis hasan', maka sesungguhnya yang kami maksudkan dengannya ialah sanadnya hasan di sisi kami: setiap hadis yang diriwayatkan yang mana pada sanadnya tidak terdapat perawi yang dituduh berdusta, dan hadis itu tidak syaz, serta diriwayatkan melalui jalan lain yang seumpamanya, maka ia di sisi kami adalah hadis hasan.”

Al-Hafiz Ibn Rajab al-Hanbali telah menjelaskan maksud al-Tirmizi dengan definisi itu, lalu beliau berkata: “Maka berdasarkan (definisi) ini, hadis yang diriwayatkan oleh perawi thiqah yang ‘adil, dan orang yang banyak kesilapannya, dan orang yang hadisnya dikuasai oleh al-wahm (kekeliruan), apabila tiada seorang pun daripada mereka yang dituduh (berdusta), kesemuanya adalah hasan, dengan syarat ia tidak syaz yang menyalahi hadis-hadis sahih, dan dengan syarat maknanya telah diriwayatkan melalui beberapa jalan yang berbeza.”

Jika para ahli hadis telah menetapkan satu lagi kategori bagi hadis hasan, iaitu hadis hasan li-ghayrihi, yang merupakan hadis da'if yang jalan-jalannya berbilang-bilang dan banyak sehingga dapat menampung kelemahan dan kedaifannya, maka sesungguhnya inilah yang dinamakan oleh al-Tirmizi rahimahullah sebagai hasan. Maka, dengan itu al-Tirmizi bersepakat dengan para ahli hadis dalam penamaan hasan, tetapi berbeza dengan mereka dalam membezakan antara kedua-dua jenisnya. Apabila beliau menggunakan perkataan hasan tanpa sifat atau qarinah (petunjuk) lain, maka maksudnya ialah hasan li-ghayrihi.

Adapun perkataan al-Tirmizi: Hasan gharib, maka al-Tirmizi telah menggunakannya bagi merujuk kepada hasan li-zatihi, seperti yang dikatakan oleh al-Biqa'i.

Adalah jelas daripada definisi al-Tirmizi bagi hadis hasan, dan pembatasannya, bahawa ia merupakan istilah khusus bagi beliau dalam Jami'-nya, yang berbeza daripada apa yang telah diistilahkan oleh ulama Mustalah al-Hadith dalam definisinya dari segi syarat-syarat, iaitu: bersambungnya sanad, tidak syaz, tidak mu'allal (mempunyai kecacatan tersembunyi), dan kurang sedikit dhabitnya.

Daripada itu, kita dapat simpulkan: bahawa perkataan sesetengah orang yang berkecimpung dalam bidang hadis: “Diriwayatkan oleh al-Tirmizi”, dan beliau berkata: “Ini adalah hadis hasan, dan ia adalah seperti yang dikatakannya”, menunjukkan dia tidak mengetahui maksud Imam al-Tirmizi daripada istilah ini. Atau dia berkata: “Bahkan ia da'if” sebagai tanda tidak bersetuju dengan penilaian hasan oleh al-Tirmizi, dan dia tidak sedar bahawa perkataan al-Tirmidhi itu merujuk kepada penilaian hasannya melalui jalan-jalan riwayatnya, kerana al-Tirmidhi telah berkata dalam definisinya: “dan diriwayatkan melalui jalan-jalan lain.”

Bagi melengkapkan faedah, disebutkan di sini ringkasan dapatan yang telah dicapai oleh al-Ustaz Abdul Rahman bin Saleh Muhyiddin dalam tesisnya ‘Hadis-hadis yang Dinilai Hasan oleh Abu Isa al-Tirmizi dan Beliau Bersendirian Meriwayatkannya Berbanding Para Penyusun Kutub al-Sittah’:

- Telah jelas baginya bahawa hukum Abu Isa ke atas hadis hasan ialah hadis da'if yang dikuatkan oleh riwayat lain, dan menjadi hasan li-ghayrihi. Ini adalah pada kebanyakan keadaan. Ia mungkin didapati pada apa yang dinamakan hasan li-zatihi, dan sahih li-ghayrihi, dan sedikit sahaja di dalamnya hadis da'if yang tidak mempunyai penguat, dan beliau tidak mendapati di dalamnya hadis mawdhu' (palsu).

- Telah jelas baginya bahawa perkataan al-Hafiz al-zahabi: “Sesungguhnya kebanyakan hadis hasan Abu Isa adalah da'if” tidak boleh diterima secara mutlak, kecuali jika beliau memaksudkan dengan da'if itu adalah yang kelemahannya ditampung dan dikuatkan oleh riwayat lain, maka itu berkemungkinan, tetapi tidak wajar menggunakannya secara mutlak tanpa batasan kerana ia boleh menimbulkan salah faham bahawa yang dimaksudkan adalah da'if yang ditolak, padahal tidak begitu, kerana kebanyakannya adalah hasan dari jenis hasan li-ghayrihi, dan syarat yang telah ditetapkan oleh Abu Isa telah pun dipenuhinya.

- Beliau mendapati melalui kajian ini bahawa hadis-hadis yang dinilai hasan oleh Abu Isa, dan beliau bersendirian meriwayatkannya, sedangkan ia da'if, dan beliau tidak menemui penguat baginya, bilangannya mencapai empat buah hadis berdasarkan penelitiannya.

- Beliau mendapati bahawa hadis-hadis yang dinilai hasan oleh Abu Isa, sedangkan ia adalah sahih li-zatihi atau li-ghayrihi, bilangannya mencapai lima buah hadis.

- Selain daripada itu, maka baki hadis-hadisnya adalah hasan, sepertimana yang telah beliau jelaskan pada tempatnya di dalam risalah tersebut.

2 - Hadis Gharib:

Gharib dari segi bahasa, ialah yang bersendirian, atau yang jauh daripada kaum kerabatnya. Di sisi para ahli hadis: ia adalah hadis yang diriwayatkan secara bersendirian oleh perawinya, sama ada dia bersendirian meriwayatkannya daripada seorang imam yang hadisnya dikumpulkan, atau daripada seorang perawi selain imam.

Al-Hafiz Ibn Hajar berkata dalam definisinya: “Ia adalah hadis yang diriwayatkan secara bersendirian oleh seorang sahaja pada mana-mana bahagian sanad yang berlaku padanya periwayatan secara bersendirian.”

Al-Tirmizi telah mendefinisikannya dalam kitab al-'Ilal di akhir kitabnya al-Jami', lalu beliau berkata: “Apa yang kami sebutkan dalam kitab ini: “hadis gharib”, maka sesungguhnya ahli hadis menganggap gharib sesuatu hadis itu kerana beberapa makna (sebab). Boleh jadi sesuatu hadis itu gharib kerana ia tidak diriwayatkan melainkan melalui satu jalan sahaja.”

Al-Hafiz Ibn Rajab berkata sambil menjelaskan maksud al-Tirmizi: “Maka berdasarkan apa yang disebutkan oleh al-Tirmizi: setiap hadis yang pada sanadnya terdapat (perawi) yang dituduh (berdusta) maka ia bukanlah hasan, dan selainnya adalah hasan dengan syarat ia tidak syaz. Dan yang zahir bahawa beliau memaksudkan dengan syaz itu apa yang dikatakan oleh al-Syafi'i, iaitu: bahawa para perawi thiqah meriwayatkan daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam (sesuatu) yang menyalahinya, dan dengan syarat diriwayatkan yang seumpamanya melalui jalan lain, yakni: diriwayatkan makna hadis tersebut melalui jalan-jalan lain daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dengan sanad yang berbeza itu.

Maka berdasarkan definisi ini, hadis yang diriwayatkan oleh (perawi) thiqah yang adil, dan orang yang banyak kesilapannya, dan orang yang hadisnya dikuasai oleh al-wahm (kekeliruan), apabila tiada seorang pun daripada mereka yang dituduh (berdusta), kesemuanya adalah hasan dengan syarat ia tidak syaz yang menyalahi hadis-hadis sahih, dan dengan syarat maknanya telah diriwayatkan melalui beberapa jalan yang berbeza.”

Istilah-istilah Gabungan di sisi al-Tirmizi:

Iaitu seperti perkataannya: “Ini adalah hadis hasan sahih”, “hasan sahih gharib”, “sahih hasan gharib”, maka dalam hal itu terdapat perbincangan yang panjang untuk disebut disebabkan perselisihan ulama yang meluas mengenainya dan penyebutan mereka tentang pandangan-pandangan yang disanggah oleh sebahagian mereka. Oleh itu, ia memerlukan satu kajian yang meluas dan khusus, dan itu hanya boleh dilakukan selepas kita mempunyai naskhah yang disemak dan dibandingkan dengan naskhah-naskhah asal, yang dapat menjelaskan kepada kita sifat yang betul yang diletakkan oleh al-Tirmizi bagi setiap hadis, tanpa tahrif (perubahan) atau keguguran, sepertimana yang berlaku pada semua cetakan.

3 - 'Qala Ashabuna' (Ulama-ulama kami berkata).

Penggunaan lafaz ini banyak di sisi al-Tirmizi dalam Jami'nya, dan yang dimaksudkan dengannya ialah para ahli fiqh mujtahid dari kalangan ahli hadis seperti Malik bin Anas, Muhammad bin Idris al-Syafi'i, Ahmad bin Hanbal, Ishaq bin Rahwayh, dan lain-lain.

4 - 'Qala Ahl al-Kufah' (Ahli Kufah berkata).

Al-Tirmizi banyak menggunakan ungkapan ini dalam Jami'nya dalam menjelaskan mazhab-mazhab, dan beliau menyebutkannya sebagai perbandingan dengan tiga imam: Malik, al-Syafi'i, dan Ahmad pada kebanyakan masa, lalu beliau berkata: “Ahli Kufah berkata” atau: “Sebahagian Ahli Kufah berkata” dan ungkapan-ungkapan seumpamanya. Maka sebahagian mereka menyangka bahawa maksudnya dengan ‘Ahli Kufah’ ialah Imam Abu Hanifah, dan bahawa beliau mengabaikan penyebutan namanya kerana ta'assub (sikap fanatik) menentangnya!

Akan tetapi, pandangan ini tidak benar, kerana penelitian terhadap penggunaan lafaz ini oleh al-Tirmizi menunjukkan bahawa beliau tidak mengkhususkannya kepada Abu Hanifah, bahkan beliau memaksudkan sesiapa sahaja dari kalangan ahli fiqh yang berada di sana seperti Waki', dan dua Sufyan (al-Thawri dan Ibn 'Uyaynah), seperti perkataannya dalam bab mengenai riwayat bahawa baginda memulakan (membasuh kepala) dengan bahagian belakang kepala (ketika berwujuk): “Sebahagian ahli Kufah telah berpegang kepada hadis ini, di antara mereka ialah Waki' bin al-Jarrah.”

Ini menunjukkan bahawa beliau memaksudkan dengan perkataannya ‘Ahli Kufah’ lebih umum daripada golongan Hanafiyyah. Jika tidak, nescaya tidak sahlah perkataannya selepas itu: “di antara mereka ialah Waki' bin al-Jarrah.” Itu adalah ungkapan yang lazim dalam kitab-kitab hadis khususnya, bahkan di kalangan Hanafiyyah sendiri. Al-'Aini dalam kitabnya, 'Umdah al-Qari Syarh Sahih al-Bukhari banyak menggunakan lafaz ini dengan memaksudkan apa yang dimaksudkan oleh al-Tirmizi, yakni: para imam yang berada di Kufah.

Kita tidak boleh memastikan bahawa tindakan al-Tirmizi meninggalkan penyebutan nama al-Imam al-A'zham (Abu Hanifah) dalam konteks menjelaskan mazhab-mazhab adalah kerana ta'assub, kerana mungkin sahaja mazhabnya tidak sampai kepadanya melalui cara yang beliau yakini.

Pengulangan Hadis di Sisi al-Tirmizi:

Dr. Nuruddin 'Itr berkata: “Al-Tirmizi telah mengelakkan pengulangan yang kita dapati dalam kitab-kitab hadis. Maka tidak berulang di sisinya melainkan sedikit sahaja hadis, pada sedikit tempat, sehingga pembaca tidak akan mengetahuinya melainkan selepas penelitian dan kajian.. Dan al-Tirmidhi tidak mengulangi hadis di banyak tempat, sepertimana yang dilakukan oleh al-Bukhari.. Dan sebanyak-banyaknya Abu Isa mengulanginya ialah dengan meriwayatkannya di tiga tempat, dan jarang sekali ia berulang di empat tempat. Sebagaimana beliau juga tidak beriltizam dan mengambil kira apa yang kita dapati di sisi al-Bukhari dari segi faedah-faedah pada matan hadis, atau sanadnya, kerana telah berulang di sisinya hadis-hadis dengan matan dan sanad yang sama.

Begitulah kita dapati al-Tirmizi sangat sedikit mengulangi hadis, dan bahawa dalam pengulangannya, beliau kadangkala mengambil kira perbezaan dengan (mengemukakan) faedah baharu pada matan hadis atau sanadnya, dan kadangkala beliau tidak mengambil kira perkara itu.”

Sejarah Cetakan dan Tahqiq Kitab Jami' al-Tirmizi

Kitab ini dicetak pertama kalinya dengan tahqiq (semakan dan penelitian) Syeikh Ahmad Muhammad Syakir, tetapi beliau tidak menyempurnakannya, dan Ustaz Muhammad Fuad Abdul Baqi menyambung kerjanya, dan sampai ke jilid ketiga, (tetapi) tidak menyiapkannya. Ia dicetak dengan tahqiq dan ulasan al-Ustaz Izzat Ubaid al-Da'as, di Dar Ibn Kathir di Damsyik pada tahun 1428 H - 2007 M dalam sepuluh jilid. Kemudian terbitlah banyak cetakan baginya, tetapi ia tidak mengandungi tahqiq yang teliti sepertimana yang selayaknya bagi kitab ini.

Rujukan:

Masadir al-Hadith Wa Maraji’uhu oleh Dr Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan