Soalan: Siapakah orang pertama yang memulakan sambutan Maulid Nabi? Apakah hukum adat-adat yang diamalkan oleh orang ramai dalam sambutan itu, seperti mengadakan majlis-majlis, menghidangkan manisan dan sebagainya?
Jawapan Syeikh Abdullah bin al-Siddiq al-Ghumari:
Al-Hafiz Jalaluddin al-Suyuti mempunyai sebuah fatwa yang
bernilai mengenai perkara ini, yang kami ringkaskan seperti berikut.
Beliau rahimahullah berkata:
Sesungguhnya asal amalan Maulid, iaitu perhimpunan orang
ramai, membaca apa yang mudah daripada al-Quran, dan meriwayatkan khabar-khabar
yang warid tentang permulaan kehidupan Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan apa yang berlaku pada hari
kelahirannya berupa perkara-perkara ajaib, kemudian dihidangkan untuk mereka
jamuan, untuk mereka makan lalu mereka bersurai tanpa sebarang tambahan ke atas
yang demikian itu, ia adalah merupakan bid'ah hasanah (bidaah yang baik)
yang pelakunya diberi ganjaran pahala, kerana di dalamnya terkandung
pengagungan kepada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam serta menzahirkan
kegembiraan dan kesukaan dengan kelahiran baginda yang mulia.
Orang pertama yang memulakan perbuatan itu ialah pemerintah Irbil
(Iraq) Raja al-Muzaffar Abu Sa'id Kukburi ibn Zainuddin Ali bin Sabuktakin,
salah seorang raja yang agung dan pembesar yang pemurah. Beliau mempunyai
peninggalan-peninggalan yang baik, dan beliaulah yang telah membina Masjid
al-Muzaffari di kaki bukit Qasiyun.
Ibn Kathir berkata dalam kitab Tarikhnya: “Beliau
mengadakan sambutan Maulid yang mulia pada bulan Rabiulawal dan menyambutnya
dengan sambutan yang hebat. Syeikh Abu al-Khattab ibn Dihyah telah mengarang
untuknya sebuah jilid (buku) mengenai Maulid Nabi yang dinamakannya: “At-Tanwir
fi Mawlid al-Basyir an-Nazir", lalu beliau memberinya ganjaran atas
usahanya itu dengan seribu dinar.
Tempoh pemerintahannya berpanjangan sehinggalah beliau wafat
ketika sedang mengepung tentera Frank di kota Akka pada tahun 630 Hijrah, dalam
keadaan terpuji sirah (perjalanan hidup) dan sirirah (batinnya).”
Sehinggalah beliau (Ibn Kathir) berkata: “Isterinya Rabi'ah
Khatun binti Ayyub, saudari kepada Raja al-Nasir Salahuddin, menceritakan
bahawa baju kemejanya diperbuat daripada kain kapas kasar yang tidak bernilai
lima dirham. Beliau (isterinya) berkata: Maka aku menegurnya tentang hal itu,
lalu beliau menjawab: Memakai baju berharga lima (dirham) dan bersedekah dengan
bakinya adalah lebih baik daripada aku memakai baju yang mahal dan membiarkan
orang fakir dan miskin."
Ibn Khallikan berkata dalam biografi al-Hafiz Abu al-Khattab
ibn Dihyah: “Beliau adalah antara ulama terkemuka dan orang-orang terhormat
yang masyhur. Beliau datang dari Maghrib lalu memasuki Syam dan Iraq, dan
singgah di Irbil pada tahun 604 Hijrah. Lalu beliau mendapati rajanya yang
agung, Muzaffaruddin bin Zainuddin, mengambil berat tentang Maulid, maka beliau
mengarang untuknya sebuah kitab: "At-Tanwir fi Mawlid al-Basyir an-Nazir"
dan membacakannya sendiri di hadapannya, lalu raja memberinya ganjaran seribu
dinar. “
Abu Abdullah ibn al-Hajj telah membicarakan dalam kitabnya al-Madkhal
mengenai amalan Maulid, dan beliau telah menghuraikannya dengan sangat teliti.
Kesimpulannya adalah pujian terhadap apa yang terkandung di dalamnya (Maulid)
berupa penzahiran syiar yang merupakan satu bentuk kesyukuran, dan celaan
terhadap apa yang terkandung di dalamnya berupa perkara-perkara haram dan
mungkar. Antaranya ialah kata-kata beliau:
“Sekalipun Nabi tidak menambahkan padanya (bulan Rabiulawal)
sebarang ibadah melebihi bulan-bulan lain, dan tidaklah yang demikian itu
melainkan kerana belas kasihan dan kelembutan baginda kepada umatnya, kerana
baginda pernah meninggalkan sesuatu amalan kerana bimbang ia akan diwajibkan ke
atas umatnya, sebagai satu rahmat daripada baginda kepada mereka.
Akan tetapi, baginda telah mengisyaratkan kepada kelebihan
bulan yang agung ini dengan sabdanya kepada penanya yang bertanya kepada
baginda tentang puasa hari Isnin: 'Itulah hari aku dilahirkan'. Maka, kemuliaan
hari ini terkandung di dalamnya kemuliaan bulan di mana baginda dilahirkan,
maka sewajarnya kita menghormatinya dengan sebesar-besar penghormatan dan
melebihkannya sebagaimana Allah telah melebihkan bulan-bulan yang mulia, dan
ini (bulanRabiulawal) adalah salah satu daripadanya, kerana sabda Baginda sallahu ‘alaihi wasallam: ‘Aku
adalah penghulu anak Adam dan bukanlah untuk berbangga. Adam dan sesiapa sahaja
selepasnya berada di bawah panji-panjiku.’
Kelebihan sesuatu masa dan tempat adalah dengan apa yang
Allah telah khususkan padanya berupa ibadah-ibadah yang dilakukan di dalamnya,
kerana telah diketahui bahawa tempat dan masa tidak menjadi mulia dengan
sendirinya, sebaliknya kemuliaan itu terhasil dengan makna-makna (peristiwa
penting) yang dikhususkan padanya. Maka lihatlah kepada apa yang Allah telah
khususkan pada bulan yang mulia ini dan hari Isnin. Tidakkah engkau lihat
bahawa puasa pada hari ini mempunyai kelebihan yang besar kerana baginda dilahirkan
padanya.
Maka, berdasarkan ini, sewajarnya apabila masuknya bulan
yang mulia ini, ia dimuliakan, diagungkan, dan dihormati dengan penghormatan
yang selayaknya, sebagai mengikut (perbuatan) baginda yang mengkhususkan
waktu-waktu yang mulia dengan menambahkan perbuatan baik dan memperbanyakkan
kebajikan di dalamnya.
Tidakkah engkau lihat kepada kata-kata Ibn Abbas: ‘Rasulullah
sallahu ‘alaihi wasallam
adalah orang yang paling pemurah dengan kebaikan, dan baginda menjadi paling
pemurah pada bulan Ramadan." Maka kita mencontohi (amalan) mengagungkan
waktu-waktu yang mulia daripada apa yang telah dicontohi oleh baginda menurut
kadar kemampuan kita.
Jika ada yang berkata: Baginda telah beriltizam (melakukan
amalan khusus) pada waktu-waktu yang mulia dengan amalan-amalan yang telah
diketahui, tetapi baginda tidak beriltizam pada bulan ini dengan amalan seperti
yang baginda lakukan pada bulan-bulan lain, maka jawapannya ialah, yang
demikian itu adalah kerana apa yang telah diketahui daripada kebiasaan baginda
yang mulia, iaitu baginda ingin meringankan (beban) umatnya, lebih-lebih lagi
dalam perkara yang berkaitan dengan diri baginda.
Tidakkah engkau lihat bahawa baginda ‘alayhis salatu wassalam
telah menjadikan Madinah sebagai tanah haram sepertimana Ibrahim telah menjadikan
Mekah sebagai tanah haram, dan meskipun begitu, baginda tidak mensyariatkan
balasan (denda) bagi perbuatan membunuh binatang buruannya atau menebang
pokoknya (Madinah), sebagai satu keringanan ke atas umatnya dan rahmat kepada
mereka. Maka baginda melihat kepada perkara yang datang dari pihaknya, dan
sekalipun ia suatu keutamaan pada zatnya, baginda akan meninggalkannya sebagai
keringanan bagi mereka.[1]
Maka, atas dasar ini, mengagungkan bulan yang mulia ini
hanyalah dengan menambahkan amalan-amalan yang suci di dalamnya, sedekah, dan
lain-lain amalan yang mendekatkan diri (kepada Allah). Maka sesiapa yang tidak
mampu berbuat demikian, maka sekurang-kurang keadaannya ialah agar dia menjauhi
apa yang diharamkan ke atasnya dan menahan diri, sebagai mengagungkan bulan
yang mulia ini, sekalipun perkara itu dituntut pada bulan-bulan lain, melainkan
pada bulan ini ia lebih dituntut untuk dihormati, sepertimana ia lebih ditekankan
pada bulan Ramadan dan pada bulan-bulan Haram.”
Syeikhul Islam al-Hafiz Ibn Hajar pernah ditanya tentang
amalan Maulid, maka beliau menjawab dengan apa yang nasnya seperti berikut:
“Asal amalan Maulid adalah bidaah yang tidak dinukilkan
daripada sesiapa pun dalam kalangan Salafus Soleh dari tiga kurun (generasi)
terawal (para Sahabat, Tabi'in, dan Tabi' al-Tabi'in). Akan tetapi, meskipun
begitu ia telah merangkumi kebaikan-kebaikan dan lawannya (yakni keburukan-keburukan).
Maka sesiapa yang berusaha dalam melaksanakannya untuk melakukan
kebaikan-kebaikan dan menjauhi lawannya, maka ia adalah bid'ah hasanah,
dan jika tidak, maka tidak.”
Al-Hafiz al-Suyuti berkata: “Telah jelas bagiku untuk
menyandarkannya kepada satu asas yang kukuh, iaitu apa yang telah sabit dalam Sahihain
(Sahih al-Bukhari dan Muslim) bahawa Nabi sallahu ‘alaihi wasallam tiba di Madinah lalu baginda
mendapati orang-orang Yahudi berpuasa pada hari 'Asyura. Maka baginda bertanya
kepada mereka, lalu mereka menjawab: 'Ia adalah hari di mana Allah
menenggelamkan Firaun dan menyelamatkan Musa, maka kami berpuasa padanya sebagai
tanda syukur kepada Allah Taala.'
Maka dapat diambil faedah daripadanya (tentang) perbuatan
bersyukur kepada Allah atas apa yang telah Dia kurniakan pada hari tertentu,
berupa pemberian nikmat-Nya atau penolakan bala-Nya, dan ia diulangi pada hari
yang sama pada setiap tahun.
Syukur kepada Allah terhasil dengan pelbagai jenis ibadah
seperti sujud, puasa, sedekah, dan bacaan (al-Quran). Nikmat manakah yang lebih
agung daripada nikmat dengan kemunculan Nabi ini, Nabi Rahmat, pada hari itu.”
Sumber:
Al-Hawi Fi Fatawa Abdullah al-Ghumari.
[1] Ada
amalan yang dari sudut baginda sendiri memang afdal dan sangat mulia (contohnya
baginda boleh tambah pensyariatan baru), tapi baginda pandang dari sudut
kesusahan umat, lalu baginda pilih untuk tidak tekankan atau tidak wajibkan,
sebagai bentuk rahmat dan meringankan umatnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan