Rabu, 20 April 2016

Hadis Palsu: Roh Berputar Mengelilingi Rumah Selama Sebulan

اذا مات المؤمن دارت روحه حول داره شهرا فتنظر الى ما خلفه من ماله كيف يقسم أو كيف تؤدى ديونه فإذا تم له شهر ردت الى حفرته فتدور بعد ذلك حتى يتم عليه حول فينظر من يدعوله ومن يحزن عليه فاذا تم الحول رفع روحه الى حيث يجتمع الارواح الى يوم القيامة.

“Ketika seorang mukmin meninggal dunia, rohnya berputar mengelilingi rumahnya selama 1 bulan, dia melihat harta yang ditinggalkannya, bagaimana pembahagiannnya dan pembayaran hutang-hutangnya.

Setelah genap 1 bulan dia kembali pada kuburnya dan berputar-putar selama 1 tahun, maka dilihatnya orang-orang yang mendoakannya dan orang-orang yang bersedih atas kematiannya.

Setelah genap satu tahun rohnya diangkat dan dikumpulkan dengan roh-roh yang lain sampai hari kiamat.”

Hadis ini saya temui disebutkan tanpa sanad dalam kitab Daqaiq al-Akhbar Fi Zikr al-Jannah Wa al-Nar yang dinisbahkan kepada Abdul Rahim bin Ahmad al-Qadhi (w. 427H).

Dalam kitab Durrah al-Nasihin karya al-Khubawi juga disebutkan hadis ini dengan sedikit berbeza lafaznya:

إذا مات المؤمن حام روحه حول داره شهرا، فینظر إلی من خلف من عياله كيف قسم ماله وكيف يؤدي ديونه، وإذا أتم شهرا رد إلى حفرته، فيحوم حول قبره سنة وينظر من يأتيه وبدعو له ومن يحزن عليه، فإذا أتم سنة رفع روحه إلى حيث يجتمع فيه الأرواح إلى يوم ينفخ في الصور.

“Apabila seorang mukmin meninggal dunia maka ruhnya berputar-putar di sekeliling rumahnya selama satu bulan, kemudian dia melihat kepada keluarganya yang ditinggalkan, bagaimana mereka membahagi hartanya dan bagaimana mereka membayar hutang-hutangnya.

Dan apabila satu bulan telah selesai maka dia kembali ke kuburannya dan berkeliling di sekitarnya selama setahun dan melihat kepada orang yang mengunjunginya, berdoa untuknya dan orang yang bersedih ke atasnya.

Apabila setahun sudah selesai maka ruhnya diangkat ke tempat berkumpulnya ruh-ruh sehingga hari ditiupnya sangkakala (hari Kiamat).”

Menurut Dr Ahmad Luthfi Fadhlullah dalam Nilai Hadis Dalam Durrat al-Nasihin (ms. 73), hadis ini dinukil oleh al-Khūbawī daripada kitab Bahjat al-Anwar. Beliau mengesan ianya disebutkan juga dalam kitab Daqa'iq al-Akhbar dan al-Durr al-Fakhirah riwayat daripada Abū Hurayrah secara mauquf sebagai perkataan beliau tanpa menyebutkan sanad ataupun perawinya. Secara zahirnya hadis ini adalah mauquf, tetapi ianya mempunyai dua kemungkinan, sama ada ianya mempunyai hukum marfu’ (berasal dari Rasulullah) atau ianya adalah israiliyyat. Menurut penulis hadis ini lebih mirip kepada isra'īliyyat.

Oleh itu tidak boleh disebarkan riwayat ini melainkan untuk dinyatakan kepalsuannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan