Jumaat, 7 Jun 2019

Istilah Ilmu Hadis 35: Gharib Nisbi atau Fard Nisbi (الغَرِيبُ النِسْبِيُّ أَوْ الفَرْدُ النِسْبِيُّ)

Hadis yang terdapat dalamnya sifat kebersendirian (tafarrud) dengan dinisbahkan kepada sudut tertentu, dan tidak kira apa jua sudut berkenaan.

Hadis ini juga dinamakan sebagai al-Gharib yang kebanyakan ulama lebih gemar menggunakan istilah ini.

Ibnu Hajar telah membahagikan al-Fard ini kepada empat bahagian dan perinciannya adalah seperti berikut:

Pertama: Tafarrud (bersendirian) daripada seorang kepada seorang.

Sebagai contoh:

Hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam Sahihnya, beliau berkata:

Telah menceritakan kepada kami Khallad bin Yahya, telah menceritakan kepada kami Abdul Wahin bin Aiman, daripada ayahnya, dia (ayahnya) berkata: Saya telah mendatangi Jabir, dan Jabir berkata:   

“Ketika berlakunya perang Khandak, sedang kami mengali parit, kami telah dibantutkan oleh sebiji batu yang besar dan keras. Para sahabat pergi berjumpa dengan Nabi sallahu ‘alaihi wasallam untuk mengadu mengenai perkara tersebut. Mereka berkata: Inilah batu yang menghalang kami dalam parit. Lalu baginda bersabda: Saya akan turut (untuk memecahkan batu itu.”

Dalam hadis ini, hanya Abdul Wahid sahaja yang meriwayatkannya daripada ayahnya daripada hadis Jabir bin Abdillah. Sedangkan terdapat juga riwayat lain yang diriwayatkan daripada selain hadis Jabir.

Kedua: Tafarrud (bersendirian) ahli sesebuah negeri seorang perawi.

Hadis yang diriwayatkan oleh ‘Abd Allah bin Buraidah daripada ayahnya, Buraidah, beliau berkata: Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam pernah bersabda:

“Kadi itu ada tiga. Dua orang pasti masuk neraka. Hanya seorang yang akan ke syurga. Adapun kadi yang berada di syurga itu adalah kerana dia telah melaksanakan hhukum yang benar dan dia masuk ke syurga.” 

[Hadis riwayat al-Bukhari]

Dalam sanad hadis ini kesemua perawinya adalah dari Khurasan. Al-Hakim berkata: “Perawi-perawinya semua adalah Marawizah (yakni orang-orang Marw di Khurasan).”

Ketiga: Tafarrud (bersendirian) seorang perawi daripada ahli sesebuah negeri.

Al-Hafiz Ibnu Hajar berkata:

“Jenis ini adalah bertentangan dengan jenis yang sebelumnya iaitu jenis kedua. Hadis jenis ini sangat sedikit. Gambarannya ialah seorang perawi bersendirian mengambil suatu hadis dari sekumpulan perawi sesebuah negeri yang hanya meriwayatkan hadis tersebut.”

Keempat: Tafarrud (bersendirian) ahli sesebuah negeri mengambil riwayat dari ahli sesebuah negeri yang lain.

Sebagai contoh:

Hadis yang diriwayatkan oleh al-Hakim daripada hadis al-Husain bin Dawud al-Balkhi, beliau berkata:

Telah menceritakan kepada kami al-Fudhail bin ‘Iyadh, telah menceritakan kepada kami Mansur, daripada Ibrahim, daripada ‘Abd Allah bin Mas’ud, beliau berkata: Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam pernah bersabda:

“Allah pernah berfirman kepada dunia: Wahai dunia, perhambakan dirimu kepada mereka yang menghambakan dirinya padaKu, dan jadikanlah mereka penat dan lelah sekiranya mereka menghamakan diri padamu.”

Al-Hakim berkata:

Hadis ini diriwayatkan oleh perawi-perawi Khurasan daripada perawi-perawi Mekah. Sesungguhnya al-Husain bin Dawud al-Balkhi dan al-Fudhail bin ‘Iyadh adalah perawi-perawi Mekah.”

[Kamus Istilah Hadis, Sayyid Abdul Majid al-Ghauri, hlm. 390]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan