Khamis, 27 Jun 2019

Istilah Ilmu Hadis 42: Hasan Li zatihi (حَسَنُ لِذَاتِهِ)

Hadis yang bersambung sanadnya, dinukilkan oleh perawi yang ’adil, namun kurang (sedikit daripada perawi yang sempurna hafalannya) dari sudut hafalannya, tidak syaz (ganjil, bertentangan) dan tiada ‘illah (kerosakan yang mencacatkan).

Beza antara sahih dan hasan

Apabila dibandingkan antara pengertian hasan dan pengertian sahih, kita dapati antaranya adalah persamaan yang besar. Di mana kedua-duanya adalah bersepakat dan sama pada keseluruhan pengertian kecuali pada syarat yang berkaitan dengan hafalan. Perawi bagi sahih adalah memiliki kekuatan hafalan yang sempurna, daripada kalangan ahli hifz dan penuh penelitian, manakala perawi hasan pula sudut hafalannya rendah sedikit daripada perawi sahih.

Contoh hadis hasan

Hadis yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi dengan katanya: Telah menceritakan kepada kami Qutaybah, telah menceritakan kepada kami Ja’far bin Sulaymanal-Ruba’i, daripada Abi ‘Imran al-Jawni, daripada Abu Bakr bin Abu Musa al-Asy’ari, berkata: Saya mendengar bapa saya berkata ketika sedang menghadapi musuh: Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya pintu-pintu syurga di bawah bayangan pedang-pedang."

Hadis ini disebutkan oleh al-Imam al-Tirmizi: "Hadis hasan gharib."

Kesemua empat perawi hadis ini adalah thiqah kecuali Ja’far bin Sulayman al-Ruba’i, dia ialah seorang yang baik hadisnya (gambaran yang rendah sedikit berbanding sifat thiqah), dengan sebab itu hadis ini telah turun darjatnya kepada martabat hadis hasan.

Hukum Hadis Hasan

Hadis hasan adalah مَقْبُولُ (diterima) oleh ulama fiqah keseluruhannya untuk dijadikan sebagi hujah dan beramal dengannya. Begitu juga pandangan kebanyakan muhaddithin. Ini ialah kerana kebenaran perawi itu telah diketahui dan penukilannya selamat dengan menggunakan sanad. Sifat kekurangan pada sudut hafalan (jika dibandingkan dengan perawi hadis sahih) tidaklah mengeluarkannya daripada memiliki kelayakan untuk menyampaikan apa yang didengarinya. Maksud hasan ini hanya menyatakan bahawa darjatnya rendah daripada hadis sahih tanpa menidakkan sudut hafalannya.

Sumber-sumber Hadis Hasan

Tiada ulama terdahulu yang mengkhususkan sebuah karya hanya untuk mengumpulkan hadis-hadis hasan, bahkan mereka mengumpulkan sekali bersamanya hadis-hadis sahih dan juga yang lebih rendah iaitu daif.

Antara sumber-sumber hadis hasan yang utama ialah: 

1 – Jami’ al-Tirmizi : Oleh al-Imam Abu ‘Isa Muhammad bin ‘Isa al-Tirmizi (w. 279 H).

2 – Al-Sunan atau lebih dikenali dengan Sunan Abu Daud : Oleh al-Imam Abu Daud Sulayman bin Asy’ath al-Sijistani (w. 273 H).

3 – Al-Mujtaba atau lebih dikenali dengan Sunan al-Nasa’i : Oleh al-Imam Abu ‘Abd al-Rahman Ahmad bin Syu’aib al-Nasa’i (w. 303 H).

4 – Sunan al-Mustafa atau lebih dikenali dengan Sunan Ibnu Majah : Oleh al-Imam Ibnu Majah, Muhammad bin Yazid al-Qazwini (w. 273 H).

5 – Al-Musnad  : Oleh al-Imam Ahmad bin Hanbal al-Syaibani (w. 241 H).

6 – Al-Musnad  : Oleh al-Imam Abu Ya’la al-Mausili, Ahmad bin ‘Ali bin al-Muthanna (w. 307 H). 

 [Kamus Istilah Hadis, Sayyid Abdul Majid al-Ghauri, hlm. 216, terbitan: Darul Syakir]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan