Khamis, 27 Jun 2019

Belajarlah Setiap Hari

- Ahmad bin al-Furat[1] tidak meninggalkan sehari pun melainkan beliau akan menghafal sesuatu (daripada ilmu) meskipun sedikit.

- Kata sebahagian ulama: "Aku menghadiri majlis seorang syeikh pada pagi hari Jumaat walaupun tidak ada pengajian (pada hari tersebut) supaya tidak hilang daripadaku kebiasaan menghadiri (majlis ilmu)."

[Al-Hath 'Ala Thalab al-'Ilm, Abu Hilal al-'Askari]
_________

(1) Ahmad bin al-Furat atau dikenali juga sebagai Abu Mas'ud al-Razi merupakan seorang muhaddith di Asbahan. Beliau dilahirkan selepas tahun 180 Hijrah. Beliau menuntut ilmu sejak dari kecil. Beliau dianggap sebagai hafiz hadis ketika masih muda belia. Beliau mengembara menuntut ilmu ke beberapa tempat seperti Iraq, Syam, Hijaz dan Yaman. Antara guru beliau yang terkenal ialah Abu Daud al-Thayalisi dan Abdul Razak al-San'ani manakala murid beliau yang terkenal ialah Abu Daud al-Sijistani. Diceritakan bahawa ketika beliau tiba di Asbahan tidak ada kitab catatan hadis bersamanya. Beliau lalu mengimlak 1000 buah hadis daripada hafalannya. Setelah itu barulah kitab beliau tiba. Lalu dibuat perbandingan hadis-hadis yang beliau sampaikan melalui ingatan dan hadis-hadis yang dicatat di dalam kitabnya. Didapati tidak ada yang berbeza kecuali hanya sedikit. Imam Ahmad bin Hanbal berkata: "Tidak ada di bawah naungan langit ini orang yang lebih hafal tentang hadis-hadis Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam lebih daripada Abu Mas'ud al-Razi."  Beliau meninggal dunia pada tahun 258 Hijrah.

[Siyar A'lam al-Nubala', al-Zahabi, jil. 12, hlm. 480, c: Muassasah al-Risalah]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan