
[Mukadimah
Pengarang]
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, pujian yang
setimpal dengan nikmat-nikmat-Nya dan memadai dengan tambahan kurnia-Nya.
Selawat dan salam ke atas junjungan kita, Muhammad, serta ke
atas keluarga dan para sahabatnya.
Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Menuntut ilmu itu adalah satu kewajipan ke atas setiap Muslim dan Muslimah.”[1]
Baginda sallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sesiapa
yang menempuh suatu jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan mempermudahkan
baginya jalan ke syurga.”[2]
Seterusnya, maka ini adalah beberapa permasalahan ringkas
yang kebanyakannya diambil daripada sebahagian kitab-kitab Hujjatul Islam
al-Ghazali. Sesiapa yang mengetahuinya dan mengamalkannya, kami berharap kepada
Allah agar dia tergolong dalam kalangan ahli ilmu, secara zahir dan batin. Dengan
bantuan Allahlah diharapkan taufik.
[Rukun-Rukun
Islam]
Rukun-rukun Islam ada lima: Penyaksian bahawa tiada Tuhan
melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu pesuruh Allah, mendirikan solat,
menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadan, dan menunaikan haji ke Baitullah
bagi sesiapa yang berkemampuan, beserta ikhlas dan tasdiq
(membenarkannya)[3].
Maka sesiapa yang tidak ikhlas, maka dia adalah seorang
munafik. Sesiapa yang tidak membenarkan dengan hatinya, maka dia adalah seorang
kafir.
[Asas-Asas Akidah]
Asas iman ialah: engkau beriktikad bahawa Allah Taala itu
Wujud, dan bahawasanya Allah Taala Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya, tiada yang
serupa dengan-Nya dan tiada yang menyerupai-Nya. Tiada sesuatu pun yang serupa
dengan-Nya, dan Dialah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.
Dia menciptakan langit dan bumi, dan menciptakan kematian
dan kehidupan, dan ketaatan dan kemaksiatan, dan kesihatan dan kesakitan, dan
seluruh alam semesta dan apa yang ada di dalamnya.
Dia menciptakan makhluk serta amalan-amalan mereka, dan
menentukan rezeki dan ajal mereka, tidak bertambah dan tidak berkurang.
Tidak berlaku sesuatu kejadian melainkan dengan Qada’,
Qadar, dan Iradah-Nya (kehendak-Nya).
Allah Taala Maha Hidup, Maha Mengetahui, Maha Berkehendak,
Maha Berkuasa, Maha Berkata-kata, Maha Mendengar, Maha Melihat.
Dia mengetahui pandangan mata yang khianat[4]
dan apa yang disembunyikan oleh hati. Dia mengetahui segala yang tersembunyi
dan yang lebih tersembunyi. Pencipta tiap-tiap sesuatu, dan Dialah Yang Maha
Esa, lagi Maha Perkasa.
Allah Taala mengutuskan junjungan kita, Muhammad, hamba dan
rasul-Nya kepada seluruh makhluk, untuk memberi hidayah kepada mereka, dan
untuk menyempurnakan kehidupan dunia dan akhirat mereka, serta menguatkannya
dengan mukjizat-mukjizat yang nyata.
Baginda sallahu ‘alaihi wasallam benar dalam semua
perkara yang dikhabarkannya daripada Allah Taala; seperti (kewujudan) titian
Sirat, timbangan Mizan, telaga Haudh, dan lain-lain perkara berkaitan akhirat
dan alam barzakh, serta soalan dua malaikat, dan azab serta nikmat kubur.
Al-Quran, dan semua kitab Allah yang diturunkan adalah benar.
Para malaikat adalah benar. Syurga adalah benar. Neraka adalah benar. Semua
yang dibawa oleh junjungan kita, Muhammad sallahu ‘alaihi wasallam
adalah benar.
[Fardhu-Fardhu
Wuduk]
Fardhu-fardhu wuduk ada enam:
Pertama: Niat.
Kedua: Membasuh muka. Batasannya: dari tempat tumbuh rambut
di kepala hingga ke penghujung kedua-dua tulang rahang dan dagu, pada bahagian
panjangnya, dan pada bahagian lebarnya: dari telinga ke telinga.
Ketiga: Membasuh kedua-dua tangan hingga ke siku.
Keempat: Menyapu sebahagian daripada kulit kepala atau
rambut yang berada dalam had (batas) kepala.
Kelima: Membasuh kedua-dua kaki berserta buku lali.
Keenam: Tertib mengikut urutan ini.
[Mandi Junub]
Jika seseorang itu berjunub disebabkan persetubuhan, atau
keluar mani sama ada ketika tidur atau selainnya, maka wajib ke atasnya mandi
seluruh badannya berserta niat mengangkat hadas junub.
[Pembatal-Pembatal
Wuduk]
Wuduk terbatal dengan sebab sesuatu yang keluar dari salah
satu dua jalan, qubul atau dubur, dalam apa jua bentuknya.
Wuduk terbatal dengan sebab hilang akal disebabkan tidur
atau selainnya, kecuali tidur orang yang tetap punggungnya di lantai.
Wuduk terbatal dengan sebab menyentuh qubul atau dubur
manusia, sama ada miliknya atau milik orang lain, dengan telapak tangan dan
perut jari-jemari, sama ada (yang disentuh itu) dewasa atau kanak-kanak,
walaupun anaknya sendiri dan walaupun mayat.
Wuduk terbatal dengan sebab bersentuhan kulit seorang lelaki
dan seorang perempuan yang dewasa lagi ajnabi (bukan mahram) tanpa sebarang
lapik, melainkan (sentuhan pada) kuku, rambut, atau gigi, maka ia tidak
membatalkan wuduk.
[Syarat-Syarat Sah
Solat]
Disyaratkan untuk sahnya solat: mengetahui masuknya waktu
dengan yakin, ijtihad, atau sangkaan yang kuat. Maka jika dia solat dalam
keadaan syak, maka solatnya tidak sah.
Disyaratkan: mengetahui arah kiblat.
Wajib menutup aurat dengan penutup yang suci lagi harus.[5]
Wajib menghilangkan najis daripada pakaian, badan, dan
tempat.
Wajib ke atas orang yang mampu untuk menunaikan solat fardhu
dalam keadaan berdiri.
[Fardhu-Fardhu
Solat]
Niat, dan Takbiratul Ihram berserta niat.
Membaca al-Fatihah dengan Basmalah, serta (menjaga) empat
belas tasydidnya, dan membezakan sebutan huruf Dhad daripada Zha',
dan di dalam al-Fatihah tiada huruf Zha'.
Kemudian rukuk, dan wajib untuk dia membongkok sekira-kira
kedua-dua telapak tangannya mencapai kedua-dua lututnya, dan tuma'ninah[6]
di dalamnya adalah wajib sehingga tenang anggota-anggotanya.
Kemudian i'tidal, dan tuma'ninah di dalamnya adalah wajib.
Kemudian sujud dua kali, dan duduk di antara dua sujud, dan
tuma'ninah adalah wajib pada kesemuanya.
Dia melakukan baki rakaat-rakaat yang lain sedemikian juga.
Tasyahud awal serta duduknya adalah sunat, manakala tasyahud
akhir serta duduk di dalamnya adalah fardhu.
Selawat ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam selepas
tasyahhud dan sebelum salam adalah fardhu.
Salam (untuk keluar) dari solat adalah fardhu, dan
sekurang-kurang salam ialah: Assalamualaikum.
Sekurang-kurang tasyahud yang wajib ialah:
اُلتَّحِيَّاتُ للهِ، سَلَاَمٌ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَِّيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، سَلَاَمٌ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِ اللهِ اُلصَّالِحِينَ، أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
“Segala penghormatan bagi Allah, sejahtera ke atasmu wahai Nabi serta rahmat Allah dan keberkatan-Nya, sejahtera ke atas kami dan ke atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu hamba-Nya dan pesuruh-Nya.”
Sekurang-kurang selawat ke atas Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam ialah:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
“Ya Allah, limpahkanlah rahmat ke atas Muhammad.”
Seeloknya melakukan kesemua sunat-sunatnya, dan ia sangatlah
banyak.
Seeloknya (hendaklah) disertai dengan ikhlas, iaitu: beramal
kerana Allah semata-mata.
Seeloknya (disertai) hudhur (hadir hati)و
iaitu: mengetahui apa yang diucapkan dan dilakukannya, dan khusyuk, iaitu:
tenangnya anggota badan, hadirnya hati, serta menghayati bacaan dan
memahaminya; kerana sesungguhnya Allah hanya menerima daripada solat itu
sekadar mana (tahap) hadirnya hati.
Haram riyak dalam solat dan selainnya[7],
iaitu: beramal kerana manusia.
[Pembatal-Pembatal
Solat]
Solat terbatal dengan sebab berkata-kata dengan sengaja
walaupun dengan dua huruf, dan (jika) kerana lupa, (terbatal) sekiranya banyak.
Membatalkan solat (dengan) perbuatan yang banyak, seperti
tiga langkah, makan, dan minum, dan terbukanya aurat jika tidak ditutup
serta-merta, dan jatuhnya najis jika tidak dibuang serta-merta tanpa
menanggungnya/mengangkatnya.[8]
Membatalkan solat (dengan perbuatan) mendahului imam dengan
dua rukun fi'li, dan begitu juga ketinggalan daripadanya dengan dua
rukun tersebut tanpa uzur.
Tidak sah solat di belakang seorang kafir, seorang
perempuan, dan seorang khunsa.
[Solat Jumaat dan
Berjemaah]
(Solat) Jumaat adalah fardhu ain ke atas setiap Muslim yang
lelaki, merdeka, bermukim, tanpa sebarang uzur syar'i, seperti sakit dan hujan.
Antara syarat-syarat (sah solat) Jumaat ialah: dua khutbah.
Rukun-rukun keduanya ialah: memuji Allah Taala, berselawat
ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam, berpesan agar bertakwa, membaca
satu ayat al-Quran yang memberi faham pada salah satu daripada dua khutbah itu,
dan berdoa untuk orang-orang mukmin pada khutbah yang kedua.
Wajib berkhutbah dalam keadaan berdiri, suci (daripada
hadas), dan menutup aurat.
Wajib duduk di antara kedua-dua khutbah itu (dengan kadar
tempoh) melebihi tuma'ninah solat.
Dan (wajib) muwalat (berturut-turut)[9].
Solat berjemaah, dan solat jenazah adalah fardhu kifayah.
[Solat-Solat Sunat]
(Solat) dua hari raya, dan (solat) dua gerhana, dan (solat)
Witir adalah sunat-sunat muakkad. Begitu juga solat-solat sunat Rawatib.
(Solat) Dhuha dan Tarawih adalah sunat-sunat yang mempunyai
kelebihan dan pahala yang besar.
[Puasa]
Adapun puasa, dan ia adalah rukun Islam yang ketiga, ia
adalah menahan diri (imsak) yang sudah maklum dan dengan cara yang
khusus[10].
Antaranya ialah: niat bagi setiap hari, dan menetapkannya
pada waktu malam. Serta menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan
puasa: iaitu makanan dan minuman, persetubuhan, mengeluarkan mani (istimna’)
dengan sentuhan lansung[11],
dan sengaja muntah.
Antara kesempurnaan puasa ialah: menahan anggota badan
daripada apa yang dibenci oleh Allah Taala, iaitu tujuh anggota badan yang akan
disebutkan nanti. Dalam hadis (disebutkan): “Lima perkara yang membatalkan
(pahala) puasa: berdusta, mengumpat, mengadu domba, sumpah palsu, dan memandang
dengan syahwat.”[12]
Antara kesempurnaan puasa ialah: berusaha untuk berbuka
dengan (makanan) yang halal, dan tidak makan secara berlebihan.
Seeloknya memperbanyakkan puasa, terutamanya pada hari-hari
yang mulia di sisi syarak. Dan Allah lebih mengetahui, dan dengan bantuan
Allahlah diharapkan taufik.
[Zakat]
Adapun zakat, dan ia adalah rukun Islam yang keempat: maka
wajib ke atas seorang Muslim: mengetahui jenis-jenis harta yang diwajibkan
zakat ke atasnya; iaitu: binatang ternakan, dua jenis mata wang (emas dan
perak), perniagaan, harta karun (rikaz)[13],
galian, dan al-mu’asyyarat iaitu: biji-bijian dan buah-buahan.
Maka tiada zakat pada (binatang ternakan) melainkan yang
digembalakan.
Disyaratkan: haul (cukup setahun) baginya, dan begitu juga
disyaratkan (haul) bagi mata wang dan perniagaan.
Disyaratkan nisab juga pada jenis-jenis (harta) ini.
Kadar wajib bagi dua mata wang dan perniagaan ialah: suku
daripada sepersepuluh (2.5%).
Kadar wajib bagi biji-bijian dan buah-buahan yang disirami
dengan mengeluarkan kos ialah: separuh sepersepuluh (5%), dan (yang disirami)
tanpa kos ialah: sepersepuluh (10%).
[Zakat Fitrah]
Zakat fitrah adalah wajib ke atas setiap Muslim apabila
(hartanya) melebihi keperluan makanan asasinya dan (makanan asasi) orang di
bawah tanggungannya pada hari raya dan malamnya.
(Kadarnya ialah) empat mud mengikut sukatan mud Nabi sallahu
‘alaihi wasallam.
Wajib niat pada kesemuanya.[14]
[Golongan Penerima
Zakat]
Tidak harus menyerahkan zakat dan fitrah melainkan kepada
seorang Muslim yang merdeka yang mempunyai sifat salah satu daripada lapan
golongan: seperti fakir, dan miskin, dan bukan daripada Bani Hasyim dan bukan
daripada Bani Muttalib dan bukan mawla (bekas hamba) bagi kedua-duanya.
Wajib meratakan (pemberian) kepada (semua asnaf) yang wujud
daripada kalangan mereka.
[Haji]
Adapun haji: maka ia adalah rukun Islam yang kelima, dan ia
adalah fardhu ke atas setiap Muslim yang mukalaf lagi merdeka, dan begitu juga
umrah, sekali seumur hidup.
Dengan syarat berkemampuan; iaitu: memiliki apa yang
diperlukannya dalam perjalanannya ke haji, pergi dan balik, dan nafkah bagi
orang yang wajib dinafkahinya sehinggalah dia kembali.
Amalan-amalan haji ada tiga jenis: rukun-rukun, wajib-wajib,
dan sunat-sunat.
[Rukun-Rukun Haji]
Rukun-rukunnya ada lima: ihram, iaitu: niat masuk ke dalam
(ibadah) haji atau umrah, dan disunatkan untuk mengucapkan bersamanya:
نَوَيْتُ الْحَجَّ أَوِ الْعُمْرَةَ وَأَحْرَمْتُ
بِهِ للهِ تَعَالَىُ
“Sahaja aku menunaikan haji atau umrah dan aku berihram
dengannya kerana Allah Taala.”
Tidak sah ihram haji melainkan pada bulan-bulannya; iaitu:
Syawal, Zulkaedah, dan sepuluh (hari pertama) Zulhijjah, dan penghujungnya
ialah: terbit fajar pada malam hari raya korban.
Baki rukun-rukun yang lain ialah: wuquf di Arafah, tawaf ifadah,
sa'i, dan bercukur atau bergunting.
[Rukun-Rukun Umrah]
Rukun-rukun umrah ialah rukun-rukun haji kecuali wuquf, ia
tidak termasuk daripadanya.
Diwajibkan untuk (sah) tawaf: menutup aurat, suci daripada
dua hadas dan daripada najis, dan hendaklah ia sebanyak tujuh pusingan di dalam
masjid, dan Baitullah berada di sebelah kirinya dalam keadaan dia berada di
luarnya (Baitullah)[15].
Wajib bahawa sa'i itu sebanyak tujuh kali, dilakukan selepas
tawaf, dan dimulakan di Safa dan diakhiri di Marwah.
[Wajib-Wajib Haji]
Wajib-wajib haji ialah berihram dari Miqat, bermalam di
Muzdalifah pada malam hari raya korban, bermalam di Mina pada malam-malam
Tasyrik, melontar, dan tawaf Wada'.
[Sunat-Sunat Haji]
Adapun sunat-sunatnya: maka ia adalah setiap perkara selain
daripada rukun-rukun dan wajib-wajib.
Maka sesiapa yang meninggalkan satu rukun, maka tidak sahlah
hajinya, dan dia tidak boleh bertahallul daripada ihramnya sehinggalah dia
melakukannya, dan ia tidak boleh diganti dengan dam atau selainnya.
Tiga daripada rukun-rukun itu tidak luput (waktunya) selagi
dia masih hidup; iaitu: Tawaf, sa'i, dan bercukur.
Sesiapa yang meninggalkan sesuatu daripada perkara-perkara
wajib, maka sahlah hajinya dan wajib ke atasnya membayar dam, dan dia berdosa
jika tiada uzur.
Sesiapa yang meninggalkan sesuatu daripada sunat-sunat, maka
tiada apa-apa (tanggungan) ke atasnya, tetapi luputlah daripadanya kelebihan
(fadhilat).
[Larangan-Larangan
Ihram]
Haram menutup kepala bagi lelaki dan muka bagi perempuan
yang sedang berihram, atau sebahagian daripadanya[16],
membuang kuku dan rambut, meminyakkan rambut kepala dan janggut, dan memakai
wangi-wangian pada seluruh badan.
Haram akad nikah, persetubuhan dan mukadimahnya, dan
membinasakan (membunuh) setiap binatang buruan darat yang liar lagi halal
dimakan.
Perempuan adalah seperti lelaki dalam (hal)
larangan-larangan (ini).
[Menjaga Hati
Daripada Maksiat]
Menjaga hati daripada maksiat adalah wajib ke atas setiap
Muslim, dan begitu juga menjaga tujuh anggota badan adalah fardhu ain ke atas
setiap Muslim.
Maka antara maksiat-maksiat hati ialah: syak terhadap Allah
Taala[17],
merasa aman daripada tipu daya (makar) Allah[18],
berputus asa daripada rahmat Allah Taala[19],
takabur terhadap hamba-hamba Allah Taala, riya' (menunjuk-nunjuk), 'ujub (kagum
dengan diri sendiri) dengan ketaatannya kepada Allah Taala, hasad, dan dendam
terhadap hamba-hamba Allah.
Makna hasad ialah: membenci nikmat yang ada pada seorang
Muslim dan merasa tidak senang dengannya.
Antaranya lagi: berterusan melakukan maksiat kepada Allah,
bakhil terhadap apa yang diwajibkan oleh Allah Taala[20],
bersangka buruk terhadap Allah dan terhadap makhluk Allah, dan memandang remeh
apa yang diagungkan oleh Allah, sama ada ketaatan atau maksiat[21],
atau al-Quran atau ilmu, atau syurga atau neraka.
Semua itu adalah daripada maksiat-maksiat dan
kejahatan-kejahatan yang membinasakan, bahkan sebahagian daripadanya termasuk
dalam perkara yang boleh membawa kepada kekufuran, dan kita memohon
perlindungan kepada Allah Taala daripada hal tersebut.
[Antara Ketaatan
Hati]
Antara ketaatan hati ialah: iman kepada Allah, yakin[22],
ikhlas, tawaduk, menginginkan kebaikan untuk kaum Muslimin, pemurah, bersangka
baik, dan mengagungkan syiar-syiar Allah.
Syukur atas nikmat-nikmat Allah, seperti Islam, ketaatan,
dan segala nikmat yang lain.
Sabar atas ujian, seperti penyakit-penyakit, cubaan-cubaan,
kematian orang-orang yang dikasihi, kehilangan harta, dan kezaliman manusia.
Sabar dalam melakukan ketaatan, dan sabar (menahan) daripada
melakukan maksiat.
Percaya pada rezeki daripada Allah.
Membenci dunia, dan memusuhi nafsu dan syaitan.
Mencintai Allah, Rasul-Nya, para sahabatnya, ahli baitnya,
para tabi'in, dan orang-orang soleh.
Reda terhadap (ketentuan) Allah, dan bertawakal kepada-Nya,
dan selain itu daripada kewajipan-kewajipan hati yang menyelamatkan.
[Maksiat Anggota
Badan]
Adapun maksiat-maksiat anggota badan:
Maka maksiat-maksiat perut: seperti memakan riba, dan
meminum setiap yang memabukkan, dan memakan harta anak yatim, dan setiap
makanan dan minuman yang diharamkan oleh Allah.
Sesungguhnya Allah dan Rasul-Nya telah melaknat pemakan riba
dan setiap orang yang membantunya untuk memakannya, dan melaknat peminum arak
dan setiap orang yang membantunya untuk meminumnya sehinggalah kepada
penjualnya.
[Maksiat Lidah]
Maksiat-maksiat lidah juga banyak: seperti mengumpat, iaitu:
engkau menyebut tentang saudaramu yang Muslim dengan perkara yang dibencinya
walaupun engkau benar.
Mengadu domba, dan berdusta, dan mencaci dan memaki, dan
melaknat, dan selainnya.
[Maksiat Mata]
Maksiat-maksiat mata: seperti memandang wanita-wanita
ajnabi, dan memandang aurat, dan memandang seorang Muslim dengan pandangan
menghina, dan mengintai ke dalam rumah orang lain tanpa keizinannya.
[Maksiat Telinga]
Maksiat-maksiat telinga: seperti mendengar umpatan, dan
selain itu daripada perkara-perkara yang diharamkan.
[Maksiat Tangan]
Maksiat-maksiat tangan: seperti mengurangkan sukatan dan
timbangan, dan khianat, dan mencuri, dan segala muamalat (interaksi) yang
diharamkan, seperti membunuh dan memukul tanpa hak (sebab yang dibenarkan
syarak).
[Maksiat Kaki]
Maksiat-maksiat kaki: berjalan untuk melakukan hasutan
terhadap seorang Muslim atau untuk membunuhnya, atau apa-apa yang
memudaratkannya tanpa hak, dan selain itu daripada setiap perkara yang haram
berjalan kepadanya.
[Maksiat Kemaluan]
Maksiat-maksiat kemaluan: seperti zina, dan liwat, dan beronani
dengan tangan, dan selainnya daripada maksiat-maksiat kemaluan.
[Maksiat Seluruh
Badan]
Maksiat dengan seluruh badan: seperti derhaka kepada kedua
ibu bapa, dan lari dari medan perang dan ia termasuk dosa-dosa besar, dan
selain daripada yang telah disebut; seperti memutuskan silaturahim, dan
menzalimi manusia.
Allah jualah yang memberi taufik dan pertolongan kepada apa yang dicintai dan diredai-Nya. Selawat serta salam ke atas junjungan kita Muhammad, serta keluarga dan sahabatnya.
Baca juga:
Al-Habib Ahmad bin Zain al-Habasyi: Pengarang al-Risalah al-Jami’ah
[1] Diriwayatkan
oleh Ibn Majah (224) daripada Sayyidina Anas bin Malik radiallahu ‘anhu,
dan di dalamnya tiada lafaz: “dan Muslimah.”
[2] Diriwayatkan
oleh Abu Daud (3641), dan al-Tirmizi (2646) daripada Sayyidina Abu al-Darda' radiallahu
‘anhu.
[3]
Iaitu hari menerima dan menganggap benar keseluruhan rukun-rukun Islam
tersebut.
[4] Kerlingan
mata dan mencuri-curi pandang terhadap apa yang tidak halal untuk dilihat dan pada
perkara yang tidak disukai oleh Allah.
[5] Tidak
disyaratkan untuk sahnya solat bahawa pakaian itu harus hukumnya, maka sah
solat dengan memakai pakaian yang haram seperti pakaian yang dirampas, tetapi
berserta dosa dan tiada pahala.
[6]
Berhenti sekejap sekadar tempoh menyebut Subahanallah.
[7]
Iaitu haram juga riyak dalam amalan yang lain selain solat.
[8]
Sekiranya dia menghilangkannya serta-merta tanpa menanggungnya, maka solat
tidak batal ketika itu, seperti jatuhnya najis kering ke atas pakaian orang
yang sedang solat, lalu dia mengibasnya serta-merta, atau jatuhnya najis basah
ke atas pakaiannya, lalu dia menolak pakaian itu dari bahagian yang suci
daripada pakaian itu sehingga ia jatuh tanpa mengangkatnya dengan tangan atau
memegang dan menariknya. Maka jika dia menghilangkannya dengan tangannya, atau
dengan sebatang kayu yang ada padanya, atau dia memegang pada bahagian pakaian
yang suci lalu menarik atau mengangkatnya, maka batallah solatnya.
[9]
Iaitu muwalat di antara rukun-rukun khutbah, muwalat di antara
kedua-dua khutbah, dan muwalat di antara khutbah dengan solat Jumaat.
[10]
Iaitu menahan diri daripada perkara yang membatalkan puasa, dari waktu terbit
matahari sehingga terbenam matahari, dengan niat yang khusus berserta syarat
dan rukunnya.
[11] Puasa
batal dengan perbuatan istimna’, dengan syarat air mani itu benar-benar
keluar, sama ada istimna' itu dengan tangannya, atau dengan tangan
isterinya, atau dengan selain keduanya, dan sama ada dilakukan dengan lapik
ataupun tidak.
Jika air mani keluar disebabkan sentuhan sesuatu yang
membatalkan wuduk apabila disentuh, seperti kulit isteri dan wanita ajnabi,
maka batallah puasa jika sentuhan itu tanpa sebarang lapik, sama ada sentuhan
itu dengan syahwat ataupun tanpa syahwat. Adapun jika sentuhan itu berlapik,
maka tidak batal puasa dengan keluarnya mani selepas itu.
Jika air mani keluar disebabkan sentuhan sesuatu yang
tidak membatalkan wuduk apabila disentuh, seperti mahram, maka tidak batal
puasa, melainkan jika sentuhan itu dengan syahwat dan tanpa lapik.
Adapun keluarnya mani disebabkan berfikir atau
memandang dengan syahwat, maka tidak batal puasa dengannya.
[12] Hadis
ini diriwayatkan oleh al-Dailami dalam al-Firdaus (no. 2979) daripada Sayyidina
Anas bin Malik. Hadis ini telah dihukumkan sebagai palsu oleh Abu Hatim, Ibnu
al-Jauzi, al-Nawawi, Zakariyya al-Ansari dan Ibnu Hajar al-Haitami.
[13]
Iaitu emas dan perak yang tertanam hasil tinggalan dari zaman sebelum diutuskan
Nabi Muhammad sallahu ‘alaihi wasallam.
[14] Iaitu:
binatang ternakan, dua jenis mata wang, barangan perniagaan, harta karun (rikaz),
galian, hasil tanaman dan buah-buahan, dan zakat fitrah.
[15] Iaitu:
di luar Kaabah, Syazarwan dan Hijr Ismail. Syazarwan ialah sebuah dinding
rendah di bahagian bawah Kaabah tempat dipasangnya Kiswah Kaabah, dan ia berada
di sebelah pintu. Manakala Hijr Ismail ialah sebuah dinding rendah berbentuk
separuh bulatan di antara dua Rukun Syami.
[16]
Iaitu menutup sebahagian kepala bagi lelaki dan sebahagian muka bagi perempuan
yang sedang berihram.
[17]
Iaitu syak kewujudan Allah dan sifat-sifatNya.
[18]
Iaitu seorang manusia itu tidak terfikir kemungkinan Allah akan mengazabnya.
[19]
Iaitu seorang manusia itu tidak terfikir kemungkinan Allah akan merahmati dan
mengampunkan dosa-dosanya.
[20]
Iaitu kedekut dalam menunaikan tanggungjawabnya berkaitan hartanya seperti
zakat.
[21]
Iaitu memandang rendah terhadap kewajipan yang diperintahkan oleh Allah supaya melaksanakannya
dan terhadap maksiat yang diharamkan Allah daripada melakukannya.
[22] Iaitu
kekuatan dan keteguhan iman terhadap Allah dan ia tidak digoncang dan digoyahkan
oleh keraguan dan sangkaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan