Selasa, 3 Mei 2016

Hadis Mursal

Hadis mursal adalah hadis yang disandarkan oleh tabi’e kepada nabi tanpa menyebutkan perantaraan (sahabat).

Tabi’e (التابعي) atau tabi’in (التابعين) adalah seseorang yang sempat bertemu dengan sahabat Rasulullah dan mati dalam keadaan Islam.

Termasuk dalam kategori tabi’in juga sesiapa yang hidup semasa dengan Nabi tetapi tidak pernah bertemu dengan Nabi seperti ‘Uwais al-Qarni dan Najashy. Sesiapa yang pernah berjumpa dengan nabi tetapi masuk Islam selepas kematian baginda dikira sebagai tabi’in.

Al-Mukhadramin (الْمُخَضْرَمِينَ) adalah seseorang yang sempat hidup pada zaman jahiliyyah, sezaman dengan Nabi, masuk Islam dan tidak pernah bertemu dengan Nabi. Al-Mukhadramin termasuk dalam kategori tabi’in dan menurut sebahagian ulama termasuk dalam kategori sahabat.

Contoh hadis mursal

عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ أَنَّهُ قَالَ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ نَاسًا مِنْ أَهْلِ الْبَادِيَةِ يَأْتُونَنَا بِلُحْمَانٍ وَلَا نَدْرِي هَلْ سَمَّوْا اللَّهَ عَلَيْهَا أَمْ لَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَمُّوا اللَّهَ عَلَيْهَا ثُمَّ كُلُوهَا


Imam Malik meriwayatkan daripada Hisyam bin ‘Urwah daripada ayahnya (‘Urwah bin al-Zubair), beliau berkata, seseorang bertanya kepada Rasulullah:

“Wahai Rasulullah, beberapa orang Arab dari pendalaman bawa kepada kami beberapa ketul daging dan kami tidak tahu adakah dibacakan nama Allah ke atasnya (ketika menyembelih) atau tidak.”

Rasulullah menjawab: “Bacalah nama Allah ke atasnya kemudian makanlah.”

‘Urwah bin Zubair adalah seorang tabi’e dan tidak pernah bertemu dengan Rasulullah. Beliau tidak menjelaskan dari siapa beliau dengar hadis ini. Dalam keadaan ini maka hadis ini mursal.

Hukum hadis mursal

Hukum hadis mursal pada asalnya adalah daif kerana hilang salah satu daripada syarat hadis yang diterima iaitu bersambung sanad dan tidak diketahui status perawi yang tidak disebutkan namanya itu kerana terdapat kemungkinan perawi tersebut adalah bukan sahabat.

Pandangan ulama tentang berhujah dengan hadis mursal

Para ulama daripada kalangan ahli hadis dan selain mereka berbeza pendapat tentang hukum hadis mursal dan berhujah dengannya kerana bentuk terputusnya sanad hadis mursal ini berbeza dengan terputusnya sanad jenis hadis-hadis yang lain. Ini kerana kebiasaannya perawi yang tidak dinamakan oleh tabi’in itu adalah daripada kalangan sahabat. Para sahabat kesemuanya adalah adil dan tidak memberi mudarat (terhadap status hadis) jika tidak disebutkan nama mereka.

Secara ringkas, terdapat tiga pendapat tentang hadis mursal:

1. Daif dan tertolak. Ini adalah pendapat jumhur ahli hadis dan ramai ulama daripada kalangan ahli usul dan ahli fiqh. 

Hujah mereka: ketidaktahuan hal perawi yang tidak disebutkan namanya dan terdapat kemungkinan perawi tersebut adalah bukan sahabat.

2. Sahih dan boleh berhujah dengannya. Ini adalah pendapat Abu Hanifah, Malik, pendapat yang masyhur daripada Ahmad bin Hanbal, dan sekumpulan ulama dengan syarat orang yang memursalkan hadis tersebut adalah thiqah dan dia tidak memursalkan hadis kecuali daripada perawi yang thiqah.

3. Diterima dengan syarat. Ini adalah pendapat al-Imam al-Syafi’e dan sebahagian ahli imu. Antara syaratnya:

1. Perawi yang memursalkan hadis tersebut adalah daripada kalangan kibar tabi’in (tabi’in besar) seperti Sa’id bin al-Musayyib.

2. Jika diminta kepada perawi yang memursalkan hadis tersebut untuk menamakan perawi yang tidak dinamakan itu dia akan menamakan perawi yang thiqah.

3. Diriwayatkan juga hadis tersebut dengan jalan yang lain yang bersambung sanadnya.

Dan syarat-syarat yang lain.

Rujukan:

1. Taisir Mustholah al-Hadis oleh Dr Mahmud al-Thahan.

2. Al-Madkhal Ila Dirasah ‘Ulum al-Hadis oleh Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.

3. Manhaj al-Naqd  Fi ‘Ulum al-Hadis oleh Dr Nuruddin ‘Itr.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan