Ahad, 29 Mei 2016

Hadis: Sesiapa yang memandang wajah orang alim...


مَنْ نَظَرَ نَظْرَةً إِلَى وَجْهِ عَالِمٍ فَفَرِحَ بِهِ خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ تِلْكَ النَّظْرَةِ وَالْفَرَحِ مَلَكًا يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِصَاحِبِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.

“Sesiapa yang memandang wajah orang alim dengan sekali pandangan dan bergembira dengannya, Allah akan menciptakan dengan pandangan dan kegembiraan tersebut malaikat yang akan beristighfar baginya sehingga hari kiamat.”

Sumber hadis

Diriwayatkan oleh Ibnu ‘Asakir dalam Tarikh Dimasq (49/366) daripada Abi Sa’id al-Khudri secara marfu’.

Status hadis

Berkata Ibnu ‘Arraq dalam Tanzih al-Syari’ah al-Marfu’ah (1/281):

“Tidak dijelaskan ‘illahnya (sebab kedaifan atau kepalsuan hadis). Ia (diriwayatkan) daripada jalan Ishak al-Dabari (إِسْحَاق الدَّبَرِيُّ)  daripada Abdul Razaq. Dan telah berlalu kalam padanya (yakni tentang Ishak dan Abdul Razaq) dan terdapat juga perawi-perawi yang majhul (yang tidak dikenali) (dalam sanadnya). Wallahu a’lam.”

Mungkin maksud Ibnu ‘Arraq menyebutkan ‘tidak dijelaskan ‘illahnya’ ditujukan kepada al-Sayuthi kerana beliau memuatkan hadis ini dalam kitab al-Ziyadat ‘ala al-Maudhu’at (1/195) tanpa menjelaskan ‘illahnya.

Sebelum itu, Ibnu ‘Arraq (1/276) menjelaskan tentang riwayat Ishak al-Dabari daripada Abdul Razaq:

“Dan baginya (Ishak) daripada Abdul Razaq (riwayat-riwayat) yang mungkar tetapi tidaklah sampai hadis-hadisnya layak disebutkan dalam kitab hadis-hadis palsu.”

Kesimpulan

Hadis ini sangat daif disebabkan riwayat-riwayat Ishak al-Dabari daripada Abdul Razaq bin Hammam al-San’ani yang mungkar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan