Sabtu, 28 Mei 2016

Hukum Menghidupkan Malam Raya

1 - Al-Imam al-Nawawi rahimahullah menyebutkan dalam kitab al-Majmu’ (5/42):

“Disunatkan menghidupkan dua malam hari raya dengan solat atau selainnya daripada bentuk ketaatan. Dan telah berhujah baginya para ulama kami dengan hadis Abi Umamah daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam:

 مَنْ أَحْيَا لَيْلَتَيْ الْعِيدِ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ

“Sesiapa yang menghidupkan dua malam hari raya, tidak akan mati hatinya pada hari matinya hati-hati (manusia).”

Dalam riwayat al-Syafi’e dan Ibnu Majah:

مَنْ قَامَ لَيْلَتَيْ الْعِيدَيْنِ مُحْتَسِبًا لِلَّهِ تَعَالَى لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ حِينَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ

“Sesiapa yang menghidupkan dua malam hari raya kerana Allah Ta’ala, tidak akan mati hatinya ketika matinya hati-hati (manusia).”

…dan sanad-sanadnya secara keseluruhan adalah daif.

2 - Malam hari raya juga termasuk antara waktu yang dimustajabkan doa sebagaimana kata Imam al-Syafi’e dalam al-Umm:

“Dan telah sampai kepada kami (khabar) bahawa dikatakan doa itu dimakbulkan pada lima malam:

1. Malam Jumaat.

2. Malam raya Aidil Adha.

3. Malam raya Aidil Fitri.

4. Malam pertama bulan Rejab.

5. Malam Nisfu Sya’ban.

 3 - Al-Imam al-Khatib al-Syirbini rahimahullah menjelaskan dalam Mughni al-Muhtaj (1/592):

“Disunatkan menghidupkan dua malam hari raya dengan solat atau selainnya berdasarkan khabar:

مَنْ أَحْيَا لَيْلَتَيْ الْعِيدِ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ

“Sesiapa yang menghidupkan dua malam hari raya, tidak akan mati hatinya pada hari matinya hati-hati (manusia).”

Diriwayatkan oleh al-Daraqutni secara mauquf. Berkata (al-Nawawi) dalam al-Majmu’: “Sanad-sanadnya daif.” Meskipun begitu, disunatkan menghidupkan (malam hari raya) kerana hadis daif diamalkan dalam fadhail al-a’mal...”

Kesimpulannya, disunatkan menghidupkan malam hari raya dengan apa jenis amal ibadat seperti solat sunat, zikir, tilawah al-Quran, tasbih, takbir, istighfar dan lain-lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan