Sabtu, 28 Mei 2016

Hadis: Seburuk-buruk kalian adalah yang tidak menikah

Soalan:

Assalamualaikum ustaz, nak tumpang tanya status hadis ini:

~Sabda NABI S.A.W :

"Seburuk-buruk kalian, adalah yang tidak menikah, dan sehina-hina mayat kalian, adalah yang tidak menikah"

(H.R  al-Bukhari)

Jawapan:
شِرَارُكُمْ عُزَّابُكُمْ، وَأَرَاذِلُ مَوْتَاكُمْ عُزَّابُكُمْ

Hadis ini tiada dalam Sahih al-Bukhari.

Hadis ini adalah sebahagian daripada hadis panjang yang diriwayatkan oleh Abdul Razaq al-San’ani dalam al-Musannaf dan Ahmad dalam al-Musnad daripada Abi Zarr marfu’.

Kata al-Haithami (مجمع الزوائد): “Dalam sanadnya terdapat perawi yang tidak dinamakan dan baki perawi-perawinya adalah thiqah.”

Diriwayatkan juga oleh Abu Ya’la dalam al-Musnad, al-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir dan Musnad al-Syamain, al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman dan lain-lain daripada ‘Athiyyah bin Busr al-Mazini secara marfu’.

Kata al-Haithami (مجمع الزوائد): “Dalam sanadnya terdapat Mu’awiyyah bin Yahya al-Shadafi dan dia adalah daif.”

Diriwayatkan juga oleh al-‘Uqaili dalam al-Dhu’afa’ al-Kabir dan al-Thabarani dalam Musnad al-Syamain melalui jalan ‘Athiyyah bin Busr daripada ‘Akkaf bin Wada’ah al-Hilali daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam, riwayat al-Thabarani menyebutkan ‘Athiyyah bin Qais dan bukannya ‘Athiyyah bin Busr.

Ibnu Hajar al-Asqalani (الإصابة) dan al-Sakhawi (المقاصد الحسنة) merumuskan bahawa keseluruhan jalan-jalan hadis tersebut tidak sunyi daripada kedaifan dan ithirab (اضطراب)  tetapi tidaklah sampai dihukumkan sehingga palsu.

Secara ringkas, hadis ini mengandungi ancaman terhadap orang yang tidak berkahwin tetapi tidaklah sampai berdosa bagi orang yang tidak berkahwin (yang mampu menjaga dirinya daripada maksiat). Disebabkan itu kita dapat lihat ramai para ulama dan orang soleh yang tidak pernah berkahwin seperti Bisr al-Hafi, al-Nawawi dan lain-lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan