Khamis, 17 Julai 2025

Adakah Imam al-Ghazali Jahil Ilmu Hadis?

Imam al-Ghazali ialah Hujjatul Islam, ahli fiqh umat ini, imam pada zamannya dan tokoh yang tiada tandingannya pada masanya.

Setiap ulama yang menulis biografinya telah memujinya dan kaum Muslimin telah bersepakat (ijmak) bahawa beliau ialah mujaddid (pembaharu) bagi kurun kelima Hijrah, sebagaimana yang dicatatkan oleh al-Nawawi, al-Zahabi, al-Safadi, al-Yafi'i, al-Subki, al-Suyuti, dan lain-lain. Sehinggakan al-Hafiz al-Suyuti berkata dalam nazamnya mengenai para mujaddid: “Dan yang kelima, al-Hibr (sarjana agung) ialah al-Ghazali. Dan pengiraannya (sebagai mujaddid) tiada pertikaian padanya.”

Sesiapa yang membaca biografinya akan mengetahui kedudukannya dan akan menyedari kebatilan sesetengah golongan pada masa kini yang tidak menghargai Hujjatul Islam, semoga Allah meredainya.

Adapun mengenai perkataan beliau yang memberitahu bahawa modalnya dalam ilmu Hadis adalah terhad (muzjah), maka sesungguhnya beliaulah, semoga Allah merahmatinya, yang telah menyatakannya dalam kitabnya, Qanun al-Ta’wil. Beliau telah berkata: “Modalku dalam ilmu Hadis adalah terhad”. Hal ini menunjukkan sifat insaf diri yang menakjubkan dan perkataan ini boleh dianggap sebagai satu pujian buat beliau dan bukan suatu celaan.

Para imam juga telah menukilkan ungkapan tersebut. Akan tetapi, kita ingin merenung kembali makna ungkapan itu, yang telah menyebabkan sesetengah pihak pada zaman kita bertindak melampaui batas terhadap Hujjatul Islam dan mencelanya hanya kerana perkataan yang telah diucapkannya tentang dirinya sendiri.

Hujjatul Islam al-Ghazali telah mengatakan ungkapan tersebut dan para ulama telah memperakuinya. Ia bukanlah satu tuduhan terhadapnya atau suatu celaan sebaliknya, modalnya dalam ilmu Hadis adalah terhad jika dibandingkan dengan para pakar terkemuka dalam bidang Hadis daripada kalangan ulama zamannya atau sebelumnya.

Modal beliau dalam ilmu Hadis adalah terhad jika dibandingkan dengan ilmu Imam Malik, al-Syafi'i, Ahmad, atau al-Bukhari dan yang setaraf dengan mereka atau jika dibandingkan dengan para ulama sezaman dengannya seperti al-Baghawi dan Abu Tahir al-Silafi serta yang seumpamanya. Ini tidaklah bermakna bahawa beliau jahil tentang ilmu tersebut atau mengambilnya secara buta tuli seperti yang disangka oleh sesetengah pihak.

Meskipun kita yakin bahawa kedudukan al-Ghazali dalam bidang Hadis adalah di bawah al-Baghawi, al-Silafi dan yang setaraf dengan mereka, namun mereka berdua tidaklah setanding dengan Abu Hamid al-Ghazali dalam bidang Fiqah, Usul dan Kalam. Beliau ialah Hujjah pada zamannya dalam bidang Fiqah Mazhab Syafi'i dengan kesepakatan para ulama dan hal itu bukanlah suatu kekurangan pada mereka berdua. Maka, perhatikanlah.

Maka, makna ungkapan tersebut bukanlah beliau tidak mengetahui apa-apa dalam ilmu Hadis seperti yang disalah sangka oleh sesetengah penuntut ilmu yang dangkal. Sebenarnya, al-Ghazali adalah seorang yang alim tentang Hadis dan dalil-dalilnya. Beliau mempunyai pengetahuan dan wawasan tentang para perawi dan matan, tahap penghukuman ke atas hadis dan seumpamanya.

Maka, sesiapa pada zaman kita ini yang mencela Hujjatul Islam kerana hal itu, ilmu salah seorang daripada mereka tentang Hadis dan ilmu-ilmunya tidaklah mencapai walau satu per seratus pun daripada apa yang telah dicapai oleh Hujjatul Islam al-Ghazali. Antara yang membuktikan hal ini adalah seperti yang berikut:

1 - Pengembaraan dan hadis-hadis yang didengarinya:

Hujjatul Islam al-Ghazali telah mengembara ke negeri Syam, Iraq, Makkah dan Mesir. Beliau juga menetap di Iskandariah dan negeri-negeri Islam yang lain untuk menuntut ilmu dan mendengar riwayat hadis. Beliau bermajlis dengan para fuqaha, muhaddithin dan lain-lain, sehinggakan telah dinyatakan dalam biografi Imam Abu Tahir al-Jurjani: “Beliau (al-Jurjani) biasa menerima pelajaran daripada Imam al-Haramain dan sibuk dengan penulisan Hadis, mendengar riwayat, dan membaca. Beliau bertuah dapat mendampingi Imam al-Ghazali dan keluar bersamanya ke Iraq, lalu memperoleh ilmu mazhab dan khilaf. Beliau juga menemaninya ke Hijaz dan Syam, serta mengembara bersamanya sepanjang tempoh al-Ghazali berada di negeri-negeri tersebut.”

Hujjatul Islam al-Ghazali telah mengembara untuk mendengar Hadis daripada Imam al-Hafiz Abu Nasr al-Isma'ili dan beliau mempunyai majlis-majlis imlak dalam bidang Hadis. Beliau telah mengembara ke Jurjan untuk mendengar daripada Abu Nasr al-Isma'ili dan mencatat karya al-Ta'liq daripadanya.

Al-Hafiz Ibnu 'Asakir menyebutkan bahawa Hujjatul Islam al-Ghazali telah mendengar Sahih al-Bukhari dan syarahnya daripada al-Hafiz al-Jawwal 'Umar bin 'Abd al-Karim bin Sa'dawiyah ketika beliau singgah di Tus. Lalu, al-Ghazali menempatkannya di rumahnya dan mendengar daripadanya al-Sahih dan syarahnya.

Al-Hafiz al-Zahabi berkata: “Abu Hamid al-Ghazali telah menyemak al-Sahihayn (dua kitab Sahih) daripadanya.”

Bahkan, beliau mendengar Sahih al-Bukhari daripada al-Syeikh al-Musnid Abu Sahl Muhammad bin 'Ubaidillah al-Hafsi al-Marwazi, perawi Sahih al-Bukhari, daripada Abu al-Haitham al-Kushmihani, murid al-Firabri.

Beliau juga mendengar Sunan Abi Dawud daripada al-Qadi Abu al-Fath al-Hakimi al-Tusi dan mendengar daripada Abu 'Abdillah Muhammad bin Ahmad al-Khawari, bersama kedua-dua anaknya, iaitu Syeikh 'Abd al-Jabbar dan Syeikh 'Abd al-Hamid, kitab al-Mawlid oleh Ibnu Abi 'Asim, melalui riwayat Abu Bakr Ahmad bin Mahmud bin al-Harith, daripada Abu al-Syeikh, daripadanya (Ibnu Abi 'Asim).”

Hujjatul Islam al-Ghazali juga menumpukan perhatian kepada Muwatta' Malik. Beliau telah mendengar al-Muwatta’ daripada Imam yang Agung, Musnid dari Maghrib, Abu al-Hasan 'Ali bin Ahmad bin Hunayn al-Kinani al-Qurtubi al-Maliki. Daripadanya, beliau mendengar al-Muwatta’ menurut riwayat Yahya bin Bukayr, melalui pendengarannya daripada al-Faqih Nasr.

Perkara ini dan lain-lainnya menunjukkan bahawa Imam al-Ghazali sememangnya mengambil berat tentang ilmu hadis dan mempunyai pengetahuan yang baik mengenainya dan beliau bukanlah seperti yang disangkakan oleh sesetengah golongan masa kini.

2 - Riwayat para pakar hadis (Huffaz) daripadanya:

Al-Hafiz Ibnu Kathir berkata dalam Tabaqat al-Syafi‘iyyin: “Dan antara apa yang aku perolehi daripada riwayat al-Ghazali, semoga Allah merahmatinya”.

Kemudian, al-Hafiz Ibn Kathir meriwayatkan daripada syeikhnya, al-Hafiz al-Mizzi, daripada Abu ‘Abdillah al-Maqdisi, daripada Abu al-Muzhaffar al-Sam‘ani, daripada al-Sayyid Abu al-Qasim al-Kufi, daripada Abu ‘Ali al-Farmazi, daripada Abu Hamid al-Ghazali, daripada Abu Bakr Muhammad bin al-Qattan, daripada Abu Sa‘id al-Jurjani, daripada Muhammad bin al-Hasan bin Qutaibah, daripada Muhammad bin Abi Muhammad bin Muhammad al-Laith al-‘Asqalani, daripada al-Mu‘tamir bin Sulaiman, daripada ayahnya, daripada Sulaiman bin Mihran, daripada Mahdi bin Wahb, daripada Ibn Mas‘ud, daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan bagindalah yang benar lagi dibenarkan...”

Kemudian, Ibnu Kathir berkata: “Beginilah yang tercatat dalam riwayat kami dan ia adalah sebuah hadis yang disepakati kesahihannya”.

Seumpamanya juga dilakukan oleh Imam al-Subki apabila beliau membuka satu bab dengan judul: “Dan antara riwayat daripada Hujjatul Islam, semoga Allah memberkati zamannya”.

3 - Al-Ghazali mensyaratkan bagi seorang mujtahid untuk mengetahui Sunnah:

Beliau berkata tentang syarat seorang mujtahid pada kadar paling minimum: “Bahawa dia mempunyai sebuah naskhah asal (kitab hadis) yang telah disemak bagi kesemua hadis yang berkaitan dengan hukum-hakam, seperti Sunan Abi Dawud dan Ma‘rifah al-Sunan oleh Ahmad al-Bayhaqi atau sebuah naskhah asal yang menumpukan kepada himpunan semua hadis berkaitan hukum. Cukuplah baginya untuk mengetahui kedudukan setiap bab agar dia dapat merujuknya ketika perlu untuk berfatwa dan jika dia mampu menghafaznya, maka itu adalah lebih baik dan lebih sempurna.”

Beliau juga pernah berkata: Kitab Abu Dawud sudah memadai untuk seorang mujtahid. Nasnya, seperti yang disebutkan oleh al-Hafiz al-Sakhawi, ialah: “(Kitab) yang telah ditegaskan oleh Hujjatul Islam al-Ghazali sebagai sudah mencukupi bagi seorang mujtahid dalam bidang hadis.”

Maka, al-Ghazali tidaklah jauh daripada al-Sahihayn, kitab-kitab Sunan dan Athar. Sebaliknya, beliau mempunyai riwayat-riwayat hadus yang didengar, riwayat-riwayat yang disampaikan, dan majlis-majlis pengajian hadisnya yang tersendiri. Beliau juga berpesan kepada para ahli fiqah agar mempunyai pengetahuan tentang Sunan Abi Dawud dan Ma‘rifah al-Sunan wa al-Athar oleh al-Baihaqi.

4 - Al-Ghazali tergolong dalam kalangan para Muhaddithin:

Beliau telah disenaraikan oleh al-Hafiz al-Zahabi dalam kitab al-Mu‘in fi Tabaqat al-Muhaddithin, iaitu sebuah kitab yang dikarang untuk menyenaraikan nama-nama tokoh agung pembawa riwayat-riwayat kenabian. Beliau berkata: “Syeikh para ulama Syafi'i di Khurasan, Abu Hamid Muhammad bin Muhammad al-Tusi al-Ghazali, pengarang pelbagai karya.”

Ibnu al-Najjar berkata tentangnya: “Imam para fuqaha secara mutlak, pendidik umat ini dengan kesepakatan, mujtahid zamannya dan tokoh terkemuka pada waktu dan masanya... dan beliau bangkit membela Sunnah serta menzahirkan agama”.

Setelah semua ini, al-Ghazali merasakan bahawa beliau belum memberikan perhatian yang sepenuhnya kepada Hadis, lalu menuduh dirinya memiliki modal yang sedikit dalam bidang itu. Maka, pada akhir usianya, beliau menumpukan sepenuh perhatian kepadanya dan sentiasa mendampinginya. Sehinggakan al-Hafiz al-Zahabi berkata: “Pengakhiran usianya ialah dengan menumpukan diri kepada menuntut hadis al-Mustafa sallahu ‘alaihi wasallam, bermajlis dengan ahlinya dan menelaah al-Sahihayn. Kalaulah beliau hidup lebih lama, nescaya beliau akan mengatasi semua orang dalam bidang ini dalam masa yang singkat.”

Tidak syak lagi bahawa ungkapan al-Zahabi ini menyingkapkan apa yang kita tegaskan, iaitu beliau sememangnya mempunyai pengetahuan yang baik, tetapi bukan seperti pakar khusus dalam ilmu hadis dari kalangan sezamannya, kerana kesibukannya dengan ilmu-ilmu akal. Namun, sekiranya beliau hidup lebih lama sedikit, nescaya beliau akan menguasainya dan mendahului yang lain.

Telah maklum bahawa ilmu Hadis tidak dapat dikuasai dalam beberapa hari, yang mana ini menunjukkan bahawa al-Ghazali pada dasarnya adalah seorang alim dalam hadis, kerana beliau mempunyai apa yang melayakkannya untuk mengatasi para imam zamannya jika beliau menumpukan perhatian kepada ilmu ini untuk tempoh yang singkat.

Al-Hafiz Ibnu ‘Asakir berkata: “Beliau mula mengarang karya-karya masyhur yang tiada tandingannya sebelum itu seperti Ihya’ ‘Ulum al-Din dan kitab-kitab ringkas seperti al-Arba‘in dan lain-lain, yang mana sesiapa yang menelitinya akan mengetahui kedalaman ilmu lelaki itu (al-Ghazali) dalam pelbagai cabang ilmu.”

Daripada ini, jelaslah bahawa golongan masa kini yang mencela Hujjatul Islam tidaklah ilmu salah seorang daripada mereka dalam bidang Hadis mencapai walau satu per seratus pun daripada ilmu beliau. Sesiapa yang menelaah kitab-kitabnya dan apa yang diriwayatkannya daripada hadis-hadis dan athar, akan mengetahui kedudukan tokoh ini dan sejauh mana pengetahuannya tentang hadis dan perkataan-perkataan para Salaf.

Adapun bantahan terhadapnya bahawa beliau meriwayatkan hadis sahih bersama yang daif dan adakalanya meriwayatkan hadis-hadis palsu, maka ini adalah suatu perkara yang terdapat dalam kitab-kitab ramai ahli ilmu dan hal itu bukanlah suatu celaan terhadap mereka mahupun terhadap ilmu mereka.

Rujukan:

Al-Kawasyif al-Jaliyyah Fi al-Radd 'Ala al-Wahabiyyah oleh Dr Ibrahim Sya'ban al-Mursyidi al-Azhari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan