a - Definisi ‘Adalah
Dari segi istilah ‘adalah ialah kelayakan untuk diterima
kesaksian dan periwayatannya daripada Nabi SAW.
Kriteriannya secara ringkas ialah: Suatu sifat yang
mendorong pemiliknya untuk bertakwa, menjauhi segala dosa dan apa-apa yang
mencemarkan maruah (muru'ah) di sisi manusia.
Syarat-syarat 'Adalah:
Disyaratkan padanya perkara-perkara berikut:
1 - Islam:
Berdasarkan firman Allah Ta'ala: “(Orang yang dijadikan saksi mesti) daripada kalangan saksi-saksi
yang kamu redai.” [Al-Baqarah:
282].
Orang bukan Islam sudah tentu bukan daripada golongan yang
diredai.
2 - Baligh:
Kerana ia merupakan asas untuk menanggung tanggungjawab,
melaksanakan kewajipan dan meninggalkan perkara-perkara yang dilarang.
3 - Berakal:
Kerana ia adalah suatu kemestian untuk mencapai sifat benar
dan ketepatan dalam pertuturan.
4 - Takwa:
Iaitu menjauhi dosa-dosa besar dan meninggalkan perbuatan
berterusan melakukan dosa-dosa kecil.
Adapun dosa-dosa besar, melakukannya adalah kefasikan secara
pasti. Demikian juga berterusan melakukan dosa-dosa kecil, kerana perbuatan
berterusan itu menjadikannya sebagai dosa besar – kita berlindung kepada Allah –
sepertimana kata para ulama: “Tiada dosa kecil jika dilakukan secara berterusan.”
Dalil disyaratkannya takwa adalah firman Allah Ta'ala: “Wahai orang-orang yang beriman! Jika
datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah
(kebenarannya) [Al-Hujurat: 6]
Firman Allah Ta'ala: “Dan
persaksikanlah dengan dua orang saksi yang adil di antara kamu.”[At-Talaq: 2]
Firman Allah Ta'ala: “Daripada
kalangan saksi-saksi yang kamu redai.” [Al-Baqarah:
282].
Ayat-ayat ini, sekalipun berkaitan dengan urusan harta dan
seumpamanya, maka sesungguhnya periwayatan hadis adalah agama. Sepertimana kata
Imam Ibnu Sirin: “Sesungguhnya ilmu ini adalah agama, maka hendaklah seseorang
itu melihat daripada siapa dia mengambil agamanya.”
Oleh itu, periwayatan hadis lebih utama daripada urusan
harta untuk disyaratkan dengan syarat-syarat ini.
5 - Bersifat dengan Muru'ah (maruah):
Meninggalkan apa yang mencemarkannya, iaitu setiap perkara
yang merendahkan martabat seseorang dalam pandangan masyarakat yang baik,
seperti: kencing di jalanan, banyak mengejek dan meremehkan orang lain.
Ini kerana sesiapa yang melakukan perbuatan sedemikian
adalah seorang yang tidak ambil peduli dan kita tidak merasa yakin bahawa dia
tidak akan memandang ringan dalam menyampaikan Hadis Nabi.
Sifat-sifat ini, apabila ada pada seorang perawi, maka
diketahui keadilannya dan dia adalah seorang yang benar. Ini kerana apabila
sifat-sifat ini terkumpul, ia akan mendorong pemiliknya untuk berkata benar dan
menjauhkannya daripada berdusta, disebabkan adanya pendorong-pendorong dari
sudut agama, sosial, dan psikologi, di samping kesedaran penuh terhadap
tindakannya dan kemampuan menanggung tanggungjawab.
Penetapan 'Adalah:
Ibnu al-Salah berkata: "Keadilan seorang perawi
ditetapkan adakalanya dengan penegasan para ulama yang menilai ('mu'addilin)
akan keadilannya dan adakalanya ditetapkan melalui kemasyhuran. Maka sesiapa
yang masyhur keadilannya di kalangan ahli hadis atau seumpamanya dan tersebar
pujian terhadapnya sebagai seorang yang dipercayai (thiqah) dan amanah, maka
cukuplah dengan itu tanpa memerlukan bukti yang menyatakan keadilannya secara
jelas. Inilah pendapat yang sahih dalam mazhab al-Syafi'i dan ia menjadi
pegangan dalam ilmu Usul Fiqh."
Di antara mereka yang masyhur keadilannya ialah:
1 - Sufyan bin Sa'id al-Thawri (wafat tahun 161 H).
2 - Abd al-Rahman bin 'Amr al-Awza'i (wafat tahun 157 H).
3 - Imam Muhammad bin Idris al-Syafi'i (wafat tahun 204 H).
4 - Imam Ahmad bin Hanbal al-Syaibani (wafat tahun 241 H).
5 - Laith bin Sa'd al-Misri (wafat tahun 175 H).
6 - Syu'bah bin al-Hajjaj (wafat tahun 160 H).
7 - 'Abdullah ibn al-Mubarak (wafat tahun 181 H).
8 - Waki' bin al-Jarrah (wafat tahun 197 H).
9 - Yahya bin Ma'in (wafat tahun 233 H).
10 - 'Ali bin al-Madini (wafat tahun 234 H).
Sesiapa yang setara dengan mereka dari segi kemasyhuran nama
dan keteguhan dalam urusan agama, maka tidak perlu dipersoalkan tentang
keadilan mereka. Hanyasanya yang dipersoalkan ialah keadilan orang yang tersembunyi
keadaanya.
Ahmad bin Hanbal pernah ditanya tentang Ishaq bin Rahuyah,
lalu beliau berkata: “Patutkah orang seperti Ishaq dipersoalkan?!”
Ibnu Ma'in ditanya tentang Abu 'Ubaid, lalu beliau berkata: “Patutkah
orang sepertiku ditanya tentang Abu 'Ubaid?! Abu 'Ubaidlah yang (sepatutnya)
bertanya tentang orang lain.”
Demikian juga, keadilan ditetapkan melalui periwayatan oleh
sesiapa yang beriltizam dengan kesahihan di dalam kitabnya, seperti
al-Syaikhain (al-Bukhari dan Muslim) dan selain mereka berdua.
Maka, sekiranya mereka adalah daripada kalangan perawi
al-Syaikhain, mereka dianggap adil sehinggalah terbukti pada salah seorang
daripada mereka terdapat kritikan (jarh), lalu akan diteliti keadaannya.
Cukuplah bagi seorang pengkaji untuk berkata: "Si Fulan
adalah daripada perawi al-Syaikhain, atau salah seorang daripada mereka
berdua" kerana umat telah menerima kedua-dua kitab mereka dengan penuh penerimaan.
Sekalipun mereka berselisih pendapat sama ada ia memberikan kepastian akan
kesahihan setiap hadis (di dalam kedua Sahih tersebut), namun sesungguhnya
sangkaan yang kuat (zhan) itu telah terhasil.
Kecacatan 'Adalah:
1 - Hadis Perawi yang Kafir:
Tidak diterima hadis perawi yang kafir, bahkan wajib dia
menjadi seorang Muslim ketika meriwayatkan hadis. Kerana sesungguhnya kekafiran
adalah penyebab terbesar permusuhan terhadap agama dan penganutnya.
2 - Riwayat Kanak-kanak atau Orang Gila:
Tidak diterima riwayat kanak-kanak dan orang gila kerana
kedua-duanya tidak dipertanggungjawabkan. Maka, boleh jadi kanak-kanak itu
sengaja berdusta atas sebab ini, atau memandang ringan (dalam periwayatan). Orang
gila lebih utama (untuk ditolak) kerana dia dari asalnya lagi telah kehilangan
syarat ketepatan (dhabit) dalam riwayat.
3 - Riwayat Orang Fasik:
Tidak diterima khabar orang fasik yang melakukan maksiat dan
keluar dari ketaatan kepada Allah Ta'ala, sekalipun tidak kelihatan padanya
sifat berdusta. Kecuali jika dia berhenti daripada dosanya, bertaubat dengan
taubat nasuha dan keadaannya berubah kepada keadaan takwa, maka sesungguhnya
khabarnya diterima dan keadilannya kembali. Ini berdasarkan firman Allah
Ta'ala: “Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal soleh,
maka kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang.” [Al-Furqan:
70].
Adapun sesiapa yang tidak melakukan dosa besar dan tidak
dikenali sebagai seorang yang berterusan atau memandang ringan terhadap
dosa-dosa kecil, maka sesungguhnya hadisnya diterima dan diampunkan baginya
apa-apa kesilapan kecil yang mungkin kelihatan daripadanya dan kekurangannya
dimaafkan kerana kelebihannya.
4 - Riwayat Orang yang Bertaubat daripada Berdusta:
Riwayat orang yang bertaubat daripada berdusta dalam hadis
adalah ditolak. Para ulama telah menetapkan bahawa khabar orang yang bertaubat
daripada berdusta secara sengaja dalam hadis Rasulullah SAW adalah tidak diterima.
5 - Riwayat Orang yang Melakukan Bid'ah (Mubtadi'):
Yang dimaksudkan dengan bid'ah di sisi ahli hadis ialah
bid'ah yang berkaitan dengan akidah, bukan bid'ah tambahan dalam bab-bab cabang
(fiqh).
Mubtadi' ialah sesiapa yang dianggap fasiq kerana
menyalahi akidah Sunnah.
Bid'ah terbahagi kepada dua bahagian:
- Bid'ah yang menyebabkan kekufuran.
- Bid'ah yang tidak menyebabkan kekufuran.
Adapun orang yang melakukan bid'ah yang dituduh dengan
bid'ah yang menyebabkan kekufuran, maka riwayatnya ditolak secara sepakat,
berbeza dengan pendapat orang yang menyelisihinya.
Manakala orang yang melakukan bid'ah yang tidak sampai ke
tahap keluar daripada agama dan melepaskan ikatan Islam, maka sebahagian ulama
berkata mengenainya: Riwayatnya diterima sekiranya dia bukan seorang yang
menyeru kepada bid'ahnya. Ini adalah pandangan ramai atau majoriti ulama.
Ibnu Hibban berkata: “Peyeru kepada bid'ah tidak boleh
dijadikan hujah di sisi imam-imam kami secara keseluruhannya. Aku tidak
mengetahui ada perbezaan pendapat di kalangan mereka mengenainya.”
6 - Riwayat orang yang mengambil upah atas meriwayatkan
hadis:
Telah menjadi amalan para Sahabat dan Tabi'in - semoga Allah
meredai mereka - untuk meriwayatkan hadis kepada orang ramai dengan
mengharapkan ganjaran daripada Allah, sehinggakan tersebar kata-kata mereka: “Ajarlah
secara percuma sebagaimana engkau diajar secara percuma.”
Kemudian, datanglah sebahagian perawi lalu mereka menyalahi
kebiasaan ini, dan mula mengambil bayaran daripada para pelajar mereka untuk
memperdengarkan hadis. Perbuatan ini telah menimbulkan rasa tidak senang di
kalangan ulama hadis dan para pakarnya. Mereka mengecamnya dan memberi amaran
agar tidak mendengar riwayat daripada mereka yang meniagakan periwayatan hadis,
kerana perbuatan mereka ini mencemarkan maruah dan kerana dibimbangi sikap
tamak terhadap bayaran akan mendorong seseorang daripada mereka untuk jatuh ke
dalam syubhah berdusta atau berdusta secara terang-terangan agar diminati (orang
ramai).
Akan tetapi, sebahagian para penghafal hadis yang dipercayai
(thiqah) telah didesak oleh kesempitan hidup mereka untuk mengambil
upah, kerana mereka menjadi tumpuan para penuntut ilmu, sehinggakan kesibukan
mereka dengan ilmu dan penyebarannya telah menghalang mereka daripada mencari
rezeki untuk keluarga mereka. Maka, para pakar hadis telah memaafkan mereka
atas perkara itu kerana diketahui akan sifat benar dan amanah mereka, seperti: Abu
Nu'aim al-Fadhl bin Dukain. Beliau adalah salah seorang guru Imam al-Bukhari
dan 'Ali bin 'Abd al-'Aziz al-Makki dan beliau adalah salah seorang guru
al-Nasa'i. Abu Nu'aim berkata: “Mereka mencelaku kerana mengambil upah,
sedangkan di rumahku ada tiga belas orang dan tiada sekeping roti pun di
rumahku!.”
Selain daripada segelintir golongan yang mengambil upah atas
penyampaian hadis, seluruh ahli hadis yang lain tetap berpegang pada amalan
menolak upah dan mereka telah menunjukkan teladan yang sangat mulia dalam hal
ini.
Sumber:
Al-Muyassar Fi 'Ilm al-Jarh Wa al-Ta'dil oleh Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.
Baca juga:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan