Soalan:
Bagaimana seorang Muslim menjawab syubhah mereka yang
mendakwa bahawa Islam telah menzalimi wanita dalam persoalan harta pusaka?
Jawapan Syeikh Dr Ali Juma’ah:
Sering kali kedengaran dakwaan sesetengah pihak: “Islam
telah menzalimi wanita kerana menetapkan bahagiannya dalam harta pusaka adalah
separuh daripada bahagian lelaki.”
Kita sebagai orang Islam beriman dengan prinsip-prinsip yang
kukuh mengenai sifat-sifat Allah Taala, yang menyebabkan syubhah sebegini tidak
akan terlintas di hati kita. Prinsip-prinsip ini adalah bahawa Allah Subhanahu
wa Ta'ala merupakan Hakim yang Maha Adil, keadilan-Nya mutlak dan tidak ada
dalam syariat-Nya sebarang kezaliman terhadap manusia atau mana-mana
makhluk-Nya.
Firman Allah Taala: “Dan Tuhanmu tidak menzalimi seorang pun
jua.” (Al-Kahf: 19)
Firman-Nya: “Dan
mereka tidak dianiaya sedikit pun.”
(Al-Isra’: 72)
Firman-Nya: “Dan
bahawasanya Allah tidak sekali-kali menzalimi hamba-hamba-Nya.” (Al-Hajj: 10)
Firman-Nya: “Dan
Allah sekali-kali tidak hendak menzalimi mereka.” (Al-‘Ankabut: 40)
Firman-Nya: “Sesungguhnya
Allah tidak akan menzalimi walaupun seberat zarah.” (Al-Nisa’: 41)
Firman-Nya: “Dan
mereka tidak akan dianiaya walau sedikit pun.” (Al-Nisa’: 124)
Firman-Nya Subhanahu wa Ta'ala: “Maka Allah sekali-kali tidak akan menzalimi mereka.” (Al-Taubah: 70)
Perbezaan pada bahagian-bahagian pusaka adalah asas kepada
persoalan harta pusaka dalam Fiqh Islam. Bahagian-bahagian ini tidak berbeza
mengikut jantina, sebaliknya ia berbeza berdasarkan tiga kriteria:
Pertama: Darjah kekerabatan antara waris dengan si
mati, sama ada lelaki atau perempuan. Semakin dekat pertaliannya, semakin besar
bahagian pusaka dan semakin jauh pertaliannya, semakin kecil bahagian pusaka,
tanpa mengambil kira jantina waris.
Contohnya, seorang anak perempuan mewarisi separuh harta
peninggalan ibunya (seorang perempuan), manakala bapanya mewarisi satu perempat
harta tersebut (seorang lelaki). Hal ini kerana anak perempuan itu lebih dekat
pertaliannya berbanding si suami, maka atas sebab inilah bahagian pusakanya
bertambah.
Kedua: Kedudukan generasi yang mewarisi. Generasi yang menempuh kehidupan dan bersedia untuk memikul tanggungjawabnya, kebiasaannya bahagian pusaka mereka lebih besar daripada bahagian generasi yang menuju penghujung kehidupan dan diringankan tanggungjawabnya, bahkan tanggungjawab mereka - kebiasaannya - terpikul oleh orang lain.
Hal ini adalah tanpa mengira kelakian atau keperempuanan
waris-waris tersebut. Maka, anak perempuan si mati mewarisi lebih banyak
daripada ibunya – dan kedua-duanya adalah wanita – dan anak perempuan si mati
juga mewarisi lebih banyak daripada bapanya, sebagai contoh, dalam keadaan dia
mempunyai saudara lelaki.
Ketiga: Beban Kewangan. Ini adalah satu-satunya
kriteria yang mewujudkan perbezaan antara lelaki dan perempuan, tetapi ia
adalah perbezaan yang tidak membawa kepada sebarang kezaliman terhadap wanita
atau mengurangkan keadilannya, bahkan mungkin sebaliknya yang benar.
Apabila para waris berada pada kedudukan yang sama dari
sudut dua faktor pertama (darjah kekerabatan dan kedudukan generasi) – seperti
anak-anak si mati, lelaki dan perempuan – maka perbezaan beban kewangan menjadi
sebab kepada perbezaan bahagian pusaka. Oleh sebab itu, al-Quran tidak
menyamaratakan perbezaan ini antara lelaki dan perempuan bagi semua waris,
sebaliknya mengehadkannya kepada keadaan yang khusus ini sahaja.
Hikmah di sebalik perbezaan dalam keadaan khusus ini adalah
bahawa waris lelaki dipertanggungjawabkan untuk menanggung nafkah seorang
wanita – iaitu isterinya – berserta anak-anak mereka. Manakala waris wanita
(saudara perempuan kepada waris lelaki itu), nafkahnya dan anak-anaknya adalah
menjadi tanggungjawab suaminya.
Maka, wanita tersebut – walaupun bahagian pusakanya lebih
sedikit berbanding saudara lelakinya yang mewarisi dua kali ganda – sebenarnya
lebih beruntung dan istimewa daripadanya dalam hal pusaka. Ini kerana harta
pusaka yang diterimanya – dengan pelepasan daripada tanggungjawab untuk
menafkahi sesiapa – adalah aset kewangan yang bersih dan simpanan khas
untuknya. Ia bertujuan untuk membantu mengimbangi fitrahnya sebagai wanita dan
menjamin kehidupannya daripada sebarang risiko dan ketidaktentuan. Inilah hikmah
Ilahi yang mungkin tidak difahami oleh ramai orang.
Antara bebanan kewangan seorang lelaki adalah seperti
berikut:
1. Lelaki mempunyai
bebanan kewangan pada permulaan kehidupan perkahwinannya dan ikatannya dengan
isteri, di mana dia perlu membayar mahar. Firman Allah Taala: “Dan berikanlah kepada
perempuan-perempuan itu maskahwin mereka sebagai pemberian yang wajib.” (Al-Nisa’:
4)
Mahar adalah satu kewajipan kewangan yang dibayar oleh
lelaki kepada wanita sebagai sebahagian daripada peraturan permulaan kehidupan
berumah tangga. Wanita pula mempunyai keistimewaan berbanding lelaki, di mana
lelaki tidak berhak menuntut mahar daripada wanita sekiranya wanita itu ingin
berkahwin dengannya.
2. Lelaki selepas
berkahwin perlu menafkahi isteri, walaupun si isteri memiliki harta yang lebih
banyak daripadanya. Lelaki tidak berhak menuntut isteri untuk menanggung
perbelanjaan dirinya sendiri, apatah lagi menuntut agar isteri menafkahinya;
kerana Islam telah memuliakannya dan memelihara hartanya, serta tidak
mewajibkan dia untuk membelanjakannya.
3. Lelaki juga
dipertanggungjawabkan ke atas kaum kerabat dan selainnya yang wajib
dinafkahinya, di mana dia memikul bebanan keluarga dan tanggungjawab sosial
yang dahulunya dipikul oleh si mati, kerana dia dianggap sebagai sebahagian
daripadanya, atau penyambungnya, atau waris asabahnya.
Sebab-sebab ini dan yang lain membuatkan kita melihat kepada
wang atau harta kekayaan dengan pandangan yang lebih objektif, iaitu bahawa
harta kekayaan, wang, atau pemilikan adalah konsep yang lebih luas daripada
konsep pendapatan. Pendapatan ialah wang yang diterima yang menambah kepada
kekayaan dan bukan kekayaan itu sendiri, di mana kekayaan melambangkan jumlah
baki daripada pendapatan dan perbelanjaan.
Dengan pertimbangan ini, kita dapati bahawa Islam memberikan
wanita separuh bahagian lelaki pada pendapatan yang diterima dan menjamin
haknya untuk menyimpan pendapatan ini tanpa berkurang melainkan untuk hak Allah
seperti zakat. Adapun lelaki, Allah memberikannya pendapatan yang lebih besar
dan menuntutnya untuk menafkahi isteri, anak-anak dan ibu bapanya jika mereka
telah tua, serta sesiapa sahaja yang wajib dinafkahinya daripada kalangan kaum
kerabat dan khadam. Apa yang wujud pada zaman kita ini seperti pelbagai sewa
dan bil; semua ini membuatkan kita yakin bahawa Allah telah melebihkan wanita
berbanding lelaki dari segi kekayaan kerana Dia menjamin pemeliharaan hartanya
dan tidak menuntutnya dengan sebarang bentuk perbelanjaan.
Oleh itu, apabila persoalan tanggungjawab kewangan tidak
lagi wujud, seperti mana halnya dalam urusan pewarisan bagi saudara-saudara
lelaki dan perempuan seibu, kita dapati bahawa Syarak yang Bijaksana telah
menyamakan antara bahagian lelaki dengan bahagian perempuan dalam kalangan
mereka dari segi pusaka. Firman Allah Taala: “Dan jika seorang lelaki atau perempuan yang diwarisi itu kalalah
(tidak mempunyai anak dan bapa), sedang dia mempunyai seorang saudara lelaki
(seibu) atau seorang saudara perempuan (seibu), maka bagi tiap-tiap seorang
daripada keduanya ialah seperenam. Tetapi jika mereka (saudara-saudara seibu
itu) lebih daripada seorang, maka mereka bersekutu pada (bahagian) yang
sepertiga itu.” (Al-Nisa’:12)
Maka, penyamaan di sini antara lelaki dan perempuan dalam
harta pusaka adalah kerana asas pewarisan mereka di sini ialah pertalian darah
dan mereka bukanlah asabah kepada si mati sehingga lelaki itu menjadi pemikul
tanggungjawab tanpa melibatkan wanita. Oleh itu, tiada sebarang tanggungjawab
atau bebanan yang terpikul di bahunya berdasarkan pertimbangan ini.
Melalui penelitian terhadap keadaan-keadaan dan persoalan-persoalan pusaka, tersingkap kepada sebahagian ulama dan pengkaji akan hakikat-hakikat yang mungkin memeranjatkan ramai orang; di mana terzahirnya perkara-perkara berikut:
Pertama: Terdapat hanya empat keadaan sahaja di mana wanita
mewarisi separuh bahagian lelaki.
Kedua: Dalam keadaan yang berganda-ganda jumlahnya daripada keadaan
tersebut, wanita mewarisi sama seperti lelaki.
Ketiga: Terdapat keadaan yang sangat banyak di mana wanita
mewarisi lebih banyak daripada lelaki.
Keempat: Terdapat keadaan di mana wanita mewarisi, sedangkan
waris lelaki yang setara dengannya tidak mewarisi.
Perincian bagi keadaan-keadaan tersebut adalah seperti
berikut:
Pertama: Keadaan-keadaan di mana wanita mewarisi separuh
bahagian lelaki:
1. Anak perempuan
bersama saudara-saudara lelakinya dan cucu perempuan bersama cucu lelaki.
2. Bapa dan ibu,
tanpa kehadiran anak-anak atau suami atau isteri.
3. Saudara perempuan
kandung bersama saudara-saudara lelakinya yang kandung.
4. Saudara perempuan
seayah bersama saudara-saudara lelakinya yang seayah.
Kedua: Keadaan-keadaan di mana wanita mewarisi sama
bahagian seperti lelaki:
1. Bapa dan ibu,
dalam keadaan wujudnya waris cabang (anak).
2. Saudara lelaki dan
saudara perempuan seibu.
3. Saudara-saudara
perempuan bersama dengan saudara-saudara lelaki dan perempuan seibu.
4. Anak perempuan
bersama bapa saudaranya atau waris asabah terdekat kepada bapa (dengan syarat
tiada penghalang).
5. Bapa bersama nenek
(sebelah ibu) dan anak lelaki kepada anak lelaki.
6. Suami, ibu, dua
orang saudara perempuan seibu dan seorang saudara lelaki kandung, berdasarkan
keputusan Saidina Umar RA, maka kedua-dua saudara perempuan seibu dan saudara
lelaki kandung itu berkongsi pada bahagian sepertiga.
7. Seorang lelaki
atau seorang wanita menjadi waris tunggal. Anak lelaki jika seorang diri akan
mewarisi keseluruhan harta secara ta'sib (waris yang ambil baki harta
selepas bahagian yang sudah ditetapkan telah diberikan kepada waris lain),
manakala anak perempuan akan mewarisi separuh secara fardh (bahagian
tetap yang disebut dalam al-Quran) dan bakinya secara radd (lebihan
harta yang tidak diambil oleh waris lain akan dikembalikan kepada waris yang
telah ambil bahagian tetap). Begitu juga, jika si mati hanya meninggalkan
seorang bapa, dia akan mewarisi keseluruhan harta secara ta'sib dan jika
hanya meninggalkan seorang ibu, dia akan mewarisi sepertiga secara fardh
dan bakinya secara radd kepadanya.
8. Suami bersama
saudara perempuan kandung. Maka dia (saudara perempuan) akan mendapat bahagian
yang sama sepertimana jika dia seorang lelaki. Maksudnya, jika si mati (wanita)
meninggalkan suami dan seorang saudara lelaki kandung, suami akan mengambil
separuh dan bakinya adalah untuk saudara lelaki itu secara ta'sib. Jika
si mati meninggalkan suami dan seorang saudara perempuan, suami akan mengambil
separuh dan saudara perempuan itu juga akan mengambil separuh.
9. Saudara perempuan
seibu bersama saudara lelaki kandung. Ini berlaku jika si mati (wanita)
meninggalkan suami, ibu, seorang saudara perempuan seibu dan seorang saudara
lelaki kandung, maka suami akan mengambil separuh, ibu seperenam, saudara
perempuan seibu seperenam dan bakinya untuk saudara lelaki kandung secara
`ta'sib`, iaitu seperenam.
10. Dzawil Arham (kaum kerabat jauh) dalam mazhab
Ahli Rahim, yang mana ia diamalkan dalam undang-undang Mesir dalam Perkara 31
Undang-Undang No. 77 tahun 1943. Ia menetapkan bahawa jika tiada waris ashabul
furud (waris yang telah ditetapkan bahagiannya secara khusus) atau asabah,
maka Dzawil Arham menjadi waris. Harta pusaka dibahagikan sesama mereka
secara sama rata, seperti jika si mati meninggalkan (cucu perempuan dari anak
perempuan, cucu lelaki dari anak perempuan, bapa saudara sebelah ibu, dan ibu
saudara sebelah ibu), maka kesemua mereka mewarisi bahagian yang sama.
11. Terdapat enam golongan yang tidak akan sekali-kali
terhalang daripada mewarisi secara hajb hirman (halangan sepenuhnya),
iaitu tiga daripada lelaki dan tiga daripada wanita. Daripada kalangan lelaki
ialah (suami, anak lelaki, dan bapa) dan daripada kalangan wanita ialah
(isteri, anak perempuan, dan ibu).
Ketiga: Keadaan-keadaan di mana wanita mewarisi lebih
banyak daripada lelaki:
1. Suami bersama anak
perempuannya yang tunggal.
2. Suami bersama dua
orang anak perempuannya.
3. Anak perempuan
bersama bapa-bapa saudaranya.
4. Jika seorang
wanita meninggal dunia meninggalkan enam puluh ekar, dan waris-warisnya ialah
(suami, bapa, ibu, dan dua orang anak perempuan), maka bahagian kedua-dua anak
perempuan itu ialah 32 ekar, yang bermakna bahagian setiap anak perempuan ialah
16 ekar. Sedangkan jika dia meninggalkan dua orang anak lelaki sebagai ganti
dua orang anak perempuan, setiap anak lelaki akan mewarisi 12.5 ekar kerana
bahagian kedua-dua anak perempuan ialah dua pertiga harta dan bahagian
kedua-dua anak lelaki ialah baki harta secara ta'sib selepas bahagian
waris ashabul furud.
5. Jika seorang
wanita meninggal dunia meninggalkan 48 ekar dan waris-warisnya (suami, dua
orang saudara perempuan kandung dan ibu), kedua-dua saudara perempuan itu
mewarisi dua pertiga harta yang bermakna bahagian setiap seorang saudara
perempuan ialah 12 ekar. Sedangkan jika dia meninggalkan dua orang saudara
lelaki sebagai ganti dua orang saudara perempuan, setiap saudara lelaki akan
mewarisi 8 ekar kerana mereka mewarisi baki harta secara ta'sib selepas
bahagian suami dan ibu.
6. Masalah yang sama
jika dia meninggalkan dua orang saudara perempuan seayah, di mana mereka
mewarisi lebih banyak daripada dua orang saudara lelaki seayah.
7. Jika seorang
wanita meninggal dunia dan meninggalkan (suami, bapa, ibu, dan seorang anak
perempuan) dan hartanya ialah 156 ekar, maka anak perempuan itu akan mewarisi
separuh harta iaitu bersamaan 72 ekar. Adapun jika dia meninggalkan seorang
anak lelaki sebagai ganti anak perempuan, dia akan mewarisi 65 ekar kerana dia
mewarisi baki secara ta'sib selepas bahagian-bahagian fardh
(suami, bapa dan ibu).
8. Jika seorang
wanita meninggal dunia dan meninggalkan (suami, ibu dan seorang saudara
perempuan kandung) dan hartanya ialah 48 ekar sebagai contoh, maka saudara
perempuan kandung itu akan mewarisi 18 ekar. Sedangkan jika dia meninggalkan
seorang saudara lelaki kandung sebagai ganti saudara perempuan itu, dia akan
mewarisi 8 ekar sahaja kerana dia akan mewarisi baki secara ta'sib
selepas bahagian suami dan ibu. Maka, dalam keadaan ini, saudara perempuan
kandung itu mewarisi lebih daripada dua kali ganda bahagian saudara lelaki
kandung.
9. Jika seorang
lelaki meninggalkan (isteri, ibu, dua orang saudara perempuan seibu, dan dua
orang saudara lelaki kandung) dan hartanya ialah 48 ekar, kedua-dua saudara
perempuan seibu – yang mana lebih jauh kekerabatannya – akan mewarisi 16 ekar,
maka bahagian setiap seorang ialah 8 ekar. Sedangkan kedua-dua saudara lelaki
kandung akan mewarisi 12 ekar, yang bermakna bahagian setiap seorang ialah 6
ekar.
10. Jika seorang wanita meninggalkan (suami, seorang saudara
perempuan seibu, dan dua orang saudara lelaki kandung) dan hartanya ialah 120
ekar, saudara perempuan seibu itu akan mewarisi sepertiga harta, yang bersamaan
dengan 40 ekar, manakala kedua-dua saudara lelaki kandung akan mewarisi 20
ekar. Ini bermakna saudara perempuan seibu, yang lebih jauh kekerabatannya,
mendapat empat kali ganda bahagian saudara lelaki kandung.
11. Ibu dalam keadaan ketiadaan waris cabang (anak)dan
kehadiran suami, menurut mazhab Ibnu Abbas RA. Jika seorang wanita meninggal
dunia dan meninggalkan (bapa, ibu, dan suami), maka suami mendapat separuh, ibu
mendapat sepertiga, dan bakinya untuk bapa, iaitu seperenam, yang bersamaan
separuh daripada bahagian isterinya (iaitu si ibu).
12. Jika seorang wanita meninggalkan (suami, ibu, seorang
saudara perempuan seibu, dan dua orang saudara lelaki kandung) dan hartanya
ialah 60 ekar, maka saudara perempuan seibu itu akan mewarisi 10 ekar,
sedangkan setiap saudara lelaki akan mewarisi 5 ekar. Ini bermakna bahagian
saudara perempuan seibu adalah dua kali ganda bahagian saudara lelaki kandung,
sedangkan dia lebih jauh kekerabatannya.
13. Jika seorang lelaki meninggalkan (isteri, bapa, ibu,
seorang anak perempuan, dan seorang cucu perempuan dari anak lelaki), dan
hartanya ialah 576 ekar, maka bahagian cucu perempuan dari anak lelaki itu
ialah 96 ekar. Sedangkan jika dia meninggalkan seorang cucu lelaki dari anak
lelaki, bahagiannya hanyalah 27 ekar.
14. Jika si mati meninggalkan (ibu, nenek sebelah ibu, dan
nenek sebelah bapa) dan hartanya ialah 60 ekar sebagai contoh, maka ibu akan
mewarisi seperenam secara fardh dan bakinya secara radd. Adapun
jika si mati meninggalkan seorang bapa sebagai ganti ibu, bermaksud dia
meninggalkan (bapa, nenek sebelah ibu, dan nenek sebelah bapa), maka nenek
sebelah ibu akan mewarisi dan tidak akan terhalang daripada mendapat seperenam,
iaitu 10 ekar dan bakinya untuk bapa, iaitu 50 ekar. Ini bermakna si ibu (dalam
kes pertama) mewarisi keseluruhan harta sebanyak 60 ekar, sedangkan si bapa
jika berada di tempatnya akan mewarisi 50 ekar sahaja.
Keempat: Keadaan-keadaan di mana wanita mewarisi sedangkan
waris lelaki yang setara dengannya tidak mewarisi:
1. Jika seorang
wanita meninggal dunia dan meninggalkan (suami, bapa, ibu, seorang anak
perempuan dan seorang cucu perempuan dari anak lelaki) dan meninggalkan harta
sebanyak 195 ekar sebagai contoh, maka cucu perempuan dari anak lelaki itu akan
mewarisi seperenam, iaitu 26 ekar. Sedangkan jika wanita itu meninggalkan
seorang cucu lelaki dari anak lelaki sebagai ganti cucu perempuan dari anak lelaki,
bahagiannya adalah sifar kerana dia sepatutnya mengambil baki secara ta'sib dan
tiada baki yang tinggal. Pembahagian ini berbeza dengan undang-undang wasiat
wajibah yang diguna pakai oleh Undang-undang Mesir No. 71 tahun 1946, yang mana
ia menyalahi mazhab-mazhab yang ada. Kita di sini berbicara mengenai
mazhab-mazhab yang muktabar dan bagaimana ia memberikan bahagian kepada wanita,
tetapi tidak memberikan kepada waris lelaki yang setara dengannya.
2. Jika seorang
wanita meninggalkan (suami, seorang saudara perempuan kandung dan seorang
saudara perempuan seayah) dan hartanya ialah 84 ekar sebagai contoh, maka
saudara perempuan seayah itu akan mewarisi seperenam, iaitu bersamaan 12 ekar.
Sedangkan jika terdapat seorang saudara lelaki seayah sebagai ganti saudara
perempuan itu, dia tidak akan mewarisi kerana separuh untuk suami, separuh
untuk saudara perempuan kandung, dan bakinya untuk saudara lelaki seayah, dan
tiada baki yang tinggal.
3. Pusaka nenek:
Sering kali nenek mewarisi sedangkan datuk yang setara dengannya tidak
mewarisi. Dengan meneliti kaedah pusaka datuk dan nenek, kita dapati seperti
berikut: Datuk yang sahih (iaitu yang boleh mewarisi) ialah datuk yang dalam
nasabnya kepada si mati tidak diselangi oleh seorang wanita, seperti bapa
kepada bapa atau bapa kepada bapa kepada bapa dan seterusnya ke atas. Adapun
bapa kepada ibu atau bapa kepada ibu kepada ibu, dia adalah datuk yang fasid
(iaitu tidak boleh mewarisi), walaupun terdapat perbezaan istilah dalam
kalangan fuqaha. Adapun nenek yang sahih ialah nenek yang dalam nasabnya kepada
si mati tidak diselangi oleh datuk yang tidak sahih, atau setiap nenek yang
dalam nasabnya kepada si mati tidak diselangi oleh seorang bapa di antara dua
orang ibu. Berdasarkan ini, ibu kepada bapa kepada ibu adalah nenek yang fasid,
tetapi ibu kepada ibu, dan ibu kepada ibu kepada bapa adalah nenek-nenek yang
sahih dan boleh mewarisi.
4. Jika seseorang
meninggal dunia dan meninggalkan (bapa kepada ibu, dan ibu kepada ibu), dalam
keadaan ini, ibu kepada ibu (nenek sebelah ibu) akan mewarisi keseluruhan
harta, di mana dia mengambil seperenam secara fardh dan bakinya secara radd,
manakala bapa kepada ibu (datuk sebelah ibu) tidak mendapat apa-apa kerana dia
adalah datuk yang tidak boleh mewarisi.
5. Begitu juga, jika
seseorang meninggal dunia dan meninggalkan (bapa kepada ibu kepada ibu, dan ibu
kepada ibu kepada ibu), ibu kepada ibu kepada ibu (moyang perempuan) akan
mengambil keseluruhan harta, di mana dia mengambil seperenam secara fardh
dan bakinya secara radd kepadanya dan tiada apa-apa untuk bapa kepada
ibu kepada ibu; kerana dia adalah datuk yang tidak boleh mewarisi.
[Kesimpulan]
Maka, terdapat lebih daripada tiga puluh keadaan di mana
wanita mendapat bahagian yang sama seperti lelaki, atau lebih banyak
daripadanya, atau dia mewarisi sedangkan waris lelaki yang setara dengannya
tidak mewarisi, berbanding dengan hanya empat keadaan khusus di mana wanita
mewarisi separuh bahagian lelaki.
Itulah hasil penelitian terhadap keadaan-keadaan dan
persoalan-persoalan pusaka dalam ilmu Faraid. Maka, saya berpendapat bahawa
syubhah ini telah pun hilang selepas penjelasan-penjelasan ini bagi setiap
orang yang insaf dan jujur dengan dirinya sendiri. Kita memohon kepada Allah
akan pertolongan dan pemeliharaan-Nya. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian
alam.
Sumber:
Al-Bayan Li Ma Yashghal al-Azhan oleh Syeikh Dr Ali Juma’ah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan