Dari segi bahasa: Bukti (al-Burhan).
Dari segi istilah: Salah satu gelaran ahli hadis.
Mereka (ahli hadis) berkata: (Ia diberikan kepada) sesiapa
yang ilmunya meliputi 300 (ribu) hadis. Ada juga yang mengatakan: Dia lebih kuat
daripada perawi thiqah (dipercayai).
Kata-kata Abu Daud al-Sijistani menunjukkan demikian kerana
al-Ajuri bertanya kepadanya tentang Sulaiman ibnu Bint Syurahbil: “Adakah
dia hujjah?” Beliau menjawab: “Hujjah itu adalah Ahmad bin Hanbal.”
Begitu juga kata Uthman bin Abi Syaibah tentang Ahmad bin
Abdullah bin Yunus: “Thiqah dan bukan hujjah.”
Ibn Ma'in berkata tentang Muhammad bin Ishaq: “Thiqah dan
bukan hujjah,” dan tentang Abu Khalid al-Ahmar: “Saduq (jujur) dan bukan
hujjah.”
Mungkin kerana sebab inilah Al-Khatib mendahulukannya dengan
berkata: "Ungkapan (ta’dil/pujian kepada perawi) tertinggi ialah
apabila dikatakan: Hujjah atau Thiqah."
Nota:
Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah menyebut dalam risalahnya, Umara'
al-Mu'minin fi al-Hadith bahawa sebahagian ahli hadis terkemudian menyebut
untuk beberapa gelaran - seperti gelaran al-Hafiz, al-Hujjah dan al-Hakim -
penentuan bilangan hadis yang banyak yang dihafal oleh ahli hadis pemilik
gelaran tersebut agar gelaran tersebut dapat diberikan kepadanya. Beliau
menyebut bahawa penentuan ini tidak dikenali dalam istilah ahli hadis terdahulu
tetapi ia adalah istilah yang sangat terkemudian dan perkara tersebut tidak
diterima.
Maka begitulah lafaz al-Hujjah bukan dari gelaran riwayah
(berkaitan periwayatan hadis), tetapi ia adalah dari lafaz-lafaz tertinggi
untuk tauthiq (penilaian thiqah) dan dirayah (pengetahuan
tentang hadis), seperti yang boleh dilihat dalam peringkat lafaz-lafaz ta'dil (maratib
al-ta’dil) dalam kitab-kitab mustolah.
Sumber:
Mausu’ah ‘Ulum al-Hadith Wa Fununuhu oleh Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan