Ahad, 24 Jun 2018

Istilah Ilmu Hadis 14: Al-Hafiz (الحَافِظُ)

Definisi Gelaran "Al-Hafiz" Menurut Ulama Hadis

Gelaran ini khas untuk ahli hadis, iaitu seseorang yang mengetahui sunnah Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, memahami sanad-sanad periwayatannya, dapat menilai sanad-sanadnya, menghafal hadis-hadis yang disepakati kesahihannya oleh ahli ilmu dan juga hadis-hadis yang diperselisihkan (kesahihannya).

Taqiyuddin al-Subki berkata: "Saya bertanya kepada al-Hafiz Jamaluddin al-Mizzi tentang definisi al-Hafiz yang apabila seseorang mencapai tahap tersebut, bolehlah dia digelar sebagai al-Hafiz.

Beliau menjawab: Rujuklah kepada para pakarnya (ahli 'urf).

Saya bertanya: Di manakah pakarnya? Mereka sangat sedikit.

Beliau lalu berkata: Sekurang-kurangnya, al-Hafiz itu mengenali lebih ramai perawi hadis, mengetahui biografi mereka, keadaan mereka dan negeri asal mereka, berbanding dengan perawi yang tidak dikenalinya, supaya Supaya penilaian itu ditentukan oleh apa yang lebih dominan (iaitu maklumat yang dia tahu tentang para perawi melebihi yang dia tidak tahu)."

Ibnu Sayyid al-Nas berkata: "Ahli hadis apabila meluaskan hafalannya sehingga mengenali guru-gurunya dan guru kepada guru-gurunya, satu generasi demi satu generasi, sehingga apa yang diketahuinya daripada setiap generasi lebih banyak daripada apa yang tidak diketahuinya, maka inilah yang dipanggil al-Hafiz."

Contoh Huffaz Agung dalam Ilmu Hadis

Antara para huffaz yang dijadikan contoh ialah Imam Ahmad bin Hanbal yang berkata: "Aku telah memilih (hadis-hadis dalam) Musnad daripada 750 ribu buah hadis."

Abu Zur'ah al-Razi berkata: "Ahmad bin Hanbal menghafal satu juta hadis. Ditanya kepadanya: Bagaimana engkau tahu? Beliau menjawab: Aku berbincang dengannya dan mengujinya dengan pelbagai topik."

Antara tokoh yang dijadikan contoh dalam kepakaran dalam ilmu hadis ialah Yahya bin Ma'in yang berkata: "Aku telah menulis dengan tanganku satu juta hadis," dan selain mereka berdua seperti al-Bukhari, Abu Zur'ah, Muslim dan selain mereka.

Keistimewaan Gelaran "Al-Hafiz" Berbanding Bidang Ilmu Lain

Cukuplah menjadi kebanggaan bagi ahli hadis bahawa gelaran ini khusus untuk mereka, tidak dikatakan kepada pakar bahasa atau pakar nahu - walaupun mereka mencapai tahap tinggi dalam ilmu dan pengetahuan mereka - bahawa dia adalah seorang Hafiz.

Syarat-Syarat Digelar "Al-Hafiz" Menurut Ibnu Hajar

Al-Hafiz Ibnu Hajar telah menyebutkan syarat-syarat untuk digelar sebagai sebagai al-Hafiz dengan berkata:

1 - Terkenal dengan menuntut ilmu dan mengambil dari mulut para tokoh, bukan dari helaian-helaian kitab.

2 - Mengetahui tentang generasi para perawi dan tingkatan mereka.

3 - Mengetahui tentang jarh dan ta'dil (kritikan dan pujian terhadap perawi) dan dapat membezakan yang sahih dari yang lemah, sehingga apa yang dapat diingatnya lebih banyak daripada apa yang tidak dapat diingatnya, berserta mengingati banyak matan hadis.

Beliau berkata: "Apabila syarat-syarat ini terdapat pada seorang perawi, mereka (ahli hadis) menamakannya sebagai al-Hafiz."

Bukan Jumlah Hafalan Yang Menentukan Gelaran "Al-Hafiz"

Perlu diingatkan bahawa apa yang disebutkan sebagai syarat gelaran "al-Hafiz" dan juga syarat "al-Hujjah" dan "al-Hakim" bukanlah satu kemestian untuk seseorang disifatkan dengan gelaran-gelaran ini, ia tidak dikenali di kalangan ulama terdahulu, tidak dituntut oleh bahasa, dan tidak dipersetujui oleh pendekatan ahli hadis terdahulu. Bahkan ia terbatal dan ditolak dengan banyak bukti realiti daripada keadaan para huffaz terdahulu.

Contoh Huffaz dengan Hafalan Kurang Daripada 10,000 Hadis

Al-Imam al-Hafiz al-Zahabi menamakan kitabnya Tazkirah al-Huffaz dan ia diringkaskan oleh al-Hafiz al-Suyuti dan dinamakan sebagai Tabaqat al-Huffaz. Dalam kitab asal dan ringkasannya disebutkan ramai huffaz yang setiap seorang daripada mereka digelar sebagai al-Hafiz, sedangkan mereka tidak menghafal 10 ribu hadis apatah lagi ratusan ribu. Ada di antara mereka yang al-Zahabi tidak menyebutkan jumlah hadis dalam biografinya dan ada yang disebutkan jumlah hadisnya dalam biografinya dan ada jumlahnya jauh kurang daripada 10 ribu hadis. Disebutkan di sini beberapa contoh daripada mereka untuk menerangkan isu ini dan sebagai bukti kebenaran kenyataan ini:

1 - Dalam Tazkirat al-Huffaz: Amr bin Murrah al-Hafiz Abu Abdullah al-Muradi al-Kufi al-Darir, beliau adalah seorang yang thiqah (dipercayai), thabit (kukuh), imam, beliau mempunyai sekitar 200 hadis. Ibn Mahdi berkata: Beliau adalah antara huffaz Kufah.

2 - Thabit bin Aslam, al-Imam al-Hujjah al-Qudwah, Abu Muhammad al-Bunani al-Basri, Ibn al-Madini berkata: Beliau mempunyai sekitar 250 hadis.

3 - Ayyub bin Abi Tamimah al-Sakhtiyani, al-Imam Abu Bakr al-Basri al-Hafiz, salah seorang tokoh. Ibnu al-Madini berkata: Beliau mempunyai sekitar 800 hadis.

4 - Yahya bin Sa'id bin Qais bin Amr al-Hafiz, Syeikh al-Islam Abu Sa'id al-Ansari al-Najjari al-Madani, qadi Madinah, kemudian qadi al-qudat untuk al-Mansur. Al-Thauri berkata: Beliau adalah antara huffaz. Ibnu al-Madini berkata: Beliau mempunyai sekitar 300 hadis.

5 - Dan dalam (1/145): "Yunus bin Ubaid al-Imam al-Qudwah al-Hujjah, Abu Abdullah al-Abdi mawlahum, al-Basri al-Hafiz." Tamat. Dan al-Dhahabi juga berkata dalam "Siyar A'lam al-Nubala'" (6/288): "Ali bin al-Madini berkata: Beliau mempunyai sekitar dua ratus hadis."

6 - Sulaiman al-Taimi, al-Hafiz al-Imam Syeikh al-Islam, Abu al-Mu'tamir Sulaiman bin Tarkhan al-Qaisi mawlahum, al-Basri. Al-Zahabi berkata: Beliau mempunyai sekitar 200 hadis.

7 - Habib bin al-Shahid, Abu Muhammad al-Azdi al-Hafiz. Abu Usamah berkata: Sesungguhnya beliau hanya meriwayatkan 100 hadis.

8 - Bahir bin Sa'd, berasal dari Hims, hafiz, dikenali sebagai Abu Khalid al-Sahuli al-Kala'i. Beliau mempunyai satu naskhah cacatan hadis dari Khalid bin Ma'dan dan sedikit dari Makhul, tidak lebih.

9 - Hariz bin Uthman al-Hafiz Abu Uthman al-Rahabi al-Mashriqi al-Himsi, ahli hadis Hims, beliau mempunyai sekitar 200 hadis.

10 - Hajjaj bin Artah, al-Imam, mufti Iraq, Abu Artah al-Nakha'i al-Kufi, salah seorang tokoh. Yahya bin Adam berkata: Abu Shihab Abdul Rabbih bin Nafi' telah menceritakan kepada kami, beliau berkata: Shu'bah berkata kepadaku: Hendaklah kamu berpegang dengan Hajjaj bin Artah dan Ibn Ishaq, kerana sesungguhnya mereka berdua adalah hafiz. Dan dikatakan: Beliau mempunyai sekitar 600 hadis.

11 - Shu'bah bin al-Hajjaj bin al-Ward, al-Hujjah al-Hafiz Syeikh al-Islam, Abu Bistam al-Wasiti yang menetap di Basrah dan ahli hadisnya. Ramai yang tidak terhitung jumlahnya telah meriwayatkan daripadanya. Ibnu al-Madini berkata: Beliau mempunyai sekitar 2000 hadis. Al-Thauri berkata: Shu'bah adalah Amir al-Mu'minin dalam hadis.

Cukuplah 11 contoh ini di mana disebutkan gelaran "al-Hafiz", "al-Imam", "al-Hujjah", dan "Amir al-Mu'minin dalam hadis" dan disebutkan bersama dengannya jumlah hadis orang yang digelar dengan sifat tersebut dan tidak ada seorang pun daripada mereka yang hadisnya mencapai 5000 hadis.

Para Sahabat Sebagai Huffaz Walaupun Tidak Menghafal Ribuan Hadis

Sebenarnya kita tidak perlu pergi jauh, enam orang sahabat yang banyak meriwayatkan hadis: Anas bin Malik, Jabir bin Abdullah, Abdullah bin Umar, Abdullah bin Amr bin al-'As, Abu Hurairah, dan A'ishah al-Siddiqah - semoga Allah meredhai mereka semua - paling banyak yang diriwayatkan oleh seorang daripada mereka adalah kurang daripada 7000 hadis dan mereka adalah huffaz yang banyak meriwayatkan hadis.

Al-Zahabi berkata dalam Tazkirah al-Huffaz, dalam biografi Abu Hurairah: "Abu Hurairah al-Dausi al-Yamani, al-Hafiz al-Faqih, sahabat Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, Abdul Rahman bin Sakhr. Beliau menghafal banyak daripada Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan beliau adalah antara bejana ilmu.”

Al-Zahabi menyifatkannya sebagai hafiz, sedangkan hadisnya kurang daripada 7000! Dengan semua ini, jelaslah bahawa apa yang dikatakan oleh sebahagian ulama terkemudian, bahawa al-Hafiz, al-Hujjah, dan al-Hakim adalah orang yang menghafal sekian ratusan ribu hadis, adalah tidak benar.

Telah disebutkan dalam contoh ke-10 kata-kata Shu'bah tentang Hajjaj bin Artah: "hafiz", kemudian al-Zahabi berkata: "Dan dikatakan: Beliau mempunyai sekitar 600 hadis." Maka, penyifatan Syu’bah terhadapnya sebagai seorang Hafiz menunjukkan istilah ulama Salaf terdahulu (al-mutaqaddimin) dalam lafaz ini dan ia berbeza dengan apa yang dikatakan oleh ulama terkemudian (al-muta'akhkhirin).

Penolakan Terhadap Syarat Bilangan Hadis Oleh Ulama Terkemudian

Antara yang secara pasti membatalkan pendapat mereka (ulama terkemudian) ialah kata-kata al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Nuzhat al-Albab fi al-Alqab: "Al-Hafiz adalah gelaran bagi orang yang mahir dalam pengetahuan hadis."

Beliau tidak menyebutkan sebarang bilangan untuk gelaran "al-Hafiz" dan tidak menyebutkan "al-Hakim" di dalamnya.

Al-Hafiz al-Sakhawi - rahimahullah - telah menjelaskan secara lengkap dalam kitabnya yang unik, al-Jawahir wa al-Durar fi Tarjamat Syeikh al-Islam al-Hafiz Ibn Hajar, semua perbincangan yang baik tentang syarat-syarat gelaran "al-Muhaddith" dan "al-Hafiz", dan tentang siapa yang tidak disifatkan dengan gelaran "al-Muhaddith" dan tidak juga "al-Hafiz", dan tentang "al-Hifz", "al-Huffaz", dan apa yang berkaitan dengan itu dengan penjelasan yang terbaik. Rujuklah kepadanya jika mahu kerana di dalamnya terdapat khazanah ilmu yang berharga.

"Al-Hakim" Bukan Gelaran Dalam Ilmu Hadis

Adapun perkataan "al-Hakim", ia bukanlah gelaran daripada gelaran-gelaran pangkat ahli hadis. Disebutkan dalam kitab al-Alqab al-Islamiyyah oleh Dr. Hasan al-Basha: "Al-Hakim, kata pelaku daripada al-hukm, bermaksud kehakiman (al-qudhah) dan ia adalah antara gelaran para hakim.”

Fungsi Sebenar Gelaran "Al-Hafiz" dan Yang Seumpamanya

Tidak mengapa untuk mengulangi bahawa gelaran-gelaran ini: "al-Muhaddith", "al-Hafiz" dan "Amir al-Mu'minin dalam hadis", adalah gelaran-gelaran penyampaian (tahdith) dan periwayatan (riwayah) hadis dan bukannya gelaran untuk tauthiq (penilaian thiqah) dan dirayah (pengetahuan tentang hadis). Namun kadangkala ia digunakan dalam beberapa biografi sebagai penilaian adil dan boleh dipercayai (al-ta'dil wa al-tautsiq), serta keimaman dan penelitian (al-imamah wa al-tahqiq), seperti apabila ia dikatakan dalam biografi salah seorang perawi yang thiqah dan thabit, seperti Imam Malik, Yahya al-Qattan, Ahmad, al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, al-Tabari, al-Tahawi, al-Isma'ili, Ibnu Abd al-Barr, al-Baghawi, al-Nawawi, al-Zahabi, Ibnu Hajar, dan yang seumpama mereka, seperti yang boleh dilihat dalam Tazkirah al-Huffaz dan lainnya. Tetapi pada asalnya, penggunaannya untuk pangkat berkaitan periwayatan hadis dan tidak menunjukkan penilaian thiqah (tauthiq).

Gelaran "Al-Hafiz" Bukan Bukti Thiqahnya Perawi

Yang menjadi bukti untuk itu dan menunjukkan dengan jelas bahawa perkataan "al-Hafiz" contohnya, digelarkan kepada sekumpulan huffaz yang banyak hafalan, tetapi dari segi kepercayaan dan penerimaan (riwayat), mereka disifatkan sebagai da'if (lemah), matruk (ditinggalkan riwayatnya), wadhdha' (pemalsu hadis) dan sebagainya.

Contoh Huffaz Yang Ditolak Riwayatnya

Berikut adalah tiga contoh daripada jenis ini yang akan menjelaskan perkara ini dengan sebaik-baik penjelasan, di mana gelaran "al-Hafiz" digunakan untuk mereka yang mempunyai sifat-sifat tersebut:

1 - Al-Shazakuni, al-Hafiz al-Zahabi berkata dalam Tazkirah al-Huffaz, dalam biografinya: "Al-Shazakuni: al-Hafiz yang terkenal Abu Ayyub Sulaiman bin Daud al-Minqari al-Basri, salah seorang daripada huffaz yang unik melainakan beliau adalah daif. Salih bin Muhammad Jazarah ditanya tentangnya, beliau berkata: Aku tidak pernah melihat orang yang lebih hafiz daripadanya, tetapi dia berdusta dalam hadis. Yahya bin Ma'in berkata: Aku telah mendapati kedustaannya. Al-Nasa'i dan lainnya berkata: Beliau tidak thiqah.

 Ibn 'Adi menafikan dusta daripadanya dalam hadis dengan berkata: Semoga Allah melindungi (kita) daripada menuduhnya, sesungguhnya kitab-kitabnya telah hilang, maka beliau meriwayatkan hadis secara hafalan. Beliau meninggal pada tahun 234, semoga Allah mengampuninya."

2 - Al-Kudaimi, al-Hafiz al-Zahabi berkata dalam Tazkirah al-Huffaz, dalam biografinya: "Al-Kudaimi: al-Hafiz yang banyak meriwayatkan hadis dan berumur panjang, Abu al-Abbas Muhammad bin Yunus al-Qurashi al-Sami al-Basri, ahli hadis Basrah dan beliau lemah. Ibnu 'Adi berkata: Al-Kudaimi dituduh memalsukan hadis. Ibn Hibban berkata: Mungkin beliau telah memalsukan lebih daripada seribu hadis. Ibn 'Adi berkata: Kebanyakan guru-guru kami meninggalkan periwayatan daripadanya. Abu Dawud menuduhnya berdusta.

Musa bin Harun berkata - sambil berpaut pada kelambu Kaabah -: Ya Allah, sesungguhnya aku mempersaksikan kepada-Mu bahawa al-Kudaimi adalah pendusta yang memalsukan hadis. Qasim al-Mutarriz berkata: Aku akan menghadapi al-Kudaimi di hadapan Allah dan aku akan berkata: Dia berdusta terhadap nabi-Mu. Al-Daraqutni berkata: Dia dituduh memalsukan hadis. Adapun Isma'il al-Khutabi, disebabkan kejahilannyam beliau berkata: Thiqah, aku tidak pernah melihat perhimpunan yang lebih ramai daripada majlisnya. Beliau meninggal pada tahun 286 dan beliau adalah antara orang yang berumur seratus tahun. Semoga Allah mengampuninya."

Al-Zahabi juga berkata dalam Siyar A'lam al-Nubala', dalam biografinya: "Syeikh al-Imam al-Hafiz al-Kabir yang berumur panjang, yang daif. Beliau dilahirkan pada tahun 183 dan meninggal pada tahun 286 dan (umur) beliau telah melebihi seratus tahun.”

Al-Zahabi lalu menyebutkan dalam biografinya kata-kata orang yang mengkritiknya seperti yang telah disebutkan sebelum ini. Dalam al-Mizan beliau berkata: "Al-Hafiz, salah seorang yang ditinggalkan hadisnya (matruk)."

3 - Al-Mus'abi, al-Hafiz al-Zahabi berkata dalam Tazkirah al-Huffaz, dalam biografinya: "Al-Mus'abi: yang tiada tandingan (al-Auhad, Abu Bishr Ahmad bin Muhammad bin Amr bin Mus'ab al-Marwazi, al-Faqih, melainkan bahawa beliau seorang pendusta. Al-Daraqutni berkata: Beliau adalah seorang hafiz yang petah lidahnya, cemerlang dalam (memegang) sunnah dan menolak ahli bidaah, tetapi beliau memalsukan hadis.

Ibnu Hibban berkata: Beliau adalah antara orang yang memalsukan matan dan memutarbalikkan sanad, mungkin beliau telah memutarbalikkan lebih daripada sepuluh ribu hadis terhadap orang-orang yang thiqah...., walaupun beliau adalah antara orang yang paling teguh pada zamannya dalam (berpegang kepada) sunnah!! Dan paling memahaminya, dan paling mempertahankannya!! Dan paling menentang orang yang menyalahinya!! Kita memohon perlindungan daripada Allah. Beliau meninggal pada tahun 353 pada umur 73 tahun."

Dan terdapat dalam kitab-kitab biografi perawi, (perawi) yang da'if (lemah) dan yang majruh (dikritik), (golongan) seperti mereka ini (para Huffaz) dalam bilangan yang tidak sedikit.

Kesimpulan: Gelaran "Al-Hafiz" Tidak Menunjukkan Keadilan Perawi

Dari sini, jelas bahawa tidak ada pertentangan antara penyifatan seseorang dengan gelaran "al-Hafiz", atau "Amir al-Mu'minin dalam hadis", atau gelaran-gelaran tinggi lain dalam bidang periwayatan hadis, dengan penyifatan bahawa dia: "ditinggalkan (matruk)" seperti al-Waqidi, atau penyifatan bahawa dia "mudallis" (menyembunyikan kecacatan dalam sanad) seperti Ibnu Ishaq kerana yang pertama berkaitan dengan penyampaiannya hadisnya dan yang kedua pula berkaitan dengan penerimaannya riwayat hadisnya, maka aspeknya berbeza.

Shu'bah telah menjelaskan sebab beliau menggelarkan Ibnu Ishaq sebagai "Amir al-Mu'minin dalam hadis" kepada orang yang bertanya kepadanya tentangnya, beliau berkata: "Kerana hafalannya." Yahya bin Ma'in menjelaskan sebab beliau menggelarkan Abu Abdullah al-Sinani sebagai "Amir al-Mu'minin dalam hadis", beliau berkata: "Kerana kecerdasannya dan kewibawaannya.

Sumber:

Mausu’ah ‘Ulum al-Hadith Wa Fununuhu oleh Sayyid Abdul Majid al-Ghauri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan