Sabtu, 2 Jun 2018

Tak ada orang bernama Muhammad sebelum Nabi?


Al-Hafiz Ibnu Hajar (m. 852 H) ada menulis sebuah kitab bertajuk (الإعلام بمن سمي محمدا قبل الإسلام). Kitab ini ditulis untuk menolak pandangan Ibnu Khalawaih[1] (m. 370 H) dalam kitab beliau yang berjudul Laisa (ليس) dan al-Suhaili[2] (m. 581 H) dalam kitab beliau, al-Raudh al-Unuf (الروض الأنف) yang berpendapat bahawa tidak ada orang dalam masyarakat Arab yang bernama Muhammad sebelum Nabi sallahu ‘alaihi wasallam kecuali tiga orang sahaja. Al-Hafiz Ibnu Hajar menulis kitab tersebut dan berjaya menemukan 15 orang individu yang bernama Muhammad sebelum Nabi sallahu ‘alaihi wasallam.

[Al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani - Amir al-Mu’minin Fi al-Hadith, Abdul Sattar al-Syeikh, hlm. 458, c: Dar al-Qolam]
_________________

[1] Al-Hussein bin Ahmad bin Khalawaih adalah seorang pakar bahasa Arab dan mahir dalam ilmu nahu. Beliau berasal dari Hamadan, Iran. Beliau menziarahi Yaman dan tinggal di Dhamar selama beberapa ketika.  Kemudian beliau berpindah ke Syam dan menetap di Halab. Di Halab, kemasyhuran beliau semakin menyerlah. Beliau bermazhab Syi’ah Imamiyyah. Beliau meninggal dunia di Halab.

[2] Abdul Rahman bin Abdullah al-Suhaili dilahirkan di Malaga, Sepanyol. Beliau seorang al-Hafiz (pakar hadis) dan pakar juga dalam bidang bahasa dan sejarah. Pada usia beliau 17 tahun beliau menjadi buta. Nisbah beliau, al-Suhaili adalah berasal daripada nama sebuah perkampungan di Malaga iaitu Suhail. Kitab beliau, al-Raudh al-Unuf adalah syarahan kepada kitab Sirah Ibnu Hisyam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan