Rabu, 27 Jun 2018

Istilah Ilmu Hadis 23: Ilmu ‘Ilal al-Hadith (عِلْمُ عِلَلِ الحَدِيثِ)

Definisi Ilmu ‘Ilal:

Ia adalah ilmu tentang kaedah-kaedah untuk menemukan sebab-sebab tersembunyi yang mencacatkan kesahihan hadis serta hukum-hukumnya.

Sejarah Ilmu ‘Ilal:

Ilmu ‘ilal adalah ilmu hadis yang pertama kali muncul dalam Islam, bahkan ia adalah benih yang daripadanya tumbuh pohon rimbun ilmu-ilmu hadis dalam Islam.

Hal ini kerana penilaian terhadap riwayat telah bermula sejak zaman para sahabat yang terawal radiallahu ‘anhum. Zaman mereka adalah zaman ke’adilan, dan ketika itu belum ada rangkaian sanad, maka tidak ada keperluan untuk membuat penilaian bagi mengesahkan kebenaran riwayat daripada seorang perawi yang ‘adil lagi dhabit, yang dalam hal ini ialah para sahabat.

Para sahabat telah memberikan perhatian terhadap hal ini dan mereka menapis riwayat-riwayat dengan membandingkannya dengan al-Quran dan Sunnah yang mereka ketahui. Para mujtahid dalam kalangan mereka telah menghukum bahawa terdapat kesilapan (wahm) pada sebahagian hadis, hasil daripada kajian mereka melalui kaedah penilaian ini.

Mereka juga telah mengingatkan tentang apa yang berlaku pada sebahagian daripada mereka berupa kesilapan (wahm) yang jarang berlaku disebabkan oleh sesuatu sebab, seperti kehadiran seorang perawi di majlis Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dalam keadaan terlewat.

Namun, hal ini sangat sedikit dan jarang berlaku; kerana keadaan mereka radiallahu ‘anhum yang sangat teliti dan berhati-hati dalam meriwayatkan hadis serta menyedikitkan riwayat. Sehinggakan perawi yang paling banyak meriwayatkan hadis dalam kalangan mereka, iaitu Abu Hurairah radiallahu ‘anhum hadis-hadisnya tidak melebihi 5400 hadis, sama ada yang sahih, yang daif, dan termasuk yang berulang.

Kemudian datanglah generasi tabi'in, lalu mereka mengikuti jalan para sahabat dalam melakukan penelitian dan penilaian hadis. Pada zaman mereka, fitnah semakin banyak dan aliran-aliran (firqah) menjadi pelbagai, maka keperluan terhadap penilaian hadis semakin bertambah. Antara tokoh ulama mereka dalam bidang ini ialah Imam Muhammad bin Sirin (meninggal dunia tahun 101 Hijrah). Kemudian selepasnya, ulama pakar hadis (huffaz) yang paling alim pada zamannya iaitu Muhammad bin Muslim bin Shihab al-Zuhri (meninggal dunia tahun 123 Hijrah). Beliau sering mengimlakkan kepada murid-muridnya perkara-perkara berkaitan penilaian hadis dan i'lalnya (penentuan illah/kecacatannya), perbahasan mengenai para perawi, serta prinsip-prinsip asasnya dalam bidang tersebut.

Demikianlah usaha-usaha ini berterusan dan berkembang, dan kajian-kajian dalam bidang i'lal hadis semakin bercabang. Sehinggalah tiba kurun ketiga, iaitu zaman pembukuan (tadwin), maka pembukuan dalam ilmu ilal hadis merupakan antara perkara terawal yang diberikan perhatian oleh para imam, sebagaimana yang dapat diketahui daripada senarai karya yang telah disebutkan mengenainya.

Pengkaryaan dalam ‘Ilal Hadis:

Oleh kerana ilmu ‘Ilal membahaskan tentang kecacatan-kecacatan tersembunyi pada hadis-hadis yang zahirnya sahih, maka ilmu ini telah menyibukkan para ulama dengan kesibukan yang besar, kerana betapa seriusnya topik perbahasannya, iaitu sikap berhati-hati terhadap hadis Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan memeliharanya, agar ia dapat dipersembahkan kepada umat dalam keadaan bersih daripada sebarang cela. Dari sinilah datangnya kelebihan mengkaji dan menulis tentangnya yang menjadi urusan para jaguh ahli hadis yang bertaraf pakar (huffaz), dan pengkhususan para imam daripada kalangan pengkritik (nuqqad). Karya-karya penulisan menjadi banyak dan pelbagai, sehinggakan sukar untuk menyenaraikannya dalam ruangan ini.

Perkara terawal yang bermula dalam penulisan ilmu ‘ilal hadis adalah berbentuk himpunan soalan-soalan, jawapan-jawapan, dan faedah-faedah yang bertebaran berkaitan dengan para perawi dan ‘ilal hadis. Ia beralih dari satu topik ke topik yang lain, daripada apa yang telah diambil faedah daripada tokoh-tokoh ulama hadis terkemuka yang terdahulu. Barangkali, sebahagian besarnya adalah dalam bidang mengenali perawi (ma'rifat al-rijal). Allah Ta'ala telah mempermudahkan penerbitan sebahagian daripadanya, iaitu:

1 - Al-Tarikh wa al-`Ilal: oleh Imam Yahya bin Ma'in (meninggal dunia tahun 233 Hijrah), riwayat Abu al-Fadhl al-'Abbas bin Muhammad al-Duri.

2 - Al-‘Ilal: oleh Imam 'Ali bin 'Abdullah al-Madini (meninggal dunia tahun 234 Hijrah).

Ibn al-Madini mempunyai banyak kitab yang besar dalam bidang ‘ilal, dan juzuk ini telah dicetak daripadanya melalui riwayat muridnya yang thiqah (dipercayai): Muhammad bin Ahmad yang dikenali sebagai Ibn al-Bara'.

Kitab ini mempunyai keistimewaan dengan mengandungi sebahagian prinsip asas dalam ilmu ‘ilal, tingkatan-tingkatan perawi di pelbagai negeri, dan (senarai) perawi yang menjadi paksi sanad dari zaman sahabat hinggalah ke zaman Ibn al-Madini.

3 - Al-`Ilal: oleh Imam Ahmad bin Hanbal al-Shaibani (meninggal dunia tahun 241 Hijrah): Sebilangan murid Imam Ahmad telah meriwayatkan karya-karya yang mereka himpunkan daripada ucapan beliau, dan dua buah kitab daripadanya telah dicetak:

(i) Al-`Ilal wa Ma'rifat al-Rijal: riwayat anak lelakinya, 'Abdullah, daripada beliau.

(ii) Al-Jami' fi al-`Ilal wa Ma'rifat al-Rijal: riwayat kedua-dua anak lelakinya, 'Abdullah dan Salih, serta dua orang muridnya, al-Marwazi dan al-Maimuni, kesemuanya daripada beliau.

4 - Al-`Ilal al-Kabir: oleh Imam Muhammad bin 'Isa bin Sawrah al-Tirmidhi (meninggal dunia tahun 279 Hijrah), dan ia tidak tersusun, kemudian ia disusun oleh Abu al-Walid al-Qadi.

5 - At-Tamyiz: oleh Imam Muslim bin al-Hajjaj al-Qushayri (meninggal dunia tahun 261 Hijrah).

Beliau mengarangnya, sebagaimana yang dijelaskan dalam mukadimahnya, atas dua sebab: Untuk menjelaskan bahawa kritikan terhadap para perawi bukanlah satu bentuk umpatan (ghibah), dan untuk menyanggah dakwaan orang yang menganggap bahawa usaha para ahli hadis dalam membezakan riwayat yang salah daripada yang betul adalah satu dakwaan mengetahui ilmu ghaib yang tidak mungkin dicapai.

Kitab ini amat penting dari sudut tajuknya dan keimaman pengarangnya. Namun, hanya secebis kecil daripadanya yang ditemukan, iaitu sebanyak enam belas helaian yang disimpan di Perpustakaan Zahiriyyah, Damsyik (telah ditahqiq dan diberi ulasan oleh Dr. Muhammad Mustafa al-A'zami). Al-Hafiz Ibn Rajab telah terlebih dahulu memetik sebahagian besar kandungannya dalam syarah beliau terhadap ‘Ilal al-Tirmizi.

6 - Al-`Ilal oleh Ibn Abi Hatim al-Razi: Imam 'Abd al-Rahman bin Imam Muhammad bin Idris al-Razi (meninggal dunia tahun 327 Hijrah).

Kitab ini mempunyai keistimewaan kerana mudah untuk diambil faedah, disusun mengikut bab-bab, dan telah dicetak dalam dua jilid.

7 - Al-Ilal al-Waridah fi al-Ahadith al-Nabawiyyah: oleh Imam Abu al-Hasan 'Ali bin 'Umar al-Daraqutni (meninggal dunia tahun 385 Hijrah).

Kitab ini disusun mengikut format musnad dan diambil daripada jawapan-jawapan al-Daraqutni daripada hafalannya terhadap soalan-soalan yang diajukan kepadanya oleh gurunya, Abu Mansur ibn al-Karkhi. Kemudian, kitab ini dibentangkan semula kepada al-Daraqutni sendiri.

Kitab ini sarat dengan faedah-faedah dalam ilmu ‘ilal, dan amat kaya dengan penelusuran sanad-sanad serta riwayat-riwayat. Ia merupakan kitab paling komprehensif dalam bidang ‘ilal yang sampai kepada kita.

8 - Al-`Ilal al-Mutanahiyah fi al-Ahadith al-Wahiyah: oleh al-Hafiz 'Abd al-Rahman bin 'Ali bin Muhammad Ibn al-Jawzi (meninggal dunia tahun 597 Hijrah).

Ia disusun mengikut bab-bab dan telah dicetak dalam dua jilid.

Sumber:

Mausu'ah 'Ulum al-Hadis Wa Fununihi  oleh Dr Sayyid Abdul Majid al-Ghauri 

Baca juga: 

Istilah ilmu hadis 40: al-‘Illah (kecacatan) (العِلَّةُ)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan