Rabu, 31 Ogos 2016

Hadis: Tumbuhan hijau yang tumbuh di tempat yang kotor

إِيَّاكُمْ وَخَضْرَاءَ الدِّمَنِ، فَقِيلَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَمَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ؟ قَالَ: الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي الْمَنْبَتِ السُّوءِ

“Jaga-jagalah kamu daripada tumbuhan hijau yang tumbuh di tempat yang kotor.” Para sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, apakah tumbuhan hijau yang tumbuh di tempat yang kotor itu?” Baginda menjawab: “Perempuan yang cantik yang membesar dalam lingkungan yang buruk.”

Riwayat al-Ramahurmuzi dan al-‘Askari dalam al-Amthal, al-Daraqutni dalam al-Afrad, Ibnu ‘Adi dalam al-Kamil, al-Qudha’ie dalam Musnad al-Syihab, al-Khatib al-Baghdadi dalam Idhah al-Multabis dan al-Darimi dalam Musnad al-Firdaus. Semua meriwayatkan daripada jalur perawi Muhammad bin ‘Umar al-Waqidi daripada riwayat Abu Sa’id al-Khudri.

Ibnu al-Mulaqqin menukilkan dalam al-Badr al-Munir: “Ibnu Thahir berkata dalam Takhrij Ahadith al-Syihab: Hadis ini dikira sebagai hadis yang diriwayatkan secara tunggal oleh al-Waqidi dan dia adalah daif. Ibnu Solah berkata dalam kitab Musykilnya: Ia dikira sebagai hadis yang diriwayatkan secara tunggal oleh al-Waqidi dan dia adalah daif. Al-Daraqutni berkata: Tidak sahih daripada mana-mana jalur sekalipun.”

Al-Waqidi tidak hanya dinilai sebagai daif bahkan dinilai sebagai matruk (sangat daif) oleh al-Bukhari, Abu Hatim dan Ibnu Hajar. Kata Ahmad bin Hanbal: “Dia seorang pendusta.” Al-Nasa’ie dan Ali bin al-Madini berkata: “Dia seorang pemalsu hadis.” Kata Yahya bin Ma’in: “Dia tidak thiqah.” Pada ketika yang lain, beliau berkata: “Jangan tulis hadisnya.”

Hadis ini disebutkan dalam kitab-kitab fiqh sebagai anjuran memilih wanita yang baik dan mempunyai nasab keturunan yang baik ketika hendak menikah.

Ibnu al-Mulaqqin dalam al-Badr al-Munir mencadangkan hadis lain yang lebih kuat:

خير نسَاء ركبن الْإِبِل: صَالح نسَاء قُرَيْش، أحناه عَلَى ولد فِي صغر وأرعاه عَلَى زوج فِي ذَات يَده

“Sebaik-baik wanita yang menunggang unta (wanita Arab) ialah wanita Quraisy. Mereka paling mengasihi anak ketika kecilnya dan paling menjaga harta suaminya.”

Riwayat al-Bukhari (5365) dan Muslim (2527).

Ibnu Hajar dalam Talkhis al-Habir mencadangkan hadis berikut:

تَخَيَّرُوا لِنُطَفِكُمْ وَانْكِحُوا الْأَكْفَاءَ وَانْكِحُوا إلَيْهِمْ

“Pilihlah (wanita) yang terbaik untuk benih kamu. Nikahilah wanita yang sepadan (dengan kamu) dan nikahilah (anak perempuan kamu) dengan mereka (lelaki yang sepadan).”

Riwayat Ibnu Majah (1968). Hadis ini diriwayatkan dengan dua sanad yang saling menguatkan sebagaimana menurut Ibnu Hajar dalam Fath al-Bari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan