Rabu, 24 Ogos 2016

Kelebihan sembelih haiwan korban

1 - مَا عَمِلَ آدَمِيٌّ مِنْ عَمَلٍ يَوْمَ النَّحْرِ أَحَبَّ إِلَى اللهِ مِنْ إِهْرَاقِ الدَّمِ، إِنَّهُ لَيَأْتِي يَوْمَ القِيَامَةِ بِقُرُونِهَا وَأَشْعَارِهَا وَأَظْلاَفِهَا، وَأَنَّ الدَّمَ لَيَقَعُ مِنَ اللهِ بِمَكَانٍ قَبْلَ أَنْ يَقَعَ مِنَ الأَرْضِ، فَطِيبُوا بِهَا نَفْسًا

“Tidak ada amalan anak Adam pada hari raya Aidil Adha yang lebih dicintai oleh Allah daripada menumpahkan darah (binatang korban). Ia (binatang korban) akan datang pada hari kiamat dengan tanduknya, bulunya dan kukunya (untuk diletakkan atas timbangan orang yang melakukan korban). Amalan korban tersebut akan diterima oleh Allah sebelum darah binatang korban tersebut jatuh ke bumi lagi. Maka sucikan jiwamu dengan berkorban.”

Riwayat al-Termizi (1493). Hadis hasan gharib.

2 -  مَا عَمِلَ ابْنُ آدَمَ فِي هَذَا الْيَوْمِ، أَفْضَلَ مِنْ دَمٍ يُهَرَاقُ، إِلَّا أَنْ يَكُونَ رَحِمًا مَقْطُوعَةً تُوصَلُ

“Tidak ada amalan anak Adam pada hari ini (hari raya Aidil Adha) yang lebih baik daripada menumpahkan darah (binatang korban), kecuali menyambung ikatan kekeluargaan yang terputus.”

Riwayat al-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir (10948) dengan sanad yang daif.

* Kebanyakan hadis kelebihan sembelih haiwan korban adalah sangat daif dan palsu. Bahkah hadis pertama yang diriwayatkan oleh al-Termizi dipertikaikan oleh Ibnu al-Mulaqqin dalam al-Badr al-Munir. Sehinggakan Ibnu al-'Arabi dalam 'Aridhah al-Ahwazi berkata: "Tidak ada hadis kelebihan sembelihan haiwan korban yang sahih." Ini turut diakui oleh al-Mubarakfuri dalam Tuhfah al-Ahwazi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan