Diriwayatkan
daripada Abu Hurairah, bahawa Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam
bersabda:
لَيَأْتِيَنَّ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يَبْقَى
أَحَدٌ إِلَّا أَكَلَ الرِّبَا فَإِنْ لَمْ يَأْكُلْهُ أَصَابَهُ مِنْ بُخَارِهِ
وَيُرْوَى مِنْ غُبَارِهِ.
“Akan datang pada manusia satu zaman yang tidak terlepas seorang
pun kecuali dia akan memakan riba. Jika dia tidak memakannya maka dia tetap
akan terkena asapnya (dalam riwayat yang lain disebutkan: Debunya).”
Sumber dan Status Hadis:
Hadis ini diriwayatkan oleh Abu Daud (hadis no. 3331)
melalui sanad:
Hasan al-Basri daripada Abu Hurairah daripada
Rasulullah sallahu ‘alihi wasallam.
Sanadnya daif kerana terputus sanad. Ini kerana al-Hasan
al-Basri tidak mendengar hadis secara langsung daripada Abu Hurairah.
Al-Hafiz al-Munziri dalam kitab al-Targhib wa al-Tarhib berkata:
“Riwayat al-Hasan daripada Abu Hurairah. Ulama berbeza pendapat sama ada
al-Hasan mendengar hadis (daripada Abu Hurairah) dan menurut kebanyakan ulama
dia tidak mendengar darinya.”
Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani dalam kitab al-Talkhis
al-Habir berkata: “Al-Hasan tidak mendengar hadis daripada Abu Hurairah
menurut pendapat yang lebih tepat.”
Namun begitu, hadis ini masih boleh digunakan dalam
bab al-tarhib (menakut-nakutkan/memberi ancaman daripada melakukan dosa
dan maksiat).
Huraian dan Pengajaran Hadis:
1 - Sesiapa yang tidak memakan riba kerana mengelak perkara
yang haram dan berwaspada daripadanya pun akan terkena sedikit tempias riba
yang Rasulullah sallahu ‘aihi wasallam ibaratkan seperti debu atau asap
yang sangat sukar untuk dielak. Ini berlaku kerana berurusan dengan orang ramai
yang tidak mengelak daripada memakan riba.
Maksudnya walaupun seseorang tidak sengaja memakan riba,
tetapi ia tetap terkena tanpa pilihannya, kerana dia perlu berurusan dengan
orang ramai. Inilah realiti masa kini, di mana seseorang walaupun tidak berniat
untuk memakan riba, tetapi pasti akan terkena melalui bank-bank yang
mengamalkan riba dengan pelbagai cara.
Ini kerana dia perlu menerima gaji bulanannya untuk
pekerjaannya, atau menerima bayaran untuk barang jualannya, atau menerima sewa
untuk sesuatu yang disewakan, atau perkara-perkara keperluan yang lain.
Disebabkan perkara-perkara ini, dia telah terkena riba.
Selain itu, dia masih boleh terkena bahagian daripada dosa
riba dengan menjadi saksi dalam kontrak riba, atau menjadi penulis dokumen
riba, atau makan daripada jamuan orang yang memakan riba dan menerima hadiah
mereka sedangkan dia tahu bahawa ia adalah harta riba.
2 – Menurut Imam Ibnu Raslan (meninggal dunia 844 Hijriah)
dalam Syarah Sunan Abu Daud:
“Ini adalah salah satu mukjizat Nabi dan perkhabaran
baginda tentang perkara-perkara ghaib. Pada zaman ini, sangat sedikit orang
yang dapat menyelamatkan diri daripada memakan riba secara langsung, apatah
lagi daripada asap dan debunya.”
Jika zaman Imam Ibnu Raslan (abad ke-9 Hijriah) pun beliau
sudah gambarkan sangat sedikit orang yang dapat elak daripada riba, apatah lagi
pada zaman kita sekarang ini.
3 – Menurut Imam Ibnu Raslan lagi, sebab berleluasanya riba pada zaman ini adalah kerana kurangnya ilmu dan banyaknya kejahilan tentang hukum-hukum riba serta pengetahuan tentang pembahagiannya. Lantaran itu, kita dapati orang yang dilihat taat beragama turut terlibat dalam urus niaganya dengan riba, sekalipun dia tidak menyedari bahawa ia adalah riba. Pemakan riba akan menanggung dosa sekiranya ia berpunca daripada kecuaiannya (untuk mempelajari hukum). Maka, sesiapa yang melakukan jual beli tanpa mengetahui hukum-hakam riba, dia telah memakan riba, sama ada dia suka atau tidak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan