Soalan:
Adakah pahala bacaan al-Fatihah dan bacaan al-Quran lain
sampai kepada si mati selepas kematiannya atau selepas pengebumiannya di kubur
atau di mana-mana tempat?
Jawapan Syeikh Dr Wahbah al-Zuhaili:
Dalam masalah ini terdapat perbezaan pendapat yang terbahagi
kepada dua pandangan seperti yang dinyatakan oleh Al-San'ani dalam kitabnya Busyra
al-Ka'ib bi Liqa' al-Habib.
Pandangan Pertama: Pendapat masyhur dari mazhab Malik dan
Syafie bahawa pahala tersebut tidak sampai.
Pandangan Kedua: Mazhab Imam Ahmad dan majoriti ulama salaf
serta empat mazhab termasuk ulama terkemudian dari Malikiyyah dan Syafiiyyah:
Pahala tersebut sampai. Imam Abu Hanifah berkata: "Si mati akan
menerima segala sesuatu sama ada sedekah atau lainnya." Beliau juga
berkata: "Bacalah Ayat Kursi tiga kali dan Surah al-Ikhlas serta
katakanlah: Ya Allah, sesungguhnya kelebihannya (pahalanya adalah untuk ahli
kubur."
Al-San'ani telah menyebutkan dalil-dalil pandangan kedua
iaitu mereka yang berpendapat bahawa si mati mendapat manfaat dari apa yang
dilakukan oleh orang yang hidup untuknya, berdasarkan al-Quran, Sunnah, Ijmak
dan kaedah-kaedah syariat.
Adapun dari al-Quran: Firman Allah Ta'ala: "Dan
orang-orang yang datang sesudah mereka (Muhajirin dan Ansar), mereka berdoa:
'Ya Tuhan kami, ampunilah kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman
lebih dahulu dari kami'" [Al-Hasyr: 10].
Allah memuji mereka kerana memohon keampunan untuk
orang-orang beriman sebelum mereka. Ini menunjukkan bahawa si mati mendapat
manfaat daripada permohonan keampunan orang yang hidup. Bukti bahawa si mati
mendapat manfaat daripada doa juga disokong oleh ijmak umat tentang doa untuk
mereka dalam solat jenazah.
Hadis-hadis telah membuktikan bahawa Nabi sallahu ‘alaihi
wasallam berdoa dalam solat jenazah untuk orang yang disembahyangkan,
dengan berkata: "Ya Allah, ampunilah dia, rahmatilah dia,
sejahterakanlah dia dan maafkanlah dia."
Sabit dalam hadis: "Apabila anak Adam meninggal
dunia, terputuslah amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang
dimanfaatkan, atau anak soleh yang mendoakannya."
Telah berlaku ijmak bahawa membayar hutang si mati adalah
dibenarkan, sama ada oleh sesiapa sahaja sama ada kerabat atau bukan. Jika
seseorang yang hidup mempunyai hak terhadap si mati, lalu dia menggugurkan hak
tersebut dan membebaskannya, maka itu memberi manfaat kepada si mati,
sebagaimana ia gugur dari tanggungjawab orang yang hidup. Pahala puasa (sunat
atau wajib) yang sampai kepada si mati yang telah sabit dalam Sunnah menjadi
dalil bahawa pahala semua amalan lain juga sampai.
Sabit juga melalui nas-nas bahawa pahala sampai kepada si mati melalui tiga jenis ibadat: Ibadat badaniyyah/fizikal (dengan puasa), ibadat maliyyah/harta (dengan sedekah untuk si mati), dan ibadat gabungan fizikal dan harta (dengan haji bagi pihak si mati atau orang yang tidak mampu).
Ibnu Taimiyyah berkata: “Sesungguhnya si mati mendapat
manfaat daripada bacaan Al-Quran, sebagaimana dia mendapat manfaat daripada
ibadat harta seperti sedekah dan seumpamanya.”
Begitu juga kata Imam Nawawi dalam kitab al-Majmu': “Pahala
bacaan Al-Quran sampai kepada si mati.”
Kesimpulan: Pendapat yang dipegang dalam empat mazhab ialah
sampainya pahala bacaan al-Quran apabila orang yang hidup menghadiahkannya
kepada si mati.
Sumber:
Fatawa Mu’asirah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan