Nama beliau ialah Salahuddin bin Ahmad bin Muhammad Sa’id al-Idlibi.
Beliau dilahirkan di bandar Aleppo, Syiria pada tahun
1367H/1948M.
Pendidikan:
Beliau belajar di Sekolah Menengah Syariah di Aleppo,
kemudian di Fakulti Syariah di Universiti Damsyik, kemudian di Dar al-Hadith
al-Hasaniah di Rabat dan memperoleh Diploma Pengajian Tinggi (Master) dalam Ilmu-ilmu
Islam dan Hadis pada tahun 1395H/1975M dan Doktor Falsafah dalam Ilmu-Ilmu Islam dan Hadis pada
tahun 1401H/1980M.
Guru
Guru beliau yang diceritakan sendiri oleh beliau ialah Syeikh
Abdul Fattah Abu Ghuddah. Namun begitu, beliau tidak pernah belajar secara langsung
mana-mana kitab ilmu daripadanya, tetapi semasa kecil beliau sering menunaikan
solat Jumaat di Masjid al-Khusrawiyyah tempat Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah berkhutbah,
iaitu salah satu masjid yang berdekatan dengan rumah beliau di Aleppo.
Kadang-kadang beliau duduk selepas solat Jumaat dalam majlis tafaqquh yang
diadakan oleh Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah di masjid yang sama, di mana Syeikh
Abdul Fattah Abu Ghuddah menjawab soalan-soalan bertulis yang diterima daripada
para jemaah.
Beliau juga mengunjungi Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah di
rumahnya di Riyadh semasa beliau tinggal di sana selama sepuluh tahun dan
majlis-majlis Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah rahimahullah adalah majlis-majlis
ilmu, kelebihan dan adab.
Mengajar
Beliau mengajar subjek hadis dan ilmu-ilmunya selain
beberapa subjek syariah lain di beberapa universiti dan kolej Islam, antaranya
1 - Dua tahun di Fakulti Bahasa Arab, Universiti
al-Qarawiyyin di Marrakesh, Maghribi.
2 - Sepuluh tahun di Universiti Imam Muhammad bin Saud
al-Islamiyyah di Riyadh, Arab Saudi.
3 - Empat tahun di Kolej Pengajian Islam dan Arab di Dubai.
4 - Tiga tahun di Fakulti Syariah di Ra’s al-Khaimah.
5 - Satu semester di Universiti Terbuka Makkah al-Mukarramah
di Jeddah.
Menyelia Tesis
Beliau menyelia beberapa tesis sarjana dan turut serta dalam
perbincangan beberapa tesis lain di Jabatan Sunnah di Fakulti Usuluddin di
Universiti Imam Muhammad bin Saud al-Islamiyyah di Riyadh dan di Universiti
Terbuka Makkah al-Mukarramah di Jeddah.
Penulisan
a - Bidang Hadis:
1 - Manhaj Naqd al-Matn 'inda 'Ulama' al-Hadith al-Nabawi.
Diterbitkan oleh Dar al-Fath di Amman, Jordan pada tahun 1434H/2013M. (Muat Turun)
2 - Kasyf al-Ma'lul mimma Summiya bi Silsilah al-Ahadith al-Sahihah. Diterbitkan oleh Dar al-Fath di Amman, Jordan pada tahun 1431H/2010M. (Muat Turun)
3 - Mutanazzah al-Anzar Fi Syarah Muntakhab al-Afkar. Diterbitkan oleh Dar Ibn Hazm di Beirut, Lubnan pada tahun 1434H/2013M. (Muat Turun)
4 - Manhaj al-Imamain al-Bukhari wa Muslim fi I'lal al-Marwiyyat al-Hadithiyyah. Diterbitkan oleh Dar al-Fath di Amman, Jordan pada 1434H/2013M. (Muat Turun)
5 - Hadith 'Kana Allah wa lam yakun shay' ghayruhu' Riwayah wa Dirayah wa 'Aqidah. Diterbitkan oleh Dar al-Basha'ir di Damsyik, 1423H/2002M. Kemudian Dar al-Fath di Amman, 1434H/2013M. (Muat Turun)
6 - Ahadith Fada'il al-Syams: Dirasah Naqdiyyah. Diterbitkan oleh Dar al-Fath di Amman, 1434H/2013M.
7 - Mu'jam al-Jarh wa al-Ta'dil min Kalam al-Hafiz al-Tabarani fi al-Mu'jam al-Saghir. Diterbitkan oleh Maktabah al-Istiqamah di Makkah al-Mukarramah, 1992. (Muat Turun)
8 - Al-Fihris al-Mutaqassi li Ahadith wa Athar al-Mu'jam al-Saghir li al-Tabarani. Diterbitkan oleh Maktabat al-Istiqamah di Makkah al-Mukarramah, 1992. (Muat Turun)
9 - Al-Muntakhab min Kalam al-Hafiz Ibn Khuzaimah fi al-Jarh wa al-Ta'dil. Diterbitkan oleh Dar al-Basha'ir al-Islamiyyah di Beirut, 1992. (Muat Turun)
10 - Al-Muntakhab min Kalam al-Hafiz al-Bazzar fi al-Jarh wa al-Ta'dil. Diterbitkan oleh Dar al-Huda di Riyadh, 1994. (Muat Turun)
b - Bidang Akidah
1 - ‘Aqa'id al-Asya'irah
fi Hiwar Hadi' ma'a Shubuhat al-Munawi'in. Diterbitkan oleh Dar al-Salam di
Kaherah, 1429H/2008M. (Muat Turun)
2 – ‘Aqa'id al-Asya'irah fi al-Jawlah al-Thaniyah min al-Hiwar. Dicetak dengan tajuk: "Aqa'id al-Asha'irah wa Jawlah Jadidah min al-Hiwar. Diterbitkan oleh Dar al-Fath di Amman, 1433H/2012M. (Muat Turun)
3 - Al-Bid'ah al-Mahmudah baina Shubuhat al-Munawi'in wa Adillat al-Mujizin. Diterbitkan oleh Dar al-Fath di Amman, 1430H/2009M. (Muat Turun)
4 - Takfir man la Yastahiqq al-Takfir. Diterbitkan oleh Dar al-Nur al-Mubin, Jordan. (Muat Turun)
5 - Mukhtasar Takfir man la Yastahiqq al-Takfir. Diterbitkan oleh Dar al-Hadith al-Kattaniyyah di Beirut, 1436H/2015M. (Muat Turun)
6 - Nawaqid al-Iman fi Mizan al-Kitab wa al-Sunnah. Dicetak edisi permulaan di Turki, 1435H/2014M. Kemudian diterbitkan oleh Dar al-Nur al-Mubin di Amman, 1436H/2014M. (Muat Turun)
7 - Bida' al-I'tiqad fi al-Tajsim wa al-Irja, bersama: Hadith Su'al al-Jariyah bi Lafz 'Aina Allah?: Riwayah wa Dirayah. Diterbitkan oleh Dar al-Nur al-Mubin di Amman, 1436H/2014M. (Muat Turun)
c - Topik-Topik Lain:
1 - Libas al-Mar'ah al-Muslimah wa Zinatuha. Diterbitkan
oleh Dar al-Fath di Amman, 1431H/2010M. (Muat Turun)
2 - Tahqiq kitab Bughyah al-Ra'id lima fi Hadith Umm Zar' min al-Fawa'id oleh al-Qadi 'Iyad, diterbitkan oleh Kementerian Wakaf dan Hal Ehwal Islam di Rabat, 1975 dan ditulis bahawa ia adalah dengan kerjasama beberapa pengkaji lain. (Muat Turun)
3 - Istiqbal al-Qiblah wa Tahdid Samtiha fi al-Manatiq al-Ba'idah 'anha. Dicetak edisi permulaan di Montreal, Kanada, 2000. (Muat Turun)
Beberapa Bentuk Pemikiran Beliau
1 - Keperluan untuk berpegang teguh dengan al-Quran dan
Sunnah Nabi yang sahih dari Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam.
2 - Mencintai Salaf Soleh, para imam yang terkemuka dan ahli
takwa dan kebaikan.
3 - Keperluan untuk menggalakkan penyelidikan ilmiah dengan
metodologi al-Quran dalam penyelidikan.
4 - Menolak fanatisme dalam semua bentuk dan rupanya.
5 - Menolak taklid buta.
6 - Meneruskan pembinaan di atas apa yang telah dibina oleh
ulama terdahulu tanpa merobohkannya atau meremehkannya.
7 - Berbaik sangka terhadap orang Islam dan membawa perkataan dan perbuatan mereka kepada tafsiran yang terbaik selagi mungkin.
8 - Menyeru kepada saling menasihati untuk merealisasikan
makna-makna al-Quran dan yang paling penting dalam realiti kita hari ini adalah
"berkasih sayang sesama mereka (orang Islam)" dan "bersikap
lemah lembut terhadap orang-orang beriman dan bersikap keras terhadap
orang-orang kafir".
9 - Menghidupkan semangat kritikan ilmiah yang adil tanpa
menyebut nama-nama ulama kontemporari untuk mengelakkan terjebak dalam
perangkap hawa nafsu.
10 - Menyeru kepada "Mari kita semua bekerja dalam
perkara yang kita sepakati dan berdialog antara satu sama lain dalam perkara
yang kita berselisih", bukannya "saling memaafkan antara satu sama
lain dalam perkara yang kita berselisih."
Metodologi Beliau dalam Ilmu Hadis
1 - Metodologi beliau dalam ilmu hadis adalah apa yang
dikatakan oleh para imam kita, semoga Allah memberikan mereka pahala yang
banyak, terutama ulama terdahulu (mutaqaddimin) seperti Ahmad ibn
Hanbal, Ali bin al-Madini, al-Bukhari, Muslim, Abu Hatim al-Razi, Abu Zur'ah
al-Razi, al-Nasa'i, al-Daraqutni dan lain-lain.
2 - Perlu membaca ucapan-ucapan mereka untuk menemukan
metodologi mereka, jika kita mendapati bahawa apa yang dinukilkan daripada
mereka tidak cukup tepat.
3 - Perlu beramal dengan metodologi dan mengutamakannya setelah
mengetahuinya, daripada hukum-hukum juz’i yang dikatakan oleh sebahagian
imam tersebut.
4 - Ulama terkemudian (mutaakhirin) mempunyai
kelebihan yang besar dan kita boleh mendapat manfaat daripada kajian dan
penyelidikan mereka.
5 - Rujukan asas dalam semua ini dan selainnya adalah berpegang dengan petunjuk metodologi yang ditunjukkan dalam kalam Tuhan kita Yang Maha Agung dan kalam Rasul yang terpilih sallahu ‘alaihi wasallam dan apa yang bercabang daripada dua sumber ini, jauh daripada hawa nafsu dan tekanan penumpuan masa untuk perkataan sebahagian ulama yang mungkin melakukan beberapa kesilapan, yang mana setiap individu daripada kita terdedah untuk terkena kesilapan tersebut.
Youtube Syeikh Salahuddin al-Idlibi
Tiada ulasan:
Catat Ulasan