Soalan:
Apakah maksud bidaah dan adakah ia dibenarkan atau dilarang?
Jawapan Syeikh Dr Wahbah al-Zuhaili:
Bidaah seperti yang dikatakan oleh Al-Izz bin Abdul Salam:
Melakukan sesuatu yang tidak diketahui pada zaman Nabi sallahu ‘alaihi wasallam
dan hukumnya ada lima. Cara untuk mengetahuinya: Dengan membandingkan bidaah
tersebut dengan kaedah-kaedah syariat, maka hukum yang dimasuki olehnya adalah
hukumnya.
Antara bidaah yang wajib: Mempelajari nahu yang membantu
memahami al-Quran dan Sunnah.
Antara bidaah yang haram: Mempelajari mazhab-mazhab ahli
kufur dan kesesatan seperti Qadariyyah, Komunisme dan jalan-jalan ateisme.
Antara bidaah yang disunatkan: Mendirikan sekolah-sekolah
dan berhimpun untuk solat Tarawih.
Antara bidaah yang harus: Bersalaman selepas solat.
Antara bidaah yang makruh: Menghiasi masjid-masjid dan
mushaf-mushaf tanpa emas, adapun dengan emas maka haram.
Hadis "Setiap bidaah adalah kesesatan dan setiap
kesesatan di dalam neraka" ditafsirkan kepada bidaah yang haram
sahaja, tidak selainnya.
Termasuk dalam golongan ahli bidaah: Setiap orang yang
mengada-adakan dalam Islam sesuatu yang baru yang tidak disaksikan oleh syariat
akan kebaikannya, seperti cukai (cukai yang zalim) dan kezaliman.
Sebahagian ulama mentafsirkan bidaah sebagai sesuatu yang
tidak ada dalil syarak bahawa ia wajib atau sunat sama ada dilakukan pada zaman
Baginda sallahu ‘alaihi wasallam atau tidak, seperti mengeluarkan orang Yahudi
dan Nasrani dari Semenanjung Arab. Maka ia bukan bidaah walaupun tidak
dilakukan pada zaman Baginda. Begitu juga mengumpulkan al-Quran dalam mushaf,
berhimpun untuk qiyam Ramadan dan seumpamanya yang telah terbukti kewajipan
atau kesunatannya dengan dalil syarak.
Kata-kata Umar tentang solat Tarawih: "Sebaik-baik
bidaah adalah ini" bermaksud bidaah dari segi bahasa, iaitu sesuatu
yang dilakukan tanpa contoh sebelumnya dan bukan bidaah dari segi syarak kerana
bidaah dari segi syarak adalah kesesatan.
Ulama yang membahagikan bidaah kepada bidaah yang baik dan tidak baik, sebenarnya membahagikan bidaah dari segi bahasa. Manakala mereka yang berkata: "Setiap bidaah adalah kesesatan" bermaksud bidaah dari segi syarak.
Tidak ada halangan untuk menggunakan istilah bidaah dari
segi bahasa atau mengikut kebiasaan. Umar pernah berkata: "Kami diberi
hujan kerana bintang tertentu", bermaksud bahawa Allah menjadikan
bintang sebagai tanda untuk sesuatu mengikut kebiasaan dan ini tidak haram.
Tetapi jika seseorang mengatakan itu dengan kepercayaan bahawa bintang itu
sendiri yang memberi kesan (menurunkan hujan), atau bersama Allah Ta'ala, maka
dia kafir. Ini adalah berdasarkan pendapat Imam al-Syafi’i.
Kesimpulannya, seperti yang difahami dari kata-kata Imam
Syatibi: Istilah bidaah secara hakiki hanya digunakan untuk perkara yang tidak
mempunyai asas dalam syariat dan inilah bidaah yang sesat. Manakala istilah
bidaah tidak digunakan untuk perkara yang mempunyai asas dalam syariat kecuali
secara majazi (kiasan), seperti mengumpulkan al-Quran dalam mushaf,
penulisan hadis dan ilmu-ilmu bahasa Arab, serta penubuhan pejabat-pejabat
pentadbiran pada zaman Umar.
Sumber:
Fatawa Mu’asirah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan