Ahad, 27 April 2025

Apa Itu Bidaah dan Hukumnya?

 

Soalan:

Apakah maksud bidaah dan adakah ia dibenarkan atau dilarang?

Jawapan Syeikh Dr Wahbah al-Zuhaili:

Bidaah seperti yang dikatakan oleh Al-Izz bin Abdul Salam: Melakukan sesuatu yang tidak diketahui pada zaman Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan hukumnya ada lima. Cara untuk mengetahuinya: Dengan membandingkan bidaah tersebut dengan kaedah-kaedah syariat, maka hukum yang dimasuki olehnya adalah hukumnya.

Antara bidaah yang wajib: Mempelajari nahu yang membantu memahami al-Quran dan Sunnah.

Antara bidaah yang haram: Mempelajari mazhab-mazhab ahli kufur dan kesesatan seperti Qadariyyah, Komunisme dan jalan-jalan ateisme.

Antara bidaah yang disunatkan: Mendirikan sekolah-sekolah dan berhimpun untuk solat Tarawih.

Antara bidaah yang harus: Bersalaman selepas solat.

Antara bidaah yang makruh: Menghiasi masjid-masjid dan mushaf-mushaf tanpa emas, adapun dengan emas maka haram.

Hadis "Setiap bidaah adalah kesesatan dan setiap kesesatan di dalam neraka" ditafsirkan kepada bidaah yang haram sahaja, tidak selainnya.

Termasuk dalam golongan ahli bidaah: Setiap orang yang mengada-adakan dalam Islam sesuatu yang baru yang tidak disaksikan oleh syariat akan kebaikannya, seperti cukai (cukai yang zalim) dan kezaliman.

Sebahagian ulama mentafsirkan bidaah sebagai sesuatu yang tidak ada dalil syarak bahawa ia wajib atau sunat sama ada dilakukan pada zaman Baginda sallahu ‘alaihi wasallam atau tidak, seperti mengeluarkan orang Yahudi dan Nasrani dari Semenanjung Arab. Maka ia bukan bidaah walaupun tidak dilakukan pada zaman Baginda. Begitu juga mengumpulkan al-Quran dalam mushaf, berhimpun untuk qiyam Ramadan dan seumpamanya yang telah terbukti kewajipan atau kesunatannya dengan dalil syarak.

Kata-kata Umar tentang solat Tarawih: "Sebaik-baik bidaah adalah ini" bermaksud bidaah dari segi bahasa, iaitu sesuatu yang dilakukan tanpa contoh sebelumnya dan bukan bidaah dari segi syarak kerana bidaah dari segi syarak adalah kesesatan.

Ulama yang membahagikan bidaah kepada bidaah yang baik dan tidak baik, sebenarnya membahagikan bidaah dari segi bahasa. Manakala mereka yang berkata: "Setiap bidaah adalah kesesatan" bermaksud bidaah dari segi syarak.

Tidak ada halangan untuk menggunakan istilah bidaah dari segi bahasa atau mengikut kebiasaan. Umar pernah berkata: "Kami diberi hujan kerana bintang tertentu", bermaksud bahawa Allah menjadikan bintang sebagai tanda untuk sesuatu mengikut kebiasaan dan ini tidak haram. Tetapi jika seseorang mengatakan itu dengan kepercayaan bahawa bintang itu sendiri yang memberi kesan (menurunkan hujan), atau bersama Allah Ta'ala, maka dia kafir. Ini adalah berdasarkan pendapat Imam al-Syafi’i.

Kesimpulannya, seperti yang difahami dari kata-kata Imam Syatibi: Istilah bidaah secara hakiki hanya digunakan untuk perkara yang tidak mempunyai asas dalam syariat dan inilah bidaah yang sesat. Manakala istilah bidaah tidak digunakan untuk perkara yang mempunyai asas dalam syariat kecuali secara majazi (kiasan), seperti mengumpulkan al-Quran dalam mushaf, penulisan hadis dan ilmu-ilmu bahasa Arab, serta penubuhan pejabat-pejabat pentadbiran pada zaman Umar.

Sumber:

Fatawa Mu’asirah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan