Sabtu, 26 April 2025

Hukum Maulid Nabi

 


Soalan:

Adakah nazar untuk membaca maulid atau wasiat dengan sepertiga harta untuk diwakafkan bagi mengadakan majlis maulid Nabi SAW dibenarkan?

Jawapan Syeikh Dr Wahbah al-Zuhaili:

Nazar ini tidak wajib ditunaikan dan wasiat ini tidak sah dilaksanakan. Wakaf untuk tujuan tersebut tidak disyariatkan kerana pembacaan maulid bukanlah ibadah kepada Allah Ta’ala pada zatnya dan ia adalah bidaah yang diada-adakan oleh golongan Fatimiyyah.

Tetapi jika tujuan perhimpunan itu hanyalah untuk membaca al-Quran dan berselawat ke atas Nabi sallahu ‘alaihi wasallam, serta menceritakan tentang sifat-sifat dan peribadi baginda, tanpa mempercayai bahawa ia adalah ibadah yang disyariatkan dan tanpa nyanyian dan perkara-perkara yang melampau, tetapi untuk tujuan pengajaran dan penyebaran dakwah Islam, serta mengenali akhlak Nabi sallahu ‘alaihi wasallam, maka pada pandangan saya ia dibenarkan.

Al-Allamah al-Suyuti telah menulis risalah bertajuk Husn al-Maqsid fi 'Amal al-Maulid (Tujuan Yang Baik dalam Amalan Maulid). Di dalamnya beliau menjawab dengan menyatakan keharusannya dan menganggap perhimpunan orang ramai untuk membaca al-Quran, meriwayatkan kisah-kisah Rasulullah sallahu ‘alaihi wasallam, kemudian makan dalam majlis ini sebagai perkara yang baik, kerana ia mengandungi pengagungan terhadap kedudukan Nabi sallahu ‘alaihi wasallam dan menzahirakn kegembiraan dengan kelahiran baginda yang mulia.

Hakikatnya, bidaah yang tercela adalah perkara yang bertentangan dengan apa yang Allah perintahkan kepada kita dari segi akidah, ibadah, halal atau haram.

Adapun perkara yang Allah tidak tetapkan sebagai ibadah, maka pengaturannya atau menganggap baik sebahagian daripadanya mungkin selaras dengan maqasid syariah. Maka ia tidak dianggap sebagai bidaah yang menjejaskan sistem keagamaan dan hubungan manusia dengan Tuhannya, tetapi ia dianggap sebagai sebahagian daripada adat yang berkembang dalam urusan kehidupan pendidikan, pengajaran dan keduniaan seperti pertanian, perniagaan, perindustrian dan sebagainya daripada aspek tamadun atau kemajuan.

Perkara ini diserahkan oleh syarak kepada keperluan ilmu, akal, kreativiti, pembaharuan, pembaikan dan pembangunan. Tidak wajar mengingkari adat kebiasaan yang baik dan apa yang termasuk dalam skop kaedah penyebaran dakwah kepada Allah dan menggalakkan orang ramai kepada syariat Islam dan adab-adabnya, seperti orang yang menyampaikan ceramah pada waktu tertentu tentang sejarah, sirah dan sunnah Nabi yang mulia.

Sumber:

Fatwa Mu'asirah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan