Isnin, 28 April 2025

Kitab al-Radd 'ala al-Jahmiyyah dan Naqd Uthman bin Sa'id 'ala Al-Marisi Al-'Anid

 

Kitab al-Radd 'ala al-Jahmiyyah dan kitab Naqd Uthman bin Sa'id 'ala Al-Marisi Al-'Anid oleh Uthman bin Sa'id Al-Darimi (meninggal 280 Hijrah).

Adapun kitab al-Radd 'ala al-Jahmiyyah, beliau telah berhujah di dalamnya dengan banyak sanad yang lemah (wahiyah) dan matan-matan yang munkar yang bercanggah dengan konsep Tanzih (penyucian Allah daripada menyerupai makhluk).

Beliau menetapkan bahawa:

1 - 'Arasy berbunyi kerana berat Allah al-Jabbar di atasnya.

2 - Allah turun pada waktu malam ke Jannah 'Adn yang merupakan tempat tinggal-Nya di mana para nabi, siddiqin dan syuhada' tinggal bersama-Nya.

3 - Dia turun dari 'Arasy-Nya ke Kursi-Nya kemudian naik semula dari Kursi-Nya ke 'Arasy-Nya.

Beliau juga menyusun bab tentang mengkafirkan golongan Jahmiyyah dan bab tentang membunuh mereka dan meminta mereka bertaubat daripada kekufuran.

Tidak tersembunyi lagi bahawa istilah Jahmiyyah adalah istilah celaan yang tidak merujuk kepada kumpulan yang dinisbahkan kepada Jahm bin Safwan kerana Jahm telah meninggal dan pemikirannya turut lenyap, tetapi al-Darimi dan pengikutnya menggunakan istilah Jahmiyyah untuk mereka yang berbeza pendapat dengan mereka tentang sifat-sifat Allah 'Azza wa Jalla, termasuk dalam kategori ini golongan Muktazilah dan Ahli Sunnah dari kalangan Asy'ariyyah dan Maturidiyyah.

Adapun kitabnya yang lain, ia seperti kitab sebelumnya, dan beliau menambah:

1 - Penetapan sifat pergerakan (harakah) bagi Allah 'Azza wa Jalla.

2 - Penetapan had (batasan) bagi Allah.

3 - Allah menyentuh Adam dengan sentuhan tangan-Nya.

4 - Allah duduk di atas 'Arasy dan tidak ada ruang yang tersisa kecuali sekadar empat jari.

5 -  Allah mampu untuk berada di atas belakang seekor nyamuk.

6 - Apabila Allah marah, Dia menjadi berat bagi para pembawa 'Arasy,

7 – Puncak  menara lebih dekat kepada-Nya berbanding bahagian bawahnya.

Kedua-dua kitab ini mempunyai kedudukan yang tinggi di sisi Ibnu Taimiyyah rahimahullah dan muridnya Ibnu al-Qayyim dan mereka berdua banyak mengambil nukilan daripada kedua-dua kitab ini.

Ibnu al-Qayyim berkata selepas memuji al-Darimi: "Kedua-dua kitabnya adalah antara kitab-kitab yang paling agung yang dikarang dalam bidang Sunnah dan paling bermanfaat. Sewajarnya setiap penuntut Sunnah yang ingin mengetahui apa yang dipegangn oleh para sahabat, tabiin dan para imam hendaklah membaca kedua-dua kitabnya. Syeikh al-Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah sangat mengesyorkan kedua-dua kitab ini dan sangat mengagungkannya. Dalam kedua-dua kitab ini terdapat penjelasan tentang tauhid, nama-nama dan sifat-sifat Allah berdasarkan akal dan naql yang tidak terdapat dalam kitab-kitab lain." (Ijtima’ al-Juyush, ms. 143)

Walaupun al-Hafiz al-Dhahabi mengambil nukilan daripada al-Darimi dan memujinya, namun beliau memberi peringatan tentang sikap melampau al-Darimi dengan berkata: "Dalam kitabnya terdapat perbahasan yang pelik bersama al-Marisi di mana beliau berlebihan dalam menetapkan (sifat). Berdiam diri tentangnya adalah lebih dekat dengan manhaj salaf pada zaman dahulu." (al-‘Uluw Lil ‘Ali al-Ghaffar, jilid 1, ms. 195)

Sumber:

Al-Tajsim Fi al-Fikr al-Islami oleh Dr Suhaib al-Saqqar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan